غار شگفت یزدان

آشنایی با غار شگفت یزدان

غار شگفت یزدان که با نام اشکفت غار نیز شناخته می شود؛ غاری است که زمانی محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان و معبدشان بوده است. اشکفت در زبان محلی به معنای شکاف یا غار است. هر ساله هزاران زرتشت هندی از این مکان بازدید می کنند. این غار در فاصله 70 کیلومتری اردکان یزد واقع شده است. برای بازدید از غار یزدان کافی است بلیط ارزان قیمت هواپیما یزد تهیه کنید. لازم به ذکر است، این غار در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

تاریخچه انتقال آتش مقدس زرتشتیان

آشنایی با تاریخچه انتقال آتش مقدس زرتشتیان

در سالهای اول ورود مسلمانان به ایران، زرتشتیان آتش مقدس خود را به این غار منتقل کردند تا به دلیل دور از دسترس و صعب العبور بودن مسیر دسترسی به غار، بتوانند از آن حفاظت کنند. این آتش ابتدا در آتشکده ناهید قرار داشت. سپس، آن را به ترک آباد اردکان منتقل کردند و پس از 30 سال حفاظت در غار شگفت یزدان، در سال 1946 میلادی به یزد منتقل شد و اکنون در آتشکده بهرام روشن است. علیرغم دشواری راه رفتن به غار، هر ساله هزاران زرتشت هندی از این مکان بازدید می کنند و یک شب را در آن می گذرانند.

درباره غار شگفت یزدان

درباره غار شگفت یزدان چه می دانید

این غار دارای سه حوضچه است و ریزش آب از بالای غار در حوضچه ها، باعث جمع آوری آب در آن شده است. می توانید در این غار علاوه حوضچه های کوچک و بزرگ، اثری از ساختمان ها را نیز ببینید که نمایانگر بُعد مسکونی و نیایشگاه غار است. خاکسترهای زیادی در غار وجود دارد که نشان می دهد آتش سالهای زیادی در اینجا حفظ شده است.

راه دسترسی به غار شگفت یزدان

آشنایی با راه دسترسی به غار شگفت انگیز یزدان

غار شگفت انگیز یزدان به دلیل ویژگی‌های خاص ظاهری اش، در میان غارهای شناخته شده در این استان، جز یکی از غارهای منحصر به فرد و  یکی از بزرگترین غارهای این استان به حساب می آید. به همین دلیل  علاوه بر تقدس داشتن این غار برای زرتشتیان، غار یزدان همواره مورد توجه طبیعت دوستان و کوهنوردان نیز بوده است. غار شگفت یزدان یا همان آشکفت غارنزدیک روستای هفتهر است. در کوه بلندی به نام شگفت واقع شده است. این غار در فاصله 70 کیلومتری اردکان در استان یزد قرار دارد. این غار مقدس زرتشتی نزدیک عقدا (در فاصله 45 کیلومتری عقدا) است.

راه ورودی این غار مسیری بسیار دشوار است ، اما در داخل غار ظرفیت هزار نفر وجود دارد. یکی از نمادهای زرتشتیان در این غار نگهداری می شد. این نماد مانند نوری بود که زرتشتیان به سوی آن برای نیایش با خداوند یکتا می ایستادند و به عبادت مشغول می شدند.

 همانطور که گفته شد این غار در کوه بلندی واقع شده است، در بعضی از قسمت های راه رسیدن به غار، ماشین ها نمی توانند عبور کنند و باید این مسافت را پیاده بپیمایید. حدود دو ساعت پیاده روی پیش روی شما خواهد بود. شما باید از صخره های نصعب العبوری عبور کنید که خیلی شیب تندی دارد. اگر مایل بودید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به یزد و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به تهران از این غار زیبا و مقدس دیدن کنید، توصیه می شود حتما برای رفتن به غار از یک راهنما کمک بخواهید، و تجهیزات مناسب کوهنوردی همراه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *