مسجد امام معماری بی نظیر دوران صفویه

مسجد-امام اصفهان

مسجد امام که در دوران قبل از انقلاب به مسجد شاه معروف بود ؛ از جمله جاذبه های گردشگری اصلی  شهر اصفهان به شمار می رود . که از آن به عنوان یکی از شاهکارهای معماری فارسی در دوره اسلامی یاد می شود. این مسجد به همراه میدان نقش جهان ، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یک مقصد محبوب برای گردشگران محسوب می شود.

تاریخچه مسجد امام

تاریخچه-مسجد-امام اصفهان

مسجد امام بین سالهای 1611 تا 1629 میلادی به عنوان بخشی از میدان نقش جهان با تصمیم شاه عباس ساخته شد . وظیفه معمار برجسته شیخ بهایی ، ساخت مسجدی بود که نماد روحانیت در ساختار قدرت شاهنشاهی را نشان دهد.

قرار شد مسجد امام برای نماز جمعه جایگزین مسجد جامع قدیم شود . شیخ بهایی همچنین قصد داشت دو مدرسه در قلمرو مسجد احداث کند . اما شاه عباس می خواست که مسجد قبل از مرگ وی آماده شود .

بنابراین روند ساخت باید کوتاه می شد . همچنین معلوم شد که مسجد امام بزرگترین بنا با بزرگترین گنبد در سطح شهر نیز هست . ساخت بنا هم چند ماه پس از مرگ شاه عباس به اتمام رسید.

معماری مسجد امام

معماری-مسجد-امام اصفهان

مسجد امام شامل دو بنا است : دروازه ورودی زرق و برق دار با دو مناره و بنای اصلی مسجد با یک گنبد بزرگ و مناره که حیاط مسجد بین آن پنهان است . این ورودی به شکلی از ایوان-طاق ساخته شده است ؛ که جزو ویژگی های بارز معماری اسلامی سلجوق ها و سلسله های صفوی است .

یکی از ویژگی های برجسته مسجد امام جهت گیری عجیب آن است . این در حالی است که در آن زمان اکثر بناها رو به مکه ( قبله ) ساخته می شد . برای حل این مشکل برای مسجد ، شیخ بها تدبیری اندیشید ؛ ورودی به مسجد به طوری طراحی شده که شما کمی به سمت راست هدایت می شود و پس از ورود به صحن مسجد ، دقیقا در جهت قبله قرار میگیرید. با توجه به این ترفند ، هر دو بنا ( ورودی و گنبد اصلی ) به طور مساوی از میدان قابل دیدن هستند ؛ و مانع دیدن یکدیگر نمی شوند.

ویژگی منحصر به فرد معماری مسجد ، خصوصیات آکوستیک آن است . هرکس که در زیر گنبد صحبت کند ؛ به وضوح صدای او توسط بقیه در داخل شنیده می شود . تنوع رنگهای آبی در کاشی کاری داخلی و بیرونی ، این بنا را چشم گیر تر کرده است .

موقعیت مسجد امام

موقعیت-مسجد-امام اصفهان

مسجد امام در قسمت جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است . میدان نقش جهان نیز در مرکز شهر اصفهان قرار دارد . با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز اصفهان ، از طریق اپلیکیشن سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما آنی تیکت 24 ، بهترین زمان را برای سفر خود انتخاب کنید.

هتل های نزدیک مسجد امام

هتل-های-نزدیک-مسجد-امام اصفهان

همانطور که در بالا اشاره شد مسجد امام داخل میدان نقش جهان قرار دارد . و بسیاری علاقه مند هستند تا اقامتشان در نزدیکی این جاذبه های گردشگری باشد . هتل های فراوانی در دسته های قیمتی متفاوت در نزدیکی مسجد امام قرار دارند. از جمله آنها می توان به هتل تک ستاره پارتیکان ، هتل پارس و هتل پارت که به ترتیب دو و سه ستاره می باشند و همچنین هتل چهار ستاره پیروزی و هتل 5 ستاره عباسی اشاره کرد.

رستوران های نزدیک مسجد امام

رستوران-های-نزدیک-مسجد-امام اصفهان

از جمله رستوران های خوب در داخل میدان می توان به رستوران آزادگان و رستوران باستانی اشاره کرد . همچنین رستوران نقش جهان ، رستوران قیصریه و رستوران ملک سلطان جارچی باشی هم با کمی پیاده روی (15 دقیقه ) تقریبا در همان نزدیکی مسجد امام واقع شده اند .

زمان بازدید از مسجد امام

زمان-بازدید-از-مسجد-امام اصفهان

ساعات بازدید از مسجد امام با توجه به ساعات اقامه نماز می باشد . بنابراین شما می توانید از ساعت 9 تا 11:30 هر روز به جز جمعه ها ، و از ساعت 13 تا 16:15 در روز جمعه وارد مسجد امام شوید . با خرید بلیط ارزان هواپیما مشهد به اصفهان و بلیط هواپیما اصفهان به مشهد به راحتی به شهر علم و هنر بروید و از تمامی جاذبه های منحصر به فرد آن دیدن نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *