خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین

خانقاه-و-مجموعه-بقعه-شیخ-صفی-الدین اردبیل

شیخ صفی الدین شاعر مشهور و اهل عرفان که مجموعه بقعه و آرامگاه وی، بزرگترین، کاملترین و برجسته ترین خانقاه با الهام از فلسفه عرفانی اسلامی است. و معماری سنتی ایرانی آن برگرفته از دوره های قبل ایلخانیان و تیموریان می باشد. در ادامه به معرفی این مجموعه بی نظیر می پردازیم.

درباره خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین

درباره-خانقاه-و-مجموعه-بقعه-شیخ-صفی-الدین اردبیل

شیخ صفی الدین اردبیلی از اجداد پادشاهان صفوی بود؛ خانقاه و حرم وی که یک شاهکار هنری و معماری است؛ به سفارش صدرالدین موسی پسر شیخ ساخته شد. در سال 735 هجری قمری در اوایل عصر صفوی سایر قسمتها به این مجموعه اضافه شد. افراد دیگری نیز در این مجموعه آرمیده اند که از آن جمله می توان به شاه اسماعیل اول( پادشاه اول صفویان)، مادر شاه اسماعیل، برخی بزرگان، مقامات، شیوخ و قربانیان نبرد چالدران اشاره نمود.

موقعیت مکانی خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین

موقعیت-مکانی-خانقاه-و-مجموعه-بقعه-شیخ-صفی-الدین اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، واقع در شهر اردبیل، خیابان شیخ صفی- میدان عالی قاپو می باشد. گردشگران فراوانی هر ساله با خرید بلیط هواپیما اردبیل به این شهر زیبا سفر کرده تا از آثار باستانی آن دیدن نمایند. همچنین لازم به ذکر است که مجموعه شیخ صفی الدین جز آثار ثبت شده کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد.

معماری خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین

معماری-خانقاه-و-مجموعه-بقعه-شیخ-صفی-الدین اردبیل

بنا اصلی مجموعه یعنی گنبد الله الله دارای یک ساختار هشت ضلعی با گنبد آبی فیروزه ای است. که کلمه الله بارها بر روی آن تکرار شده است؛ و مقبره شیخ صفی الدین در زیر آن قرار دارد. از دیگر بخش های مجموعه می توان به مسجد جنت سرا، قندیل خانه، چینی خانه، چله خانه، حرم خانه، شهیدگاه( مقبره شهدا نبرد چالدران)، چراغ خانه و شاه نشین اشاره کرد. علاوه بر این بخش های دیگری به عنوان کتابخانه، مسجد، مدرسه، بیمارستان، آشپزخانه، نانوایی و برخی دفاتر اداری به این مجموعه اضافه شد.

کنار هم قرار دادن بسیاری از آثار هنری متفاوت و برجسته از جمله کاشی موزائیک های مقرنس کاری شده، کتیبه های زیبا از گچبری ها و خطاطی هنرمندان بزرگ صفوی(میر قوام الدین، میرداماد و…)، حکاکی با چوب(منبت کاری)، نقره کاری، طلاکاری، تنگ بری و نقاشی از ویژگی های قابل توجه این آرامگاه است. در جریان جنگهای ایران و روسیه در زمان قاجار، نسخه خطی کتابخانه شیخ صفی الدین به غارت رفت؛ و هم اکنون در موزه سنت پترزبورگ در روسیه نگهداری می شود.

خانقاه شیخ صفی الدین شامل چهار حیاط است. حیاط باغ که بزرگترین آن است. بعد از آن حیاط بزرگ که در اطراف آن ساختمان های اصلی واقع شده است. حیاط کوچک، بین حیاط باغ و حیاط بزرگ و در مجاورت شهیدگاه یا آرامگاه شهدای چالدران.

هتل های نزدیک خانقاه و مجموعه شیخ صفی الدین

هتل-های-نزدیک-خانقاه-و-مجموعه-شیخ-صفی-الدین اردبیل

از جمله هتل های نزدیک به این بارگاه می توان هتل سبلان، هتل شورابیل، هتل دریا، هتل کوثر و مهمان پذیر ایده آل را نام برد. شما نیز می توانید با مراجعه به سایتهای معتبر رزرو هتل و بلیط پرواز، برای اقامت و همچنین برای خرید بلیط هواپیما رشت به اردبیل و برای برگشت بلیط هواپیما اردبیل به رشت خود اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *