تخت جمشید، شکوه و عظمت در تاریخ ایران

پرسپولیس شیراز

در بین شش پایتخت امپراطوری هخامنشی تخت جمشید بزرگترین و با اهمیت ترین آنها بشمار می رود؛ و امروزه بصورت یک مجموعه که نمادی از فرهنگ و هنر ایرانیان است ؛ مورد بازدید عمومی قرار میگیرد که نصفی از جهانیان آن را می شناسند.
بسیاری از کنده کاری های موجود در تخت جمشید  حکایت از ادب و و مهربانی و همچنین حاکمان صالح را  نشان می دهد. بیایید نگاهی دقیق تر به دومین میراث جهانی ثبت یونسکو از ایران بیاندازیم.

درباره تخت جمشید یا پرسپولیس

درباره-پرسپولیس شیراز

اولین چیزی که در مورد پرسپولیس باید بدانید اینست که ایرانیان آن را تخت جمشید می نامند که نام درست آن عرش جمشید است و همچنین ممکن است با نامهای دیگر همچون صد ستون یا چهل منار نیز مواجه شوید.
این کاخ باستانی در 10 کیلومتری قسمت شمالی مرو دشت و 57 کیلومتری شیراز واقع شده است ؛ و در تپه ای با نام رحمت بنا نهاده شده که آنجا را منحصر به فرد می کند . در مقایسه با آکروپولیس ، پرسپولیس طول یکسانی دارد ، اما عرض آن 4 یا 5 برابر بیشتر است . مساحت آن 125000 متر مربع معادل 15 زمین فوتبال می باشد. هیچ کس دقیق نمیداند عملکرد پرسپولیس دقیقا چه بوده اما به نظر می رسد که یک مجتمع بزرگ تشریفاتی برای انجام امور بین المللی بوده است.

تاریخچه پرسپولیس

 تاریخچه پرسپولیس شیراز
515 سال قبل از میلاد مسیح ، آندره گدار با ستان شناس فرانسوی که کاوشهایی روی این بنا انجام داده است می تواند سن این سازه با شکوه را تخمین بزند. لوح هایی در تخت جمشید یافت می شود که حاکی از آن است که داریوش اول دستور ساخت تخت جمشید را داد اما خودش موفق به دیدن تکمیل این بنا نشد ؛ زیرا ساخت آن بیش از 120 سال به طول انجامید. سرانجام در زمان پادشاهی اردشیر اول به پایان رسید.

تخت جمشید چگونه ساخته شد

پرسپولیس-چگونه-ساخته-شد شیراز

اگر فکر می کنید با کارگران پرسپولیس همانند کارگرانی که اهرام مصر را ساخته اند برخورد شده است ؛ اشتباه می کنید زیرا پادشاهان هخامنشی با کارگران خود همچون برده رفتار نمیکردند و با آنها مهربان بودند که برای پادشاهان آن زمان بسیار غیر معقول بود.
شواهد و مدارک آن را می توانید در لوح ها و دیوار نوشته های پرسپولیس بیابید. شاید تعجب کنید که کارگران در آن دوره  از حق بیمه برخوردار بودند. و پرداخت ماهیانه منظم برای خرید گوشت ، نان و … دیگر محصولات مورد نیاز خود داشته اند. بنابراین در صورت هرگونه مشکل برای کارگران خانوادهایشان از طرف حاکمان حمایت می شدند . همچنین زنان حق کارکردن چه به صورت نیمه وقت یا تمام وقت داشته اند و حتی از مرخصی زایمان نیز بهره مند بوده اند.
اما به عنوان یک قانون نانوشته هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد . حتی پرسپولیس با آن همه زرق و برق خود در طول تاریخ زنده نماند. هیچکس به طور دقیق نمی داند چه اتفاقی افتاده است.
اما یک نظریه اصلی حاکی بر آن است که اسکندر پرسپولیس را به آتش کشید. شواهد بیان می کند که آتش سوزی از کاخ هدیش شروع شد سپس به بقیه شهر سرایت کرد و گسترش یافت. اما مشخص نشده است که این اتفاق عمدی بوده یا تصادفی و این بزرگترین راز پرسپولیس است.

معماری پرسپولیس

معماری پرسپولیس شیراز
آیتم ها و نمادهای مهمان نوازی فارسی را می توان در سرتاسر تخت جمشید مشاهده کرد. وقتی برای اولین بار می خواهید وارد پرسپولیس شوید ، باید از راه پله پرسپولیس با 111 قدم کوتاه صعود کنید که برای راحتی مهمان طراحی شده است. ماده اصلی استفاده شده در تخت جمشید سنگ آهک خاکستری است. با رسیدن به صدر  ، دروازه ی عظیمی از همه ملل را در مقابل خود خواهید دید. در طرفین دروازه مردان پیروز و دو گاو سنگی وجود دارد. با کلمات میخی بر روی آن نوشته “اهورا مزدا هر چیزی را زیبا ساخت”
یکی از الگوهایی که هنگام بازدید ازتخت جمشید متوجه خواهید شد گل نیلوفر آبی است. لوتوس یکی از نمادهای ملی فارسی بویژه نماد الهه آناهیتا ، الهه آب و خرد است.
همچنین در دیوارهای پرسپولیس شما می توانید چهره هایی از اقوام مختلف (سیاه و سفید) در مناسبتهای مختلف اجتماعی از جمله معامله ، مناقصه پادشاهان، نگهداشتن دست عشاق ، ارتش جاویدان و اشکال حیوانات و حتی مهمانان خارجی و غیره را مشاهده کنید. با خرید بلیط هواپیما شیراز حتما از این بنا بی نظیر دیدن نمایید و لحظاتی هیجان انگیز را از تاریخ سرزمین خود تجربه کنید.
بسیاری تصور می کنند که اکثر بناها کهی تخت جمشید از سنگهای عظیم یک تکه تشکیل شده است اما چنین چیزی امکان پذیر نبوده زیرا حمل آنها با مشکلاتی مواجه می شده است ولی بناها را از چند تکه سنگ ساخته اند که با ظرافت برروی یکدیگر قرار گرفته که گویی یک تکه می باشد. وهمچنین از بست هایی استفاده کرده اند که دارای سرب مذاب است که در مواقع زلزله امکان جابجایی داشته باشد و بخاطر همین است که پس 2500 سال هنوز پا برجاست.

قسمت های مختلف تخت جمشید

قسمتهای-مختلف-پرسپولیس. شیراز

در تخت جمشید هشت کاخ وجود دارد که نام آنها کاخ آپادانا ، کاخ تچر، کاخ هدیش ، کاخ سه در،کاخ ملکه ، کاخ صد ستون و کاخ شورا می باشد. بیایید نگاهی کوتاه به این کاخ ها بیاندازیم.

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا شیراز
آپادانا یکی از قدیمی ترین کاخ های تخت جمشید است که به دستور داریوش بزرگ ساخته شد. که عملکرد آن عمدتا برای برگزاری جشن های با شکوه بوده است. آپادانا به معنای یک سالن بزرگ با ستون می باشد و بسیاری معتقدند که این با شکوه ترین کاخ تخت جمشید بوده است.

کاخ تچر

کاخ تچر شیراز
تچر به معنای زمستانی است که این کاخ نیز به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است. همانطور که در جایی نوشته که من داریوش بزرگ این کاخ تچر را بنا نهادم. احتمالا در قسمت جنوبی آن یک باغ وجود داشته و همچنین کتیبه ای به سه زبان ( ایلامی ، فارسی و بابلی )به دستور خشایار شاه  نوشته شده ، و در درب جنوبی وجود دارد.

کاخ هدیش

کاخ هدیش شیراز
این کاخ کاخ شخصی خشایار شاه بوده است که باورها بر این است که آتش سوزی از این کاخ شروع شده . هدیش به معنای مکانی در ارتفاع است و همچنین نام همسر دوم خشایارشاه نیز بوده است .

کاخ ملکه

کاخ ملکه شیراز
این کاخ توسط خشایارشاه ساخته شد و از دیگر کاخ های تخت جمشید پایین تر است و اکنون به عنوان موزه پرسپولیس مورد استفاده قرار میگیرد.

کاخ ح

کاخ ح شیراز

این کاخ در جنوب غربی کاخ هدیش قرار داشته که امروزه کاملا ویران شده است.

کاخ سه در

کاخ سه در شیراز

پادشاهان هخامنشی از این کاخ برای جلسات غیر رسمی و کم اهمیت تر استفاده میکردند. در راه پله ی این کاخ می توان عکسهای اقوام پارسی را مشاهده کرد.

کاخ صد ستون

کاخ صد ستون شیراز

مساحت این کاخ در حدود 4300متر مربع می باشد با سقف 100 ستون که هر کدام 14 متر ارتفاع دارد.

کاخ شورا

کاخ شورا شیراز

احتمالا در این کاخ پادشاه برای گفتگو با بزرگان استفاده میکرده است که نماد دو سر انسان به چشم میخورد که نشان دهنده ی اندیشه می باشد.

موقعیت مکانی پرسپولیس

موقعیت-مکانی-پرسپولیس شیراز

برای باردید از پرسپولیس باید نیم روز وقت خود را اختصا دهید زیرا باید  57 کیلومتر از شیراز خارج شوید و به سمت مرو دشت بروید همچنین دو جاذبه گردشگری دیگر نیر در همانجا برای دیدن وجود دارد یکی نقس رستم و دیگری پاسارگاد می باشد. شما میتوانید از هر سه مکان در یک روز بازدید کنید.

هتل های نزدیک پرسپولیس

هتل-های-نزدیک-پرسپولیس شیراز

برای اقامت در نزدیکی پرسپولیس هتل آپادانا و مهمانسرا و رستوران شیدگر گزینه های مناسبی هستند و مسافران می توانند پس از خرید بلیط هواپیما رشت به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به رشت خود در این مکانها اقامت داشته باشند.

رستورانهای نزدیک پرسپولیس

ستوران-های-نزدیک-پرسپولیس شیراز
خوشبختانه رستورانهای خوبی در آن نزدیکی وجود دارد که پذیرای شما با غذاهای اصیل ایرانی می باشند از جمله : رستوران پارسیان ،رستوران سنتی پرسپولیس، رستوران سنتی هخامنش را می توان نام برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *