دریاچه صورتی لیپار

چابهار علاوه بر مناطق تجاری و آزاد دارای طبیعت و چشم انداز های شگفت انگیز و بکر است که مقصد گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران و جهان است.تالاب لیپار چابهار با وجود همه سادگی در اوج شکوه و زیبایی است که در کنار مناظر تاریخی  و دریای عمان ارزش دیدن را دارد.تالاب لیپار یکی از پدیده ها محدود در سراسر جهان است که به دلیل طبیعت بی نظیر آن از اصلی ترین جاذبه های گردشگری چابهار محسوب می شودکه خرید بلیط هواپیما آن از طریق سایت امکان پذیر است.

از نمونه ها مشابه این تالاب در جهان میتوان به دریاچه هیلیر،تالاب آبی،دریاچه اسپنسر در استرالیاو دریاچه رتبا در سنگال اشاره کرد.این تالاب از نظر موقعیت جغرافیایی در مسیر۱۵ کیلومتری شرق چابهار و در ساحل خلیج عمان قرار دارد . تالاب در روستای رامین و در تنگه ای صخره ای مشرف به کوه واقع شده که از چابهار تا تالاب حدود ۳۰ دقیقه راه است و آب آن بر خلاف تصور یکی از شور ترین آب های جهان است.

دلیل نامگذاری این تالاب را نیز میتوان دشتی به نام لیپار دانست که این تالاب در آن واقع شده  همچنین درزبان بلوچی محل تلاقی آب رودحانه و آب دریا لیپار نام می گیرد.

دلیل رنگ صورتی تالاب لیپار

 این تالاب از جمع شدن آب های سطحی و بارانی گواتر به وجود آمده و نوعی دشت آبرفتی وسیع به مساحت ۱۴کیلومتر است که به دلیل وجود پلانکتون ها صورتی به چشم می آید،این دریاچه در برخی از ماه های سال پیگمنت رنگی بیشتری داشته چرا که فراوانی مواد معدنی و آلی که از میان رودخانه ها و درختان تالاب لیپار میگذرد در برخی از فصول میزان فرآیند بیولوژیکی بیشتری را ایجاب می کند و بارندگی و شرایط اقلیمی بر رنگ و منظره تالاب اثر گذار خواهد بود،همچنین این دریاچه نه تنها به رنگ صورتی بلکه گاهی اوقات به رنگ قرمز و نارنجی نیز قابل مشاهده است.

این تالاب  از جمع شدن آب های سطحی و بارانی گواتر به وجود آمده است.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار

بهترین زمان بازدید از این پدیده نادر زمستان ،پاییز و اوایل بهار است که می توانید برای خرید بلیط هواپیما چابهار اقدام  کنید چرا که پاییز فصل مهاجرت پرندگان بوده و این دریاچه میزبان پرندگان بسیاری ا زجمله گونه های در حال انقراض اردک مرمری ، مینای مرغی،ققنوس،فرانکولین خاکستری،عقاب تاونی و…است که میتواند مقصد خوبی برای پرنده نگری و عکاسی نیز باشد،علاوه بر این تالاب لیپار زیستگاه گونه های گیاهی مانند بلوط و گزنه است که منظره ای لذت بخش به دریاچه بخشیده است. همچنین مردمان بومی  با فروش نمگ دریا و صنایع دستی آن منطفه کسب درآمد کرده و محصولات خود را به بازدید کنندگان این تالاب عرضه می دارند.

در اطراف این متطقه امکانات رفاهی آنچنانی وجود ندارد و از تنها تفریحات این مکان بکر فقط میتوان به شتر سواری اطراف دریاچه زیبا اشاره کرد . همچنین در کنار این دریاچه دشتی وجود دارد که مردم محلی به آن دشتار گفته و به معنای عروس است ،این منطقه بسیار سرسبز بوده و دارای طبیعت بکری است که چشم انداز منحصر به فردی به تالاب داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *