مدرسه چهارباغ قدیمی ترین مدرسه نصف جهان

مدرسه-چهارباغ اصفهان

مدرسه چهارباغ آخرین بنا باشکوهی است که در دوره صفویه (1704 تا 1714) در زمان سلطنت شاه سلطان حسین ساخته شد. این مدرسه بخشی از یک مجموعه عظیم از جمله کاروانسرا (هتل عباسی اکنون) و بازار( بازار طلای معروف اکنون) است. در ادامه به معرفی بیشتر این بنا تاریخی می پردازیم.

نامگذاری مدرسه چهارباغ

نامگذاری-مدرسه-چهارباغ اصفهان

نام مدرسه چهارباغ به دلیل قرار گرفتن در خیابان چهارباغ است. اما نام های دیگر همچون مدرسه سلطانی، مدرسه مادر شاه و مدرسه مادر امام صادق (ع) نیز برای آن ذکر شده است.

معماری مدرسه چهار باغ

معماری-مدرسه-چهارباغ اصفان

معماری این مجموعه مطابق آب و هوای اصفهان است؛ و براساس چهار فصل، چهار ایوان در آن طراحی شده است. در فصول گرم سال ایوان های جنوبی و در فصول سرد سال ایوان های شمالی مورد استفاده قرار می گرفت. ساختمان مدرسه چهارباغ دارای دو طبقه می باشد؛ که دوره های دینی در طبقه اول تدریس می شد؛ و دوره های ریاضیات، نجوم و پزشکی در طبقه دوم برگزار می شد.

 این مدرسه شامل یک حیاط بزرگ مرکزی در وسط و چهار حیاط کوچک در اطراف می باشد. حیاط مرکزی با استخر بزرگی در وسط و تعداد زیادی درخت فضای داخلی مدرسه را زیبا می کند. حوض میان حیاط با مادی یا جریان فرشادی تامین می شود.از دیگر زیبایی های معماری این مجموعه می توان به طاق های خوش فرم، دروازه های مجلل از طلا و نقره ، گنبد گرد ظریف با کاشی های زیبا و محرابی که با ظریف ترین و زیباترین کارهای کاشی کاری و معرق پوشانده شده است؛ اشاره کرد.

کاشی کاری منحصر به فرد

 این بنا به مجموعه زیبای کاشی کاری نیز معروف است که شکوه گذشته را نشان می دهد. بازدید کنندگان این فرصت را دارند که از زیباترین مجموعه کاشی دیدن کنند. علاوه بر این گردشگران خارجی با توجه به استفاده اجباری چادر برای خانم ها در هنگام بازدید از این بنا تاریخی، فرصتی برای آنهاست تا چادر را به عنوان نوعی حجاب تجربه کنند؛ و این فرهنگ دینی ایرانی را لمس کنند. علاقه مندان می توانند با خرید بلیط هواپیما اصفهان به این شهر تاریخی آمده و از مدرسه چهارباغ و دیگر آثار تاریخی نصف جهان دیدن نمایند.

این مدرسه به عنوان یکی از شاهکارهای سازه های اسلامی در نظر گرفته شده است. آجرهای زرد روشن، بخش بزرگی از دیوارها و گنبد را پوشانده است؛ که احساس سبکی و آرامش را به انسان منتقل می کند. محوطه بازی دانش آموزان به همراه باغ جذاب و استخر ، به اتاق های دانش آموزان متصل می شود. کتیبه های کوفی، مناره و گنبد این بنا بسیار قابل توجه و با ارزش است. درون مدرسه چهارباغ دو سنگاب وجود دارد؛ یکی در سالن ورودی و دیگری در حیاط. سنگاب ها ظروف بزرگی هستند که از سنگ ساخته شده و در گذشته برای نوشیدن آب و وضو گرفتن از آنها استفاده می کردند.

کتابخانه مدرسه چهارباغ

کتابخانه-مدرسه-چهارباغ اصفهان

مدرسه چهارباغ دارای یک کتابخانه شگفت انگیز بود که در هنگام حمله افغانستان ویران شد. این کتابخانه دارای کتابها و مقالات ارزشمند دانشمندان بود؛ همچنین ایوان غربی مدرسه به دلیل اینکه جهت قبله را نشان می دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. شما نیز می توانید با اطلاع از نرخ بلیط هواپیما قشم به اصفهان و برای برگشت بلیط هواپیما اصفهان به قشم ، در زمانی مناسب به نصف جهان سفر کرده و از دیدنی های بی حد و حصر آن بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *