جاذبه های دیدنی تویسرکان

تویسرکان چهارمین شهر بزرگ استان همدان است، این شهر بروی ویرانه های شهر قدیمی رودآور که پس از حمله مغول و زلزلهٔ پس از آن ویران شد، ساخته شده‌است. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می باشد. این شهر هم چنین به خاطر درختان گردوهایش نیز معروف است. سوغات این شهر زیبا سفال و گردو می باشد؛ که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما همدان برای یادگاری از این شهر تهیه کنید. در ادامه با جاذبه های گردشگری این شهر بیشتر آشنا خواهید شد.

آرامگاه میرزا رضی آرتیمانی

آرامگاه میرزا رضی آرتیمانی

میرزا رضی آرتیمانی مشهور به محمد و متخلص به رضی در سال 978 قمری روستای آرتیمان از توابع تویسرکان چشم به جهان گشود. تحصیلاتش را در همدان ادامه داد. این جوان پر استعداد در طی سفر به اصفهان مورد توجه شاه عباس صفوی قرار گرفت و داماد  این خاندان شد. این شاعر عارف و خوش ذوق آثار بسیاری را پس از خود به جای گذاشته است که مشهور ترین آن ساقی نامه و سوگند نامه است. ایشان سالهای پایانی عمر خود را در زادگاهش سپری می کند و در همانجا از دنیا می رود.

آرامگاه میرزا رضی آرتیمانی در روستای خوش آب و هوای تویسرکان، در انتهای خیابان شهدا و مجاور باغات جولستان بروی تپه هایی به نام همینه واقع شده است. آرامگاه اصلی ایشان در گذر زمان تخریب شده و اثری از آن به جای نمانده است. آنچه امروز به عنوان آرامگاه میر رضی آرتیمانی مشاهده می کنید، با طراحی مهندس جودت و معماری حاج هادی کهزادی در بین سالهای 1354 تا 1356 می باشد.  ساختمان این بنا پلانی مربعی شکل دارد. هر چهار ضلع آن با سه طاق زینت داده شده است. درب ورودی هم به صورت طاق و با کاشی کاری های فیروزه ای تزئین شده است. بنای داخل آرامگاه نیز ساده و آجری می باشد. مقبره رضی الدین نیز با سنگی از جنس سنگ خارا پوشانده شده است. آرامگاه میر رضی آرتیمانی در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه حیقوق نبی (ع)

آرامگاه حیقوق نبی (ع) همدان

این آرامگاه مقدس تاریخی در در خیابان چهار باغ شهید اشرفی اصفهانی و در جنوب غربی تویسرکان واقع شده است. قدمت آرامگاه حیقوق نبی به دوران سلجوقی بر می گردد. حیقوق یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل و از نوادگان حضرت موسی (ع) می باشد. این بنای هشت ضلعی همراه گنبد هرمی شکلش 12 متر ارتفاع دارد. این آرامگاه با آجرکاری و کاشی کاری زیبا که با ستاره شش ضلعی که شانه ستاره ی یهود می باشد، تزئین شده است.

عمارت مسعودی

عمارت مسعودی همدان

عمارت مسعودی یادگار دوران قاجار و قدمتی حدود 150 سال، در مرکز شهر تویسرکان و در خیابان انقلاب واقع شده است. این عمارت توسط نوادگان تبعید شده ی فتحعلی شاه در محله ی شاهزاده نشین ساخته شد. این عمارت مساختی حدود 1300 متر و دارای دو طبقه می باشد. اتاق شاه نشین این بنا در طبقه ی اول نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این اتاق با آینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی رنگ روغن تزیین شده است. این خانه با معماری بی نظیرش هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند که با خرید بلیط هواپیمای کیش به همدان برای دیدن آن و آگاه شدن از سرگذشت شاهزادگان ناکام قاجار به آن سفر می کنند. این بنا در سال 1374 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدو در حال حاضر این عمارت با عنوان موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان مشغول به فعالیت می باشد.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی تویسرکان همدان

این کاروانسرا از مجموعه کاروانسراهایی است که در دوران صفوی در فاصله ی 15 کیلومتری مسیر تویسرکان به اسدآباد ساخته شده است. این کاروانسرا با مساحتی حدود 4 هزار متر مربع یکی از چهار کاروانسرای چهار ایوانی ایران می باشد. در سال های گذشته این کاروانسرای تاریخی با هدف ایجاد بازارچه صنایع دستی مرمت و بازگشایی شد.

پارک توریستی کمر بسته سرکان

پارک توریستی کمر بسته سرکان همدان

پارک توریستی کمر بسته در سه کیلومتری شهرستان تویسرکان و جنوب غربی شهر سرکان قرار گرفته است. این پارک با وسعتی حدود 1.5 کیلومتر در کنار دره ای زیبا و بستر رودخانه ای پر اب قرار دارد . این پارک با درختان قدیمی و سربه فلک کشیده اش و آب و هوای مطبوعش یکی از مناطق گردشگری محبوب می باشد، که حتما قبل از خرید بلیط هواپیما همدان به کیش به این پارک توریستی سر بزنید واز آب و هوای مطبوعش لذت ببرید.

بازار تاریخی تویسرکان

بازار تاریخی تویسرکان همدان

در انتها پس از بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر می توانید برای خرید سوغات به بازار تاریخی آن بروید. بازار تاریخی تویسرکان معروف به بازار مستوفی در کنار ميدان اصلي حد فاصل خيابان شهدا و شهيد باهنر، در بافت قديمي شهر قرار دارد. این بازار سر پوش یادگار دوران صفوی است که در دوران قاجار بازسازی و مرمت شده است. این بازار با قدمتی حدود 370 سال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *