شیرکوه شیر خفته

شیر کوه شیر خفته در یزد

شیرکوه بخشی از مجموعه کوههایی است که ضلع غربی کویر مرکزی ایران – دشت کویر را محاصره می کند. شیرکوه، بارفخانه و آسمان کوه از کوه های معروف در قسمت جنوبی یزد هستند. نکته قابل توجه این است، که صعود کوه شیرکوه حتی برای مبتدیان و کوهنوردان بی تجربه، در همه فصول امکان پذیر است. پس تردید به خود راه ندید و برای داشتن تجربه ی کوهنوردی بلیط هواپیما یزد را تهیه کنید. تماشای یک دشت زیبا از فراز قله ی شیر کوه آرامشی فراموش نشدنی برایتان به ارمغان خواهد داشت.

درباره ی شیرکوه

درباره ی شیرکوه یزد بخوانیم

دلیل نام گذاری این کوه به این نام به دلیل شبیه بودن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌و همچنین به دلیل تامین آب به بخش عظیمی از استان، مانند مادری که فرزند خود را شیر می دهد می باشد.

زمین شناسان سن شکل گیری این کوه را هنوز به طور قطعی تخمین نزده اند؛ اما وجود دره های قدیمی نشان دهنده ی قدمت بسیار بالای این رشته کوه است. این رشته کوه که سه قسمت از شهرستان تفت را به وجود آورده اند عبارتند از : پیشکوه(نصرآباد و روستای حاجی زینل و حومه) میانکوه(ده بالا و طزرجان و…) و پشتکوه(نیر و گاریزات).

این کوه دارای پوشش گیاهان دارویی نظیر گل ختمی، قدومه،‌ زیره سیاه، کاسنی، هندوانه ابوجهل، گل حسرت، زیره سبز، خاکشیر، شکر تیغال، آنغوزه، وشاء، شیرین بیان، بالنگو، پنیرک خبازی، مورد، مرزنجوش، بارهنگ، ریواس، مریم گلی، تاجریزی، آویشن، گل ماهور و کاکوتی می باشد. گونه های جانوری این کوه که شاید در طول مسیر مشاهده کنید؛ قوچ و میش، آهو، کل، بز و گرگ می باشد.

مسیر رفتن به شیرکوه

آَشنایی با مسیر رفتن به شیرکوه
اگر در تهران هستید، می توانید بلیط هواپیما تهران به یزد را تهیه کنید، پس از رسیدن به یزد می توانید با ماشین های سواری یا مینی بوس به تفت بروید. تفت در سی کیلومتری یزد واقع شده است. سپس در ادامه به روستای ده بالا بروید. باید صعود خود را از مزرعه شیخ علی شاه با ارتفاع 2500 متری شروع کنید.

زمان مناسب برای کوهنوردی در کوه شیرکوه

زمان مناسب برای کوهنوردی در کوه شیرکوه چه زمانی است
فصل ایده آل برای کوهنوردی در شیرکوه بهار است. در تابستان ها هوا خیلی گرم می شود. توجه داشته باشید که طوفان و بهمن صعود در زمستان را سخت و خطرناک می کند. بر این اساس، قبل ازسفر و چیدن برنامه ی صعود، آب و هوا را بررسی کنید. در صورت مساعد بودن هوا، همه می توانند از کوهنوردی در شیرکوه لذت ببرند. یک کوهنورد ماهر می تواند به راحتی طی حدود  7 ساعت به قله برسد. به دلیل اختلاف ارتفاع 1500 متری (از شیخ علی شاه با ارتفاع 2500 متر تا قله شیرکوه ، 4000 متر بالاتر از سطح دریا) احساس بیماری ارتفاع زدگی امری محتمل است.

امکانات کمپینگ در کوه شیرکوه

آَشنایی با امکانات کمپینگ در کوه شیرکوه
خوشبختانه مشکلی برای کمپینگ در این منطقه وجود ندارد. دو اردوگاه یا همان جان پناه در آنجا وجود دارد. یکی از جان پناه ها از بتن ساخته شده و دیگری از جنس فلز است. نکته برجسته در مورد این جان پناه ها، وجود نهر آب در کنار آنها است. همچنین یک جان پناه نیز در قله وجود دارد. بنابراین همراه داشتن یک چادر و یک کیسه خواب مناسب کافی خواهد بود.

ملاحظات مربوط به صعود در زمستانی

ملاحظات مربوط به صعودهای زمستانی که باید در نظر داشته باشید
به دلیل قرار گرفتن کوه در منطقه کئیری، باید به تفاوت زیاد دما بین روز و شب توجه داشته باشید. از این رو بهترین زمان برای کوهنوردی، بهار خواهد بود. در صورت اینکه قصد دارید دز زمستان این کوه را فتح کنید، فراموش نکنید که یک باتون و یخ شکن با خود همراه داشته باشید. در زمستان ها درجه حرارت تقریباً به منهای هفت درجه سانتیگراد در شب ها می رسد. بنابراین، همراه داشتن یک کیسه خواب ضروری خواهد بود. در طول روز هم شاید شدت گرما ی هوا شما را اذیت کند، پس بهتر از است از تکنیک سیستم لایه ای برای پوشاکتان استفاده کنید. در صورت داشتن فرصت کافی پس از سفر به این استان و قبل از برگشت و تهیه بلیط هواپیما یزد به تهران حتما از این کوه دید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *