مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق که در شرق حرم شاه چراغ واقع شده است قدیمی ترین مسجد شیراز به شمار می آید و نام دیگر آن مسجد آدینه می باشد؛ که چندین بار مورد بازسازی نیزقرار گرفته است. از جمله جاذبه های دیدنی آن می توان به دیوار ندبه و خدای خانه اشاره کرد. علاوه بر این ، گنبد شمال ایوان و ستونهایی با سبک هایپو از دیگر جاذبه های دیدنی به شمار میروند.

مسجد جامع عتیق در دوران قبل از اسلام ساخته شده و نمایانگر قدیمی ترین سازه شیراز می باشد. که درست در جوار مسجد نصیر الملک معروف به مسجد صورتی واقع در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. و همچنین در ششم ژانویه 1932 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دیوار ندبه

دیوار ندبه شیراز

در قسمت جنوبی این مسجد دیواری با نام ” ندبه” وجود دارد با تصویری از سروهای رنگارنگ بر روی آن که با دیوارهای دیگر متفاوت است اعتقاداتی در این زمینه وجود دارد که مردی ایرانی به نام براق در شب معراج ( به معنای نردبان و شب سفر آسمانی پیامبر) از دیوار ندبه عبور کرده است.

خدای خانه

خدای خانه شیراز

این قسمت از مسجد در قرن چهاردهم ساخته شده است. که به آن کعبه ی دوم نیز می گویند. طول آن 12 متر و عرض آن 10 متر است. در این قسمت از مسجد جامع قرآن 30 قسمتی یا 30 جزء ی  وجود دارد متعلق به سلطنت شاه اسماعیل صفوی است.

ضلع شمالی مسجد

ضلع شمالی مسجد شیراز

در این قسمت مسجد ایوان و شبستان وجود دارد ، شبستان فضایی سرپوشیده دارای ستون که معمولا در معماری سنتی مساجد، خانه ها و مدارس در ایران باستان یافت می شود. و معمولا در ایام تابستان مورد استفاده قرار میگیرد. دروازه ی شمالی در این ضلع مسجد با کاشی های مقرنس تزیین شده که به “دروازه ی امام” مشهور است.

ضلع غربی مسجد

ضلع غربی مسجد جامع شیراز

درب ورودی شاهچراغ در ضلع غربی مسجد واقع شده است و رو به آفتاب می باشد و دارای رواق های 10 دهانه است که در انتهای آن یک در ورودی به شبستان ضلع جنوبی دارد.

شبستان اصلی و جدید مسجد

ضلع اصلی مسجد شیراز

در قسمت غربی ورودی شمالی ، شبستان تازه ساخته شده ای به چشم میخورد که  در این  قسمت یک منبر دوازده پله ای  از جنس آهن و سنگ مرمر وجود دارد که  بر روی دیوار و محراب آن 13 آیه و احادیث نبوی بر روی کاشی با خط ثلث و نسخ نوشته شده است.

عالی ترین مکان مسجد جامع عتیق

عالی ترین قسمت مسجد شیراز

گنبد شمالی ایوان که چشمگیرترین بخش مسجد است و در میانه این ضلع طاق نمای بلندی قرار دارد که آن را  طاق مروارید می‌گویند. این طاق دارای دو گلدسته بلند و زیباست و سقف آن با آجر مقرنس‌کاری شده‌است. شما می توانید برای بازدید از این مکان تاریخی و زیبا با خرید بلیط هواپیما شیراز به این شهر سفر کنید و از جای جای مسجد جامع عتیق دیدن نمایید.

مکانهای غذاخوری در نزدیکی مسجد جامع عتیق

مکانهای-غذاخوری-در-نزدیکی-مسجد-جامع-عتیق.شیراز

اگر به دنبال مکانی برای تهیه غذای سنتی هستید می توانید به رستوران نارنج بروید همچنین کافه ژولپ که تنها 1.8 کیلومتر با مسجد فاصله دارد در آنجا می توانید از انواع نوشیدنی های سنتی و همچنین  بستنی های متنوع لذت ببرید.

مکانهایی جهت اسکان در نزدیکی مسجد جامع عتیق

مکانهایی-جهت-اسکان-در-نزدیکی-مسجد-جامع-عتیق شیراز

خانه ی سنتی راز نزدیکترین مکان به مسجد می باشد . هتل نیایش هم یک هتل خوب در آن نزدیکی است و همچنین هتل سنتی طاها نیز از جمله ی مکانهایی است که مسافران می توانند جهت اسکان به آنجا مراجعه کنند. مسافران همچنین می توانند خرید بلیط هواپیما آبادان به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به آبادان خود را از سایتهای معتبر اینترنتی تهیه نمایند وسفری همراه با آرامش را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *