دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه نمک ایران

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه  داخلی در ایران است. دریاچه ارومیه قبل از خشکسالی اش عظیم بزرگترین دریاچه در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ نمکی در جهان بود. با آنی تیکت 24 همراه باشید تا در مورد زیبایی ها و جاذبه های دریاچه ارومیه بیشتر بدانید.

درباره دریاچه ارومیه

درباره دریاچه ارومیه بیشتر بدانید
همانطور که از نام آن مشخص است، دریاچه ارومیه در نزدیکی ارومیه، پایتخت استان آذربایجان غربی واقع شده است. این دریاچه یک جاذبه طبیعی و نمادی از شمال غربی ایران است. این دریاچه ی بزرگ دارای 102 جزیره است؛ که آنها را پارک ملی می نامند و از آن ها محافظت می کنند. این دریاچه منحصر به فرد در سال 1352 در فهرست پارک های ملی ایران به ثبت رسیده است. در اینجا مهمترین جزایر دریاچه ارومیه نام برده شده است:

جزیره کبودان (3125 هکتار) جزیره اشک (1250 هکتار) جزیره اسپیر (1250 هکتار) جزیره آرزو (800 هکتار) همچنین، جزیره مشت عثمان که کوچکترین جزیره دریاچه ارومیه است.

تاریخچه دریاچه ارومیه

آشنایی با تاریخچه دریاچه ارومیه
نام قدیمی دریاچه ارومیه چیچست به معنای درخشان بوده است. این نامگذاری ممکن است به دلیل مواد معدنی براق و کریستال نمکی باشد که در ساحل دریاچه قرار دارند.  پس از آن به دلیل رنگ لاجوردی دریاچه، آن را کبودان نامیدند. دریاچه ارومیه یکی از سرزمین های اصلی منائیان بوده است، قومی باستانی که احتمالاً در تپه حسنلو زندگی می کردند. این افراد توسط ایرانیان شکست خوردند که بعداً در آنجا زندگی می کردند. در 5 قرن اخیر مردمان آذربایجان و کرد در این خطه زندگی می کردند.

اکولوژی دریاچه ارومیه

آشنایی با اکولوژی دریاچه اورمیهه

311 نوع گیاه، 226 نوع پرنده، 27 نوع خزندگان و 24 نوع پستاندار، 62 گونه باکتری و آرکئوباکتر، ۴۲ گونه قارچ‌های میکروسکوپی، ۲۰ گونه جلبک وجود دارد، که در این دریاچه زندگی می کنند. فلامینگو، پلیکان، کفچه‌نوک، اکراس، لک‌لک، اردک پیسه، نوک‌خنجری٬ چوب‌پا، و مرغ نوروزی از پرندگان متداولی هستند که در این دریاچه زندگی می کنند.

خشکسالی دریاچه ارومیه

شروع خشکسالی دریاچه ارومیه

قبل از خشکسالی عمده دریاچه که در سال 2005 آغاز شد، دریاچه ارومیه مساحتی حدود 5 هزار و 200 متر مربع را دربرگرفته بود. متأسفانه 88٪ از آب خود را از دست داد. دلایل مختلفی برای این فاجعه زیست محیطی وجود دارد. با این حال، فعالیت های انسانی را عامل اصلی این خشکسالی برشمردند. اکثر کارشناسان بر این باورند که ساخت بزرگراه ارومیه  تبریز که از دریاچه عبور می کند دلیل اصلی خشکسالی است. با کاهش قابل توجه سطح آب و به تبع آن افزایش تراکم خاک در دریاچه ، بسیاری از موجودات میکروسکوپی برای حفظ حیاتشان شروع به فعالیت کردند که این فعالیت ها باعث شده است دریاچه سرخ شود.  اگرچه باران های شدید سال 2019 در ایران باعث خرابی های زیادی در ایران شد، اما این دریاچه را  مجددا به زندگی بازگرداند.

در دریاچه ارومیه چه می توان کرد؟

در دریاچه ارومیه چه فعالیتهایی می توان کرد؟

تماشای پرندگان یک فعالیت بسیار لذت بخش در دریاچه ارومیه است. چه کسی دوست ندارد در حال قدم زدن در ساحل این دریاچه پرواز پلیکان ها و فلامینگوها برا ر روی این دریاچه زیبا تماشا نکند؟ دریاچه ارومیه بسیار زیبا است. می توانید هنگام بازدید از این دریاچه عکس های خارق العاده ای بگیرید. همچنین، پس از خرید بلیط ارزان هواپیما ارومیه تماشای غروب خورشید جادویی را در این دریاچه از دست ندهید. شما می توانید یک قایق پدالی اجاره کنید و یک گردش در آبهای این دریاچه  داشته باشید. برخی از افراد حمام گل و حمام نمکی را در ساحل امتحان می کنند. گفته می شود که خاک این ساحل اثر درمانی و بهبود درمانی ها دارد.

موقعیت مکانی دریاچه ارومیه

آشنایی موقعیت مکانی دریاچه ارومیه
از آنجا که دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و در نزدیکی پایتخت آذربایجان غربی است، می توانید از جاذبه هایی دیدنیارومیه مانند موزه، بازار بزرگ و تخت سلیمان دیدن کنید. همچنین می توانید از جاذبه های تبریز مانند موزه آذربایجان ، مقبره شعرا، مجتمع گردشگری آمند دیدن کنید.

رستوران های نزدیک به دریاچه ارومیه

آشنایی با رستوران های نزدیک به دریاچه ارومیه
هیچ رستوران در نزدیکی این جاذبه طبیعی وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد دارید مدت طولانی در کنار دریاچه بمانید، بهتر کمی خوراکی همراه خود داشته باشید.

هتل های نزدیک به دریاچه ارومیه

مشت عثمان کوچکترین جزیره در دریاچه ارومیه

در نزدیکی دریاچه ارومیه هیچ اقامتگاهی و هتلی وجود ندارد، اما می توانید پس از خرید بلیط هواپیما رشت به ارومیه و بلیط هواپیما ارومیه به رشت در هتل های ارومیه اقامتی به یادماندنی داشته باشید. اگر می خواهید در هتلی لوکس در ارومیه اقامت داشته باشید، می توانید هتل آریا، هتل پارک و یا هتل ساحل را انتخاب کنید. اگر به دنبال هتل هایی با هزینه مناسب تر هستید، هتل آپارتمان بهار، هتل ماه کیمیا و هتل مروارید گزینه های مناسبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *