جنگل های هیرکانی

آشنایی با جنگل های هیرکانی دومین میراث طبیعی به ثبت رسیده در سازمان جهانی یونسکو

جنگلهای هیرکانی یا جنگلهای شمال، متراکم ترین جنگلهای ایران هستند که به دلیل تنوع زیست فلوریستیکی شناخته شده اند. این جنگل ها که در شمال ایران و جنوب دریای خزر واقع شده اند، از دوره دایناسورها، عصر پالئوژن،سومین دوره زمین شناسی به ما انتقال پیدا کرده اند. این جنگل طبیعی و میراث جهانی یونسکو، یک جنگل وسیع با قدمت طولانی است؛ که عنوان “موزه طبیعی” یا “موزه فسیل زنده” را دارد.

وضعیت جغرافیایی جنگلهای هیرکانی

آشنایی با وضعیت جغرافیایی جنگلهای هیرکانی

این جنگل ها در شمال رشته کوه البرز و در حاشیه جنوب غربی دریای خزر واقع شده است، و از مازندران تا گیلان و جنوب استان اردبیل ادامه دارد. این جنگل ها به علت نداشتن مقاومت در برابر سرما در اروپا قادر به رویش و بقا نیستند.

دلیل اهمیت جنگل های هیرکانی

دلیل اهمیت جنگل های هیرکانی چیست؟

به گفته مدیر پروژه جنگل های هیرکانی، این جنگل ها یکی از منابع حیاتی برای داشتن یک زندگی سالم هستند. آنها اکسیژن را تأمین می کنند و آب مورد نیلز دیگر موجودات زنده را نیز ذخیره می کنند. بنابراین، آنها در ماندگاری محیط زیست نقش غیرقابل انکاری دارند. علاوه بر این، آنها فرصتی عالی برای مردم فراهم می کنند تا روح خود را تازه کنند و از شلوغی و هیاهوی شهر دور شوند؛ و می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری مهیج برای سفر انتخاب شوند.

مشخصات جنگل های هیرکانی

آشنایی با مشخصات جنگل های هیرکانی

این جنگل های پهن برگ در طول یخبندان های کواترنر – حدود 25 تا 50 میلیون سال پیش – کوچکتر شدند و بعد از اینکه آب و هوا ملایم تر شد، دوباره گسترش پیدا کردند. متوسط ​​دما، سالانه بین 15 درجه سانتی گراد در غرب تا 17.5 درجه سانتی گراد در شرق تغییر می کند. گرمترین دما ماهانه از 28 تا 35 درجه سانتی گراد است، در حالی که سردترین دمای ماهانه بین 1.5 تا 4 درجه سانتی گراد است. ارتفاع جنگل ها از سطح دریا تا 2800 متر از سطح دریا و 850 کیلومتر طول، 110 کیلومتر عرض و 1.84 میلیون هکتار را در بر می گیرد. متأسفانه پوشش گیاهی منطقه کمتر شده است و تقریباً 51٪ از آن اکنون کاملاً از بین رفته است و تنها 10.3٪ از این منطقه حفظ شده است.

60 گونه پستاندار به علاوه 340 گونه پرنده، 67 نوع ماهی، 29 گونه خزندگان و 9 گونه از  دوزیستان در جنگل، مراتع و تالاب در اینجا زندگی می کنند. ناراحت کننده تر از همه  این است که ساکن سابق جنگل، ببر مازندران، بزرگترین گوشتخوار ایران، حدود 20 سال پیش کاملا منقرض شد.

درختان این منطقه با آب و هوای مرطوب و مدیترانه ای در جنوب دریای خزر سازگار است. بسته به ارتفاع، هر قسمت از جنگل دارای پوشش گیاهی متفاوتی است. معروف ترین انواع درختان در این جنگل، راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک است. یکی از نکته های قابل توجه این جنگل، این است که اگرچه گفته می شود درختان راش در عرض جغرافیایی بیش از 40 درجه رشد می کنند اما درحالی که موقعیت جغرافیایی این چنگل 38 درجه است، از این نمونه درخت ها به وفور در این جنگل دیده می شود.

میراث جهانی یونسکو

جنگل های هیرکانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو

یونسکو به تازگی جنگل های هیرکانی را در ایران به فهرست میراث جهانی خود در تاریخ 14 تیر 1398 در باکو اضافه کرده است. این دومین مکان طبیعی در ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است، قبل از آن کویر لوت در سال 1395 است.

رستوران های اطراف جنگلهای هیرکانی

معرفی رستوران های اطراف جنگلهای هیرکانی

بسته به جایی که می خواهید اقامت کنید، تعدادی زیادی رستوران در اطراف شما وجود دارد. علاوه بر این، با مراقبت از محیط زیست و طبیعت اطراف خود، می توانید بلیط لحظه آخری رشت به صورت کمپینگ نیز در این جنگلها پیک نیک برگزار کنید.

هتل های اطراف جنگل های هیرکانی

معرفی هتل های اطراف جنگل های هیرکانی

اگر می خواهید در نزدیکی جنگل های هیرکانی اقامت داشته باشید، می توانید در استان زیبای گیلان بمانید. برای تجربه یک اقامت مناسب در گیلان پس از خرید بلیط هواپیما رشت به اردبیل می توان هتل غدیر، هتل اردیبهشت و یا هتل آپارتمان صبوری را انتخاب کنید. اگر ترجیح می دهید پس از خرید بلیط هواپیما زاهدان رشت و بلیط هواپیما اردبیل به رشت در یک هتل مجلل اقامت داشته باشید، هتل کادوس بزرگ در رشت، هتل رسپینا در لاهیجان، هتل اسپیناس آستارا، هتل شبستان در رشت، هتل معین در فومن، هتل بهشت تالاب در انزلی، هتل سفید کنار در انزلی، هتل دلفین در انزل ، هتل پارلا در آستارا، هتل ابریشمی در لاهیجان و هتل دهدار در لاهیجان را پیشنهاد می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *