خانه زینت الملوک و تالار آینه

خانه زینت الملک شیراز

خانه زینت الملوک یک خانه تاریخی و یک موزه در کنار نارنجستان قوام می باشد که به دوره قاجاریه باز می گردد . زینت الملوک یکی از اعضای خانواده قوام بود که جزو نجیب زادگان شیراز به شمار می رفتند.

درباره خانه زینت الملوک

درباره-خانه-زینت-الملوک شیراز

خانه زینت الملک متعلق به بانو زینت الملوک ، دختر قوام الملک چهارم است . این ساختمان دقیقا در کنار نارنجستان قوام قرار دارد . که این دو خانه از طریق راه زیرزمینی که یک راه مخفی است بهم متصل می شوند و برای رفت و آمد زنان خانه تعبیه شده است.

خانه زینت الملوک مکانی برای حضور زنان فامیل بشمار می رفت. گفته می شود که زینت الملوک زنی بسیار مهربان و دلسوز بود. او بسیار نیکوکار و یاور مستمندان بود . همچنین وی مراسم و جشن های مذهبی را هم در خانه خود برگزار می کرد.

اکنون شما می توانید در آنجا با اجاره لباس های سنتی عشایر قشقایی با منظره زیبای این عمارت عکس یادگاری بیاندازید. نرخ بلیط هواپیما ارزان شیراز را از سایت فروش بلیط آنلاین پرواز آنی تیکت خریداری کنید و سفری با خاطره های زیبا به شیراز داشته باشید.

معماری خانه زینت الملوک

معماری-زینت-الملوک شیراز

در سال 1911 و در زمان سلطنت قاجار ،علی محمد خان قوام الملک دوم ساخت این خانه زیبا را آغاز کرد. در ادامه علی محمد خان قوام الملک سوم آن را در سال 1923 به پایان رساند.

مانند بسیاری از خانه های قدیمی ایرانی ، قبل از ورود به حیاط وارد مکانی میشوید به صورت هشت ضلعی که به آن هشتی می گویند. هشتی یک مورد اساسی در معماری ایرانی است. خصوصا در ارتباط با همسایگان هشتی این امکان را به اهل منزل می دهد تا از هر آنچه در کوچه و خیابان رخ میدهد مطلع شوند خصوصا زنان خانه موقع حضور در حیاط راحت باشند زیرا کسی نمیتواند آنها را از طریق درب اصلی ببیند (اصول حریم خصوصی درمعماری فارسی ).

پس از گذر از هشتی با دو باغ آیینه کوچک و یک استخر سرزنده  که با گلدان های گل ، تزیین شده را میبینید . اگر به جلوی ساختمان دقت کنید ، کاشی های هفت رنگ را با نقاشی های خورشید  و دوشیر در دو طرف آن مشاهده خواهید کرد.

در اطراف حیاط 20 اتاق وجود دارد که همه بهم متصلند. زیباترین قسمت این بنا تالار آیینه است که در ضلع غربی قرار دارد.می توانید گچ بری های منحصر به فرد با سبک اروپایی را در این سالن ببینید.

موزه مشاهیر مومی در خانه زینت الملوک

موزه-مشاهیر-زینت-الملوک شیراز

در زیر زمینی خانه زینت الملوک ، موزه ای با مجسمه های مومی از شخصیت های معروف استان فارس وجود دارد.

می توانید مجسمه هایی با اندازه واقعی از حافظ ، سعدی ، کوروش بزرگ ، آناهیتا ( دختر کوروش ) ، لطفعلی خان زند ، ملا صدرا و حتی بانو زینت الملوک را ببینید.

آدرس خانه زینت الملوک

آدرس خانه زینت الملک شیراز

این خانه دقیقا در قلب شهر در خیابان لطفلی خان  قرار دارد و بدان معناست که شما به سایر جاذبه های گردشگری شیرازهم دسترسی دارید. نارنجستان قوام تنها یک کوچه با آن  فاصله دارد. با کمتر از 5 دقیقه پیاده روی به مسجد نصیر الملک می رسید. همچنین می توانید از حرم شاهچراغ ، مسجد جامع عتیق ، بازار وکیل ، موزه پارس ، ارگ کریم خان زند و سرای مشیر نیز بازدید کنید.

رستوران های نزدیک خانه زینت الملوک

رستوران-های-نزدیک-خانه-زینت-الملک شیراز

رستوران نارنج ، رستوران هوران نارنجستان ، رستوران سنتی داش آکل ، رستوران شرزه ، رستوران سنتی وکیل و رستوران سرای مهر از جمله رستوران های نزدیک این عمارت هستند.

هتل های نزدیک خانه زینت الملوک

 هتل-های-نزدیک-خانه-زینت-الملوک شیراز

از جمله هتل های نزدیک این عمارت دیدنی می توان به هتل لطفلی خان ، هتل پارمیس ، هتل حافظ  و هتل زندیه اشاره کرد. با خرید بلیط هواپیما تبریز به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به تبریز سفری ماندگار برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *