مجموعه کلیساها

مجموعه کلیساهای همدان

کلیساها نشان دهنده ی وجود دیگر مذاهب دینی در شهر می باشد. این شهر نیز دارای مجموعه کلیساهای زیبا و قدیمی است که بیشتر مربوط به دوران قاجار می باشند. همدان با پیشینه ای قدیمی، آثار با ارزش فرهنگی، تاریخی بسیاری در دل خود جای داده است؛  وجود مجموعه کلیساهای گریگوری استیفان، حضرت مریم، حضرت رفائیل و کلیسای آنجیلی بر غنای فرهنگی این شهر افزوده است. پس از خرید بلیط هواپیمای چارتر همدان بازدید از این کلیساها و آشنا شدن با آداب مذهبی مسیحیت می تواند بسیار جذاب باشد.

کلیسای گریگوری استیفان

کلیسای گریگوری استیفان در همدان

این کلیسا در قسمت شرقی تپه ی هگمتانه در محله ی قدیمی ارامنه واقع شده است. این کلیسا توسط  تعدادی از ارامنه اصفهان و  مهاجران و تجار ارمنی که در این شهر سکونت داشتند، در سال 1676 میلادی، در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. این کلیسا در سال 1932 میلادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این کلیسا دارای سه درب می باشد؛ درب اصلی آن در ضلع غربی کلیسا و در زیر برج ناقوس خانه می باشد. دو درب دیگر یکی در در ضلع شمالی منتهی به حیاط اصلی کلیسا و درب دیگری در ضلع جنوبی و منتهی به حیاط خلوت تعبیه شده است.

کلیسای گریگوری استیفان دارای نقشه ای مربعی شکل می باشد. این کلیسا دارای یک سالن اصلی و یک کتابخانه است. نمای بیرونی کلیسا آجری می باشد. این کلیسا متعلق به مذهب ارتدکس است. کلیسا گریگوری استیفان در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای حضرت مریم

کلیسای حضرت مریم در همدان

کلیسای حضرت مریم نیز در محله ی قدیمی ارامنه، تپه ی هگمتانه و در ضلع شمال شرقی تپه قرار دارد. این کلیسا مربوط به دوران قاجار است. کلیسای حضرت مریم متعلق به مذهب پروتستان است. این کلیسا در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به همدان می توانید در کنار بازدید از مجموعه باستانی هگمتانه و موزه ی آن، از این دو کلیسای نیز دیدن کنید. هم چنین در این محوطه مدرسه ی نور تاسیس سال 1306 هجری شمسی، خانه کشیش گریگوری و یک گورستان قدیمی نیز وجود دارد.

کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل

کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل در همدان

کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل واقع در میدان آرامگاه بوعلی، در سال 1956 میلادی تاسیس شده است. این کلیسا فعال می باشد و مسیحیان این شهر یکشنبه ها به طور آزادانه مراسم دینی خود را در این کلیسا برگزار می کنند.این کلیسا فضای کوچکی دارد، به همین دلیل فقط در آن 10 ردیف صندلی و نیمکت جای گرفته است. بازدید از این کلیسا فبل از خرید بلیط هواپیما همدان به مشهد خالی از لطف نمی باشد.

کلیسای آنجیلی

کلیسای آنجیلی در همدان

کلیسای آنجلی در خیابان طالقانی، داخل محوطه ی بیمارستان اکباتان قرار دارد. قدمت این بنا به اواخر دوره ی قاجار می رسد. گویا این کلیسا توسط فردی به نام رابی اسحاق اورشان بنا شده است. این کلیسا در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کلیسا دارای پلانی مستطیل شکل می باشد. مصالح استفاده شده در ساخت این بنا سنگ سیاه دیوین می باشد. فضای داخلی کلیسا دارای کلاف بندی چوبی است که یکی از زیبایی بسیار خاص و منحصر به فردی به این کلیسا بخشیده است.

این میراث ارزشمند درحال حاضر به عنوان سالن اجتماعات بیمارستان استفاده می شود و به علت فرسودگی نیاز به مرمت و بازسازی اضطراری دارد. امید است میراث فرهنگی و گردشگری حفظ هویت فیزیکی و معنوی این آثار را در دستور کار خود قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *