مسجد جامع ؛ نمونه ای عالی از معماری اسلامی

آشنایی با مسجد جامع یزد ؛ نمونه ای عالی از معماری اسلامی

مسجد جامع یزد اصلی ترین، مسجد جامع این شهر است. بنای اصلی آن مربوط به دوره ساسانی است. این مسجد در محل یک آتشکده ساسانی ساخته شده است. در طی  سالهای  1311 تا 1354 خورشیدی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و هر قسمت از این بنا توسط بانیان متعددی ساخته و مرمت شده است. مسجد جامع در سال 1331 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. می توانید به راحتی پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از این شاهکار معماری اسلامی دیدن کنید.

تاریخچه مسجد جامع

آشنایی با تاریخچه مسجد جامع
قدمت مسجد جامع به 800 سال قبل برمی گردد. ابتدا این مسجد در محل یک آتشکده ساسانی به دستور علا الدوله کالنجار ساخته شد. پس از گذشت 200 سال، این مسجد بازسازی شد. بنای اصلی و فعلی بنا به دستور سید رکن الدین محمد قاضی ساخته شده است. یکی از نکات برجسته در مورد این مسجد وچود قدیمی ترین اثر کاشی کاری در ساختمان و در هشتی ورودی شرقی است و قدمت آن به سال 1364 شمسی باز می گردد .این مسجد هنوز در حال استفاده می باشد و به عنوان مسجد اصلی شهر شناخته می شود.

مناره های مسجد جامع

آشنایی با مناره های مسجد جامع
این مسجد نمونه بسیار خوبی از سبک معماری آذری فارسی است. دو مناره مسجد را احاطه کرده است. این دو مناره تقریباً 52 متر ارتفاع دارد؛ و  نام بلندترین مناره ها  در ایران را از آن خود کرده اند. قدمت این دو مناره به دوره صفویه باز می گردد؛ و با کاشی های درخشان به رنگ آبی تزئین شده است. مناره ها در سال 1313 هجری شمسی فرو ریخت و دوباره مورد مرمت قرار گرفت. یكی از این مناره ها پلکان مارپیچ دارد. ترکیبی باشکوه از آجرکاری و کتیبه های ارزشمند قدیمی کاشی های معرق، یک اثر هنری عالی را گرد هم آورده است؛ و چلوه گر هنر و ذوق ایرانی به جهانیان است.

گنبد مسجد جامع

آشنایی با گنبد مسجد جامع

گنبد مسجد از دو پوسته متصل به هم تشکیل شده است، که با طرح زیبایی از گل صابونکی، با ساقه‌ای مزین به نام الملک‌الله، که به خط کوفی تکرار شده، مزین شده است و  آن را به یک اثر برجسته ی هنری در معماری جهان مبدل ساخته است. ایوان بزرگ، گنبد باشکوه و فضای اطراف آن از آثار هنری مشهور در جهان است.

مسجد جامع ؛ مسجدی کعبه شکل

مسجد جامع ؛ مسجدی کعبه شکل در یزد
این مسجد قدیمی ترین نمونه از معماری قرن شانزدهم است. یکی از بزرگترین ویژگی های مسجد شکل مربع مسجد است؛ که باعث می شود آن را کعبه مانند جلوه دهد. کعبه ساختمانی مقدس در جهان اسلام و نمادی برجسته در معماری اسلامی است.

سیستم روشنایی مسجد جامع

آَشنایی با سیستم روشنایی مسجد جامع
یکی از شگفتی های این مسجد، تهیه نور برای فضای داخلی است؛ که توسط نور منعکس شده از گچ کاری های سفید روی گنبد و دیوارها تأمین می شود.

موقعیت مکانی مسجد جامع

آشنایی با موقعیت مکانی مسجد جامع یزد

این مسجد زیبا و قدیمی در ضلع غربی خیابان امام خمینی و یکی از محله‌های قدیمی این شهر، واقع شده است. آرامگاه سید رکن الدین، موزه وزیری، کنیسه ی ملا اقا، کوچه آشتی کنان، از جاذبه های گردشگری نزدیک به این مسجد هستند؛که می توانید پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما اهواز به یزد در برنامه ی گشت خود قرار دهید.

رستوران های نزدیک مسجد جامع

آشنایی با رستوران های نزدیک مسجد جامع

رستوران کافه چهارسوق و خانه پدری در نزدیکی مسجد جامع  واقع شده اند. رستوران بام کافه نیز یک رستوران در نزدیکی مسجد جامع یزد است. البته صرف غذا در شب در این رستوران با نمایی متفاوت از شهر و بادگیرها را حس و حال دیگری خواهد داشت.

هتل های نزدیک مسجد جامع

آشنایی با هتل های نزدیک مسجد جامع
هتل تاریخی و 3 ستاره لب خندق یک خانه سنتی نزدیک به مسجد جامع است. هتل سنتی مهر یکی دیگر از هتل های 3 ستاره با فضایی دنج و آرام است. هتل 3 ستاره یزد فاضلی و هتل جاده ابریشم هتل هایی با قیمت مناسب و نزدیک به مسجد هستند. اگر به دنبال یک اکولودژ هستید، دالان بهشت انتخاب مناسبی است. هتل داد و هتل بوتیک نیز هتلهایی نزدیک به مسجد می باشند که می توانید قبل از خرید بلیط هواپیما یزد به اهواز رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *