حرم حضرت فاطمه معصومه (س)

حرم-حضرت-فاطمه-معصومه(س) قم

قم به دلیل وجود حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بعد از مشهد دومین شهر مذهبی ایران محسوب می شود. حضرت فاطمه معصومه(س) خواهر امام رضا(ع) امام هشتم شیعیان است؛ که بارگاه ایشان در مشهد مقدس می باشد. در ادامه به معرفی بیشتر بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) می پردازیم.

تاریخچه حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

تاریخچه-حرم-حضرت-فاطمه-معصومه(س) قم

حضرت فاطمه معصومه(س) در سال 201 هجری قمری در این شهر وفات یافتند. ایشان در آن هنگام در حال عزیمت به خراسان برای دیدار برادر خود امام رضا (ع) بودند. در راه سنی های عباسی به کاروانی که ایشان با آن سفر می کردند؛ حمله کردند. و 23 نفر از اعضا خانواده و دوستان ایشان را به قتل رساندند. خود حضرت به دست زنی از دشمنان اهل سنت زندانی شد. پس از آن بیمار شدند و از ایشان خواستند که به قم منتقل شوند؛ و در همانجا درگذشتند.

همچنین قم به عنوان زادگاه جنبش عظیم انقلاب اسلامی در سال 57 مشهور بود. آیت الله خمینی رهبر نهضت و اولین رهبر رسمی ایران مدتی در این شهر تحصیل و زندگی کرد. وی از تصاویر این زیارتگاه در پوسترها، پول و تمبرهای پس از انقلاب استفاده کرد.

موقعیت مکانی حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

موقعیت-مکانی-حرم-حضرت-فاطمه-معصومه(س) قم

این بارگاه ملکوتی درست در مرکز شهر قم واقع شده است. شما می توانید از طریق بلوار زائر به این زیارتگاه رهسپار شوید. گردشگران و مسافران فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز قم به این شهر مذهبی سفر می کنند؛ تا به زیارت حرم های متبرکه آن بپردازند.

ساختار حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

ساختار-حرم-حضرت-فاطمه-معصومه(س) قم

در حرم حضرت معصومه(س) سه گنبد وجود دارد؛ که در زمان های مختلف ساخته شده اند. نام این گنبدها گنبد قدیم، گنبد جدید(اتابکی) و گنبد صاحب الزمان است. گنبد قدیمی در قسمت شمالی حرم قرار دارد؛ که با چهار ایوان زیبای خود منظره ای با شکوه به حرم می بخشد. گنبد نو( اتابکی) یکی دیگر از بخش های چشم نواز حرم است؛ که دارای چهار ایوان شمالی، شرقی، غربی و جنوبی است. که هر کدام از این ایوان ها به یک ورودی جداگانه منتهی می شوند.

معماری ویژه ایوان ها حدود 8 سال به طول انجامید. ساخت جدید ترین گنبد که گنبد صاحب الزمان نامیده می شود؛ در سال 1381 آغاز و در سال 1384 به پایان رسید. دیواره های اطراف این گنبد با کتیبه های آجری و سیمانی سفید تزئین شده است. مناره هایی که در دو طرف گنبد طلایی و سایر قسمت های حرم وجود دارد؛ بر زیبایی های آن هنگام ورود افزوده است. بر روی مناره ها حکاکی اسامی مقدس خدا، پیامبر اکرم و کلمات دیگر به زبان کوفی وجود دارد.

رستوران های نزدیک حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

رستوران-های-نزدیک-حرم-حضرت-فاطمه-معصومه(س) قم

رستوران مرتضوی، رستوران بزرگی، مرغ بریانی طاهری، رستوران امیرانه، رستوران گل مریم، رستوران دماوند و فست فود باما از جمله انتخاب های زائرین و مسافران برای صرف یک وعده غذای لذیذ هستند.

هتل های نزدیک حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

هتل-های-نزدیک-حرم-حضرت-فاطمه-معصومه(س) قم

از جمله هتل های خوب در نزدیکی این حرم مطهر می توان به هتل بین المللی، هتل کریمه، هتل خورشید و هتل پارسیا اشاره نمود. شما می توانید به نزدیک ترین آژانس هواپیمایی در محل زندگیتان رفته؛ و هم برای اقامت، و هم برای خرید بلیط هواپیما مشهد به قم و برای برگشت بلیط هواپیما قم به مشهد خود اقدام نمائید.

دسته‌ها: قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *