خانه مشروطه خانه اندیشه های روشن

خانه-مشروطه تبریز

یکی از موزه های زیبا و دیدنی استان آذربایجان شرقی، خانه مشروطه تبریز می باشد. این شهر در دوره قاجار و بعد از آن در دوران پهلوی یک مرکز با نفوذ بوده است؛ خانه مشروطه نیز از همان زمان ها مورد توجه قرار می گرفته است.

موقعیت مکانی خانه مشروطه

موقعیت-مکانی-خانه-مشروطه تبریز

خانه مشروطه در محله ای به نام راسته کوچه  در بخش غربی بازار تبریز و روبروی مسجد جامع واقع شده است. از جاذبه های گردشگری نزدیک به آن می توان به کلیسا سنت مری، خانه امیر نظام ( موزه قاجار)، موزه سفال و موزه استاد شهریار اشاره نمود.

تاریخچه خانه مشروطه

تاریخچه-خانه-مشروطه تبریز

اولین صاحب  خانه مشروطه حاج مهدی کوزه کنانی بود؛ که وی از تجار و بازاریان مشهور و نامی تبریز بوده است. با این حال این بنا توسط حاج ولی معمار در سال 1247 ساخته شد. زمانی که محمد علی شاه قاجار مجلس را به توپ بست؛ حاج مهدی کوزه کنانی که از هواداران انقلاب مشروطه بود؛ این خانه را به پیروان قانون اساسی اختصاص داد.

خانه مشروطه به انجمنی برای افراد مشهور همچون ستارخان، باقرخان، ثقه الاسلام تبریزی و برخی دیگر از شخصیت های مشهور تبدیل شد. این خانه در سال 1375 با تغییر در سالن و اتاق ها رسما تاسیس شد. خانه مشروطه در سال 1354 به عنوان میراث ملی ایران نیز ثبت شد؛ و در سال 1367 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد. گردشگران زیادی هرساله با خرید بلیط چارتر پرواز تبریز به این شهر سراسر جاذبه سفر می کنند؛ تا از آثار تاریخی آن دیدن نمایند.

ساختار خانه مشروطه

ساختار-خانه-مشروطه تبریز

این بنا با شکوه با 1300 متر مربع مساحت، در دو طبقه  از سنگ و آجر ساخته شده است. 6 اتاق در طبقه اول و یک سالن با 6 اتاق دیگر در طبقه دوم قرار دارد. زیباترین اتاق خانه در طبقه دوم با در و پنجره های مشبک به همراه شیشه های رنگارنگ،  قرار دارد. همچنین مجسمه هایی از شخصیت های دوره مشروطه در داخل ساختمان به چشم می خورد. اسلحه کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه مخصوص چاپ اطلاعیه های قانون اساسی و چگونگی اشتراک گزاری آنها با مردم، اسناد و حکم های قانون اساسی را هم می توان در این خانه مشاهده کرد.

رستوران های نزدیک خانه مشروطه

رستوران-های-نزدیک-خانه-مشروطه تبریز

کبابی حاج علی، رستوران عمارت، رستوران ایپک یولو، رستوران سالار آرک، رستوران حاج مجید، رستوران معین، رستوران تندیر، رستوران دکتر نیک، چلو کبابی گلچین نو و رستوران لتکا از جمله رستوران های نزدیک خانه مشروطه می باشند. شما می توانید پس ازبازید از این خانه تاریخی به یکی از رستوان های نامبرده رفته و غذای مورد علاقه تان را میل نمایید.

هتل های نزدیک خانه مشروطه

هتل-های-نزدیک-خانه-مشروطه تبریز

اگر به دنبال اقامتی مجلل در نزدیکی خانه مشروطه هستید؛ هتل بین المللی، هتل بین المللی شهریار، هتل گسترش و هتل پتروشیمی پیشنهادهای خوبی هستند. همچنین هتل دریا، هتل سینا و هتل پارک گزینه های مناسب تری (از لحاظ قیمت) برای اقامت می باشند. علاوه بر رزرو هتل، رزرو بلیط هواپیما شیراز به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به شیراز نیز مهم است. امروزه مسافران می توانند با داشتن رمز دوم کارت بانکی ، رزرو هتل و بلیط هواپیما خود را صورت  اینترنتی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *