مجموعه موزه های دیدنی

این شهر دارای مجموعه موزه های دیدنی متنوعی می باشد. این موزه ها شامل موزه هگمتانه، موزه تاریخ طبیعی، موزه ابوعلی سینا، موزه ی مفاخر و مشاهیر، باغ موزه نظری، موزه حمام قلعه، موزه  سفال، موزه  صنایع دستی و موزه دفاع مقدس می باشد. همراه با آنی تیکت 24 باشید تا در ادامه با این موزه های متنوع و جذاب بیشتر آشنا شوید؛ تا پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما همدان از آن ها دیدن کنید.

موزه  هگمتنانه

موزه  باستانی هگمتنانه

موزه هگمتانه در مجموعه باستانی هگمتانه واقع شده است. موزه ی هگمتانه دارای حدود 200 شی از دوره‌های پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی است. این موزه دارای دو بخش اختصاصی و استانی می باشد. اشیا موجود در بخش اختصاصی از اکتشافات انجام شده در هگمتانه به دست آمده است. بخش استانی، اشیا و آثار جمع آوری شده از سطخ استان را به نمایش گذاشته است. این موزه همه روزه به جز دوشنبه ها برای بازدید باز است.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی همدان

این موزه در انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا واقع شده است. این موزه با تلاش های جعفر محمد زاده تاسیس شده است. در این موزه نمونه های سنگواره و تاکسیدرمی شده از گونه های مختلف جانداران ایران و جهان نگهداری می شود. برخی از این گونه ها مربوط به میلیون ها سال پیش می باشد که در حال حاضر منقرض شده است. موزه تاریخ طبیعی دارای شش سالن اصلی می باشد که شامل سالن صدف‌ها و مرجان‌ها، سالن زمین‌شناسی، سالن پستانداران و پرندگان، سالن آبزیان و دوزیستان، سالن پروانه‌ها و حشرات و سالن خزندگان می باشد. این موزه همه روزه از ساعت 8 الی 16 به روی علاقه مندان باز است.

موزه ابوعلی سینا

موزه ابوعلی سینا پزشک ایرانی

موزه ی ابوعلی سینا در جوار آرامگاه ابوعلی سینا در سال 1330 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تاسیس شده است. در این موزه 131 نوشته اصل از دانشمند ابوعلی سینا و 111 اثر منسوب به ایشان نگهداری می شود. در این موزه به معرفی شخصیت ابوعلی سینا و طب پرداخته شده است.

موزه  مفاخر و مشاهیر

موزه  مفاخر و مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهر در سال 1388 شمسی توسط اداره ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در خیابان شریعتی، خانه ی بیژن افتتاح گردید. بیژن نقاش مشهور دوران پهلوی می باشد، و خانه ی او نمونه ای زیبا از معماری نوین می باشد. هم اکنون بخشی از خانه ی این نقاش به موزه تبدیل شده است و دیگر قسمت خانه به یک واحد تجاری تبدیل شده است. در این موزه ضمن ارائه اطلاعاتی در باره ی زندگینامه و سرگذشت چهره های صاحب نام همدان، مجسمه های آن ها نیز نگهداری می شود. در این موزه می توانید مجسمه هایی از حیقوق نبی، بوعلی سینا، عین‌القضات همدانی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، کریم خان زند، میر رضی‌الدین آرتیمانی، خواجه رشیدالدین همدانی، دکتر محمد علی زلفی گل، خانم دکتر ایران دخت میرهادی، یاورهمدانی و … را مشاهده کنید.

باغ موزه نظری

باغ موزه نظری همدان

باغ نظری در میدان دانشگاه و در خیابان عارف قزوینی واقع شده است. موزه در عمارت زیبای واقع دراین باغ قرار دارد. این باغ موزه در سال 1388 با کمک ادارهٔ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، به منظور شناساندن فرهنگ و آداب و سنن مردم همدان دایر گردید. برای بازدید از این موزه ی مردم شناسی زیبا باید از میان یک باغ وسیعی عبور کنید تا به درب اصلی عمارت برسید. این عمارت شاهکاری از دوران قاجار و در دو طبقه می باشد. همچنین در این موزه حدود 800 عکس به منظور معرفی جاذبه های گردشگری این استان را می توانید مشاهده کنید.

موزه حمام قلعه

موزه حمام قلعه همدان

این حمام قدیمی در خیابان شریعتی در یکی از محله های قدیمی شهر به نام محله قاشق‌ تراشان یا محله قلعه، واقع شده است. این حمام پس ازمرمت و بازسازی در سال 1387 تحت عنوان موزه گشایش یافت. حمام قلعه  مربوط به دوران قاجار است و مساحتی حدود 1500 متر مربع دارد. این حمام دارای دو بخش سرد و گرم می باشد؛ که پس از ورودی هشتی شکلش ابتدا با حمام سرد و سپس با حمام گرم مواجه خواهید شد. هم چنین در این حمام دو قسمت مجزا برای بانوان و آقایون در نظر گرفته شده است. این حمام دارای معماری بی نظیر و زیبایی می باشد که بازدیدکنندگان زیادی را جذب می کند.

موزه  سفال

موزه  سفال همدان

موزه سفال در سال 1388 در خانه ی صمدی واقع در خیابان شهدا توسط ادارهٔ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افتتاح شد. در این موزه سفال های جمع آوری شده از سطح استان و نمونه هایی از کارهای سفالی قبل و بعد اسلام نمایش داده می شود. همچنین در این موزه سیر تحول سفال از گذشته تا به امروز برای علاقه مندان تشریح می شود.

موزه  صنایع دستی

موزه  صنایع دستی همدان

موزه ی صنایع دستی در کنار آرامگاه بابا طاهر، در میدان بابا طاهر واقع شده است. در این موزه 200 اثر از رشته های برتر صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس همدان

این موزه که در قالب باغ موزه در تپه عباس آباد، در میدان قائم، ابتدای بولوار کولاب واقع شده است. در این موزه گنجینه ای ارزشمند از آثار 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایران و عراق مشاهده خواهید کرد. در فضای بیرونی ساختمان تندیس سرداران جنگی، مجسمه‌های آزادی و مادر، تجهیزات نظامی و جنگی چون تانک و موشک فضاسازی شده است. پس از عبور از فضای بیرونی وارد ساختمان اصلی می شوید. در هنگام خروج از باغ موزه دفاع مقدس نیز تندیس عروج با حک شدن نم 8000 شهید بروی کاش های سرخ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

امید است که پس از خرید بلیط هواپیما تهران به همدان و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما همدان به تهران از این موزه های زیبا و متنوع این شهر دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *