غار خربس میراث شگفت انگیز مادها

غار-خربس قشم-میراث-شگفت-انگیز-مادها

دنیای اسرار آمیز غار خربس برای بازدیدکنندگان جزیره قشم جذابیتی ویژه دارد. اگر چه بسیاری تصور می کنند این جزیره فقط دارای جاذبه های طبیعی است؛ اما برخی جاذبه های تاریخی را نیز در خود جای داده است. این غار به دست بشر در گذشته ساخته شد؛ و داستان واقعی آن هنوز مبهم است.

درباره غار خربس

درباره-غار-خربس قشم

غار خربس پانزده کیلومتر تا جزیره قشم فاصله دارد؛ و محل استقرار این غار در کنار زنجیره های کوهستانی زاگرس است. ظهور این غار به قوم ماد، اولین قوم فارسی زبان باز میگردد. دو عامل باعث تغییرات در غار و شکل امروزی آن شده است: اول دلایل طبیعی مانند کاهش سطح آب و پیداش کوه ها، دوم حکاکی های انسان در طول تاریخ، مردم ساختار غار را به توجه به نیاز خود در طی زمان تغییر داده اند. ارتفاع دیوارهای صخره ای غار تقریبا 20 تا 30 متر است. غار خربس در واقع مجموعه ای از 4 غار می باشد.

ساختار غار خربس

ساختار-غار-خربس قشم

اگر چه غار خربس ظاهری ساده دارد؛ اما آنچه که در داخل غار میبینید؛ شما را شگفت زده خواهد کرد. پیچ و خم اتاق ها و سالن های پشت دیواره های غار نشانگر حضوری افرادیست؛ که زمانی در آنجا سکونت داشته اند. علاوه بر این پوسته دیواره های غار نشان از این موضوع دارد؛ که زمانی غار خربس زیر دریا قرار داشته است. همچنین حجاری های روی دیوارها نیز نظر هر بازدید کننده ای را جلب می کند.

بازدید از سوراخ های موجود روی دیوارها با حصارهای چوبی در جلوی آن از دیگر دیدنی های این غار می باشد. این سوراخ ها برای ورود نور به درون غار ساخته شده اند؛ و همچنین از طریق آن می توان به بازدید مناظر بیرونی پرداخت. شما نیز اگر علاقه مند به بازدید از این غار هستید؛ می تواند با خرید بلیط هواپیما قشم به این جزیره آمده و به بازدید از غار خربس و دیگر جاذبه های دیدنی شهر بپردازید.

تاریخچه غار خربس

تاریخچه-غار-خربس قشم

در دوره ساسانی، در گذشته روستایی به نام خوربیز وجود داشت؛ که یک دهکده پررونق و مرفه بود. در حال حاضر این روستا به ویرانه ای تبدیل شده؛ اگرچه غار خربس اهمیتی را که شایسته آن است؛ بدست آورده است. برخی معتقدند که این غار برای پرستش آناهیتا الهه آب بوده است. برخی دیگر معتقدند که این غار قبلا معبدی برای پیروان میترائیسم بوده است. گروه دیگری بر این باورند که این غار محل نگهداری اجساد مردگان که توسط پرندگان خورده شده اند؛ بوده است؛ و این یک اعتقاد زرتشتی می باشد. و آخرین گروه بر این فرض هستند؛ که هنگام حمله دزدان دریایی به این جزیره به عنوان پناهگاه برای مردم مورد استفاده بوده است. صرف نظر از چنین افسانه ها و رازها داستان واقعی این غار هنوز مبهم است.

رستوران های نزدیک غار خربس

رستوران-های-نزدیک-غار-خربس قشم

چندین رستوران در قسمت شرقی جزیره وجود دارد؛ که می توانید غذاهای خوشمزه ایرانی و محلی را در آنجا صرف کنید. رستوران شبهای دفاری، رستوران شبهای طلایی، فست فود دریم لند، رستوران رفتاری، رستوران نعیم، رستوران بدیل و رستوران خوان بوم از جمله این رستوران ها می باشند.

هتل های نزدیک غار خربس

هتل-های-نزدیک-غار-خربس قشم

از جمله بهترین هتل های نزدیک به غار خربس می توان به رستوران بوتیک ایرمان، هتل ساحل خلیج فارس، هتل ارم، هتل آسماری، هتل مارینا 1، هتل مارینا 2 و اقامتگاه بوم گردی هفت رنگو اشاره نمود. علاوه بر بحث اقامت اگر قصد سفر با پرواز را به این جزیره دارید؛ برای خرید بلیط هواپیما یزد به قشم و برای برگشت بلیط هواپیما قشم به یزد خود نیز با ورود به سایتهای فروش بلیط هواپیما اقدامات لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *