حمام وکیل حمام سنتی ایرانی

حمام-وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان بخشی از مجموعه وکیل است؛ که در سالهای اخیر به عنوان یک چایخانه سنتی فعالیت می کند. و به عنوان چایخانه و رستوران وکیل معروف است. این بنا در سال 1272 با معماری با شکوه دوره زندیه تاسیس شد. حمام وکیل یکی از حمام های تاریخی و سنتی این شهر است. این بنا به تقلید از حمام گنجعلی خان ساخته شده است. در سال 1369 ، ورودی حمام به سبک معماری زمان استقرار آن، نوسازی شد. این بنا به طور مستقیم با بازار کرمان در ارتباط است.

معماری حمام وکیل

معماری-حمام-وکیل کرمان

در این حمام سربینه (اتاق تعویض) و گرمخانه ( محل اصلی برای حمام یا ماساژ در حمام های ایرانی) در یک فضای بزرگ و به موازات یکدیگر قرار دارند. گردشگران فراوانی هرساله برای بازدید از این سازه تاریخی با خرید بلیط پرواز کرمان به این شهر سفر می کنند.

سربینه حمام وکیل

سربینه حمام وکیل کرمان

سربینه به شکل منظم طراحی شده؛ و با اشکال هندسی مختلفی ترکیب شده است. هشت ستون ساخته شده از سنگ وجود دارد. یک حوضچه بزرگ در وسط حمام آن را به منظره خارق العاده ای تبدیل کرده است. در دو انتها سربینه دو حوضچه مستطیل شکل وجود دارد. سکوهایی بالاتر از سطح زمین نیز به چشم می خورد؛ که این سکوها با کاشی های فیروزه ای پوشیده شده اند. در تمام نقاط فرو رفتگی هایی برای قرار دادن کفش و وسایل دیگر نیز وجود دارد. سقف و دیوارهای سربینه از آجر ساخته شده است. تمام این طراحی ها باعث شده که سربینه، به دیدنی ترین قسمت حمام تبدیل شود.

گرمخانه حمام وکیل

گرمخانه حمام وکیل کرمان

ستون های ساخته شده از سنگ، گرمخانه را به سه بخش اصلی تقسیم کرده است. قسمت میانی به شکل مربع است؛ و دارای 4 ستون و قوس می باشد. قسمت دیگر منطقه وسیع و قوس دار، دارای هشت ستون و یک حوض هشت وجهی است. قسمت سوم بخش کوچکتری است؛ که حاوی یک حوضچه مستطیل شکل است؛ و در یک قسمت آرام از گرمخانه واقع شده است.

خزینه حمام وکیل

خزینه حمام وکیل کرمان

خزینه در حمام ها ایرانی یک حوضچه بزرگ پر از آب است؛ که پس از عبور از چند پله می توان وارد خزینه شد. آب آن گرم و برای استفاده افراد آماده بود. آب خزینه معمولا هر 5 روز و یا هفته ای یک بار تعویض می شد؛ و هر روز قبل از باز شدن حمام چرک و کثیفی روی آب به وسیله لنگ پاک می شد.

ورودی حمام وکیل

ورودی-حمام-وکیل کرمان

ورودی حمام شامل یک درگاه، هشتی و یک راهرو است. طاق های تزئینی با مقرنس طراحی شده اند. قسمت فوقانی سردر فرورخته که در سالهای اخیر مورد مرمت قرار گرفته است. قوس های اطراف هشتی با کاشی کاری های گل دار طراحی شده اند. تغییر زاویه از سردر به سربینه باعث شده تا دید مستقیم به سرینه از بین رفته و تبادل دما کاهش یابد. نور گیرهای مختلف روی سقف نه تنها نور مورد نیاز را تامین می کند؛ بلکه زیبایی هندسی حمام را نیز نشان می دهد. اخیرا از حمام وکیل به عنوان یک چایخانه سنتی استفاده می شود.

کتیبه حمام وکیل

کتیبه-حمام-وکیل کرمان

بر اساس کتیبه ای که در سردر حمام وکیل وجود دارد؛ این بنا به دستور محمد اسماعیل خان نوری ساخته شده است. وی در سال1277 تا 1284 در کرمان حکمرانی کرده است. متاسفانه امروزه بهره برداری غیراصولی از این بنا تاریخی به عنوان چایخانه، نگرانی هایی را بابت تخریب آن به همراه داشته است.

هتل های نزدیک حمام وکیل

هتل-های-نزدیک-حمام-وکیل کرمان

مهمانخانه یاس یک اقامتگاه مقرون به صرفه در آن نزدیکی می باشد. یکی از اقامتگاههای دیگر که می توان به آنجا رفت؛ هتل 2 ستاره خوان است.اگر به دنبال هتل لوکس در نزدیکی حمام وکیل هستید؛ هتل پارس پیشنهاد خوبی است. شما می توانید پس از انتخاب هتل مد نظرتان و همچنین خرید بلیط هواپیما تهران به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به تهران، سفر خود را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *