جزیره رنگارنگ هرمز

جزیره-هرمز-جزیره-رنگارنگ قشم

از جزیره دوست داشتنی و بی نظیر هرمز با 70 ماده معدنی بازدید کنید. منظره های شگفت انگیز، طبیعت دست نخورده و جاذبه های مختلف همه از زیبایی های این جزیره با شکوه به حساب می آیند. هوا در فصل زمستان در این جزیره بسیار معتدل و دلپذیر می باشد. در جزیره هرمز می توانید از تفریحات و غذاهای محلی جنوب لذت ببرید؛ و با سنتها، نوع پوشش و سبک زندگی مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

درباره جزیره هرمز

درباره-جزیره-هرمز قشم

جزیره هرمز به دلیل خاک سرخش مشهور است؛ ولی این تنها جاذبه آن نیست. با قدم زدن بر روی ماسه های نقره ای، طلایی و سفید ساحل می توانید کوههای قرمز، نارنجی و غروب خورشید فراموش نشدنی را ببینید. جزیره هرمز در بخشی از خلیج فارس واقع شده است که در آنجا عمق آب به حد کافی کم است؛ و تانکر های غول پیکر به راحتی می توانند خلیج را ترک کنند. در نتیجه این جزیره از نظر جغرافیایی برای ملوانان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. اگر از بالا و یا روی نقشه به آن نگاه کنید؛ مانند یک پوسته به نظر می رسد. جاده ای زیبا در اطراف جزیره ساخته شده که دوچرخه سواری و پیاده روی را  در آن ممکن می کند. نکته جالب اینکه در هنگام پیاده روی متوجه تغییر رنگ خاک زیر پایتان می شوید!

 تاریخچه جزیره هرمز

تاریخچه-جزیره-هرمز قشم

ساکنان هرمز قدیمی که شهری در نزدیکی رودخانه میناب بود؛ درحدود سال 700 هجری هنگام حمله مغول به این شهر، به قشم و سپس به جزیره ای در خلیج فارس مهاجرت کردند. آنها جزیره را به حالت شهرنشینی درآوردند. و آنرا به خاطر نام شهر قدیم خود هرمز نامیدند. هرمز به معنی بندر است؛ که یک اسم درست برای کارکردهای شهرهای قدیمی و یا جدید است.

آلفونسو د آلبوکرک، ژنرال پرتغالی هنگامی که شاه عباس پادشاه 20 ساله مشغول دو جنگ دیگر بود؛ به جزیره هرمز حمله کرد. در آن زمان نیروی دریایی قدرتمندی وجود نداشت بنابراین جزایر خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت. پرتغالی ها برای تثبیت تسلط خود قلعه ها و بنا های قدرتمندی ساختند. با این حال ساکنان جزیره علیه حاکمان جدید شورش کردند؛ تا زمانی که امام قلی خان موفق شد جزایر را پس بگیرد.

شاه عباس پس از اخراج پرتغالی ها از جزایر و تسلط کامل ایران بر مناطق شمالی و جنوبی خلیج فارس، فرمان از بین بردن جزیره هرمز را صادر کرد. مرکز خرید خلیج فارس که در این جزیره ساخته شده بود؛ بسته شد. و بسیاری از تجار با تمام سرمایه شان به سواحل عمان نقل مکان کردند. در نتیجه از همان زمان جزیره هرمز درخشش همچون الماس خود را از دست داد و متاسفانه هنوز هم همان وضعیت را دارد.

جاذبه های جزیره هرمز

جاذبه-های-جزیره-هرمز قشم

جاذبه ها و زیبایی های موجود در جزیره هرمز به معنای واقعی کلمه بیشمارند. هر قسمت از این جزیره دارای جاذبه ای منحصر به فرد می باشد. مسافران و گردشگران فراوانی هرساله با اطلاع از نرخ بلیط چارتر هواپیما قشم به این جزیره زیبا سفر کرده و از جاذبه های بی حد و حصر آن بهره مند می شوند. در ادامه به معرفی برخی جاذبه های جزیره هرمز می پردازیم.

قلعه پرتغالی ها

قلعه-پرتغالی-ها قشم

علائم حضور و سوء استفاده پرتغالی ها در قالب قلعه و ساختارهای دفاعی نشان داده شده است. قلعه پرتغالی ها بزرگترین بنایی است که در قسمت شمالی جزیره هرمز به جا مانده است. که طی 30 سال توسط پرتغالی ها ساخته شده بود. از آنجا که این قلعه مکانی برای فرماندهان نیروی دریایی بود؛ قسمت های مختلفی از قلعه برای اهداف متفاوتی در نظر گرفته می شد.

غار مراقبه، دره سکوت و الهه نمک فیروزه ای

غار-مراقبه،-دره-سکوت-و-الهه-فیروزه-ای-گنبد-نمکی قشم

یکی از شگفتی های نمک این است که باعث از بین بردن آلودگی و صدا می شود. با توجه به این نکته شما وقتی در دره سکوت هستید؛ یک آرام وصف ناپذیری پذیرای شماست. الهه فیروزه ای که یک گنبد نمکی است؛ و با آب باران جلا داده می شود؛ و طیف رنگ های وسیعی در بدنه آن به چشم میخورد که حاکی از وجود مواد معدنی مختلفی در آن است. رودخانه های فصلی با رنگهای طلایی و نارنجی در بستر دره جاری می شود. اگر کلیه تجهیزات برای غار نوردی را به همراه دارید؛ کاوش در غار مراقبه می تواند برایتان هیجان انگیز باشد.

فرش خاکی

فرش-خاکی قشم

در طول ماندنتان در دره سکوت، شما با ساحل وسیعی روبرو می شوید؛ که هنرمندان در آنجا یک فرش بزرگ و رنگارنگ درست می کنند. هنرمندان محلی در نیمه دوم سال گرد هم می آیند و با استفاده از خاک رنگارنگ این جزیره به ساخت این فرش می پردازند. الگوهای این فرش با الهام از اساطیر هرمزگان و اشعار حکیم عمر خیام ساخته شده است. باران طی مدت کوتاهی تمام الگوهها را از بین می برد و به دریا میریزد. بسیاری از متخصصان محیط زیست این کار را به عنوان یک فعالیت تجاری میدانند؛ و با آن مخالفند زیرا طی آن خاک از محل اصلی خود منتقل می شود. و به دلیل گرفتن عکس ها برای اشتراک گذاری در رسانه ها مورد استفاده قرار میگیرد؛ و توسط باران به دریا منتقل می شود.

دره رنگین کمان

دره-رنگین-کمان قشم

مشهورترین جاذبه در جزیره هرمز دره رنگین کمان است. که بیش از 70 طیف رنگی مختلف دارد. به بازدید از این دره بپردازید و از لحظه لحظه حضورتان در آنجا لذت ببرید. اگر عاشق طبیعت هستید؛ از بردن این خاک همراه خود خودداری کرده و به طبیعت احترام بگذارید. متاسفانه بومیان منطقه این خاک را در بطری های شیشه ای به بازدیدکنندگان می فروشند؛ اما متاسفانه نمیدانند که چه کار پر خطری را برای زیستگاه خودشان به وجود می آورند.

دره مجسمه های هرمز

دره-مجسمه-های-هرمز قشم

شما می توانید از بسیاری از مجسمه های غول پیکر طبیعی در این دره دیدن کنید. و با تصورات ذهنی خودتان برداشتی از ظاهر هر مجسمه داشته باشید. در انتهای مسیری که قدم می زنید؛ به یک راهی میرسید که از مناظر دریای آبی فیروزه ای شگفت زده خواهید شد.

موزه نادعلیان

موزه-نادعلیان قشم

در موزه نادعلیان با طبیعت و محیط زیست آشنا می شوید. در اینجا یاد خواهید گرفت تاثیر انسان بر طبیعت  تنها تخریب یا آلودگی نیست. بلکه خلق آثار زیبا نیز می باشد. در صورت آمدن به جزیره هرمز بازدید از این موزه را فراموش نکنید.

ساحل خیره کننده هرمز

ساحل-خیره-کننده-هرمز قشم

هر ساحل در جزیره هرمز یک نام منحصر به فرد دارد. برخی از آنها مانند ساحل سرخ در جهان مشهور است. بنابراین با ماندن چند روزه در این جزیره زیبا به کشف سواحل زیبای آن بپردازید.

فعالیت های قابل انجام در جزیره هرمز

فعالیت-های-قابل-انجام-در-جزیره-هرمز قشم

در جزیره هرمز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ شنا، غواصی، تماشای پرندگان، عکاسی از حیوانات و طبیعت، قایق رانی، گشت و گذار در ساحل، خوردن غذاهای خوشمزه محلی، دوچرخه سواری، طراحی روی پوست با حنا و خرید صنایع دستی از جمله این فعالیت هاست.

کی باید به جزیره هرمز سفر کنیم؟

کی-باید-به-جزیره-هرمز قشم-سفر-کنیم؟

هوا در بهار و پاییز مرطوب و شرجی است. اما اگر پیراهن یا لباس خنک بپوشید تحمل آن آسان است. در تابستان هوا حتی برای خود ساکنان نیز گرم است. بنابراین کسی را در طول روز در سواحل نخواهید دید. بهترین زمان برای رفتن به جزیره هرمز زمستان است. همچنین می توانید در این فصل از تماشای انواع پرندگان مهاجر و لاک پشت ها لذت ببرید. شما نیز می توانید به همراه خانواده و یا دوستانتان در فصل زمستان با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به قشم و برای برگشت بلیط هواپیما قشم به اصفهان سفری خاطره انگیز به جزیره زیبای هرمز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *