مسجد جامع عتیق بنا باشکوه باستانی

در یک محله قدیمی از اصفهان دوست داشتنی ، یکی از بناهای باستانی و مذهبی ایران وجود دارد . مسجد با شکوه جامع عتیق این شهر ترکیبی از چندین تکنیک معماری در دوره های مختلف تاریخی است . این واقعیت باعث می شود تا این بنا از آنچه که هست منحصر به فرد تر دیده شود . فراموش نکنید شما در حال بازدید از میراث جهانی یونسکو هستید .

تاریخچه مسجد جامع عتیق

تاریخچه مسجد-جامع-عتیق اصفهان

قبل از اینکه این مکان به یک مسجد تبدیل شود ، در دوره ساسانی یک آتشکده بود . اکتشافات باستان شناسی ، از جمله ستون پایین ، تاریخ پیش از اسلام را در این بنا ثابت کرده است . اما تاریخ دقیق ساخت آن همچان یک رمز و راز است . بهترین تخمین این است که سال ساخت این بنا به 2000 سال قبل برمی گردد. اگرچه یافته های دیگری نشان می دهد که نمای بیرونی نهایی این مسجد متعلق به سلسله سلجوقی است . اما در دوره سلسله صفوی بازسازی بر روی آن انجام شده است .

معماری مسجد جامع عتیق

معماری-مسجد-جامع-عتیق اصفهان

مسجد جامع عتیق نمونه کاملی از هنرهای مختلف معماری ایرانی که همه در یک مکان جمع شده ، می باشد . در هر گوشه ای از این بنا زیبای باستانی طرح های جالبی پیدا خواهید کرد . این بنا به سبک معماری چهار ایوانی (یک اتاق طاق باز) ساخته شده است ؛ که هر دو دروازه روبروی یکدیگر قرار دارند .هر ایوان با سرامیک های فیروزه ای نفس گیر به شکل مقرنس تزیین شده که اگر از نزدیک نگاه کنید و به داخل بروید یک دنیای هنری کاملا جدید را مشاهده می کنید . در شمال ایوان 40 ستون وجود دارد شبیه آنچه ممکن است در مسجد نصیر الملک (مسجد صورتی) در شیراز دیده باشید .

در واقع ممکن است در حین بازدید تاریخ مرموز این مکان را درگذر زمان احساس کنید . اما احساسات خود را کنترل کنید ؛ مقرنس و ستون ها تنها موارد چشم نواز در این مسجد نیستند . به سمت غرب بپیچید و یکی از شگفت انگیز ترین گچ بری های ایرانی در جهان را پیدا خواهید کرد . این قسمت از بنا به نام مسجد الجایتو نامگذاری شده است . در اینجا می توانید محراب معروف را با طراحی پیچیده آن مشاهده کنید .

یکی دیگر از جزئیات جالب که در مسجد جامع عتیق باید به آن توجه کرد ؛ گنبدها هستند . اگر درست در زیر یکی از گنبدها بایستید متوجه خواهید شد که سقف از بیرون آن نزدیک تر است . دلیل این امر اینست که اینها گنبدهای معمولی نیستند . آنها در واقع دو گنبد هستند که پوسته داخلی بزرگتر است . واقعیت های جالب تری در مورد این مسجد وجود دارد . اما اجازه دهید آن را برای زمان بازدید ازاین مکان صرفه جویی کنیم ! با خرید بلیط پرواز لحظه آخری اصفهان به این شهر زیبا آمده و تمامی این گفته ها را از نزدیک ببینید و از دیدن آن لذت ببرید .

موقعیت مکانی مسجد جامع عتیق

موقعیت-مکانی-مسجد-جامع-عتیق اصفهان

این بنا در بافت قدیمی شهر قرار دارد . اما از جاذبه های اصلی توریستی خیلی دور نیست . کاخ چهل ستون ، میدان نقش جهان ، کاخ هشت بهشت ، موزه تاریخ طبیعی ، موزه هنرمعاصرو حمام علی قلی آقا  از جمله جاذبه های نزدیک مسجد جامع عتیق هستند .

رستوران های نزدیک مسجد جامع عتیق

رستوران-های-نزدک-مسجد-جامع-عتیق اصفهان

بریانی حاج محمود شفاعت ، رستوران میز مادر بزرگ ، رستوران ملک سلطان جارچی باشی و رستوران حکم باشی از جمله مکان هایی است که می توانید در آنجا غذاهای مخصوص ایرانی ، بخصوص غذاهای محلی نصف جهان را میل کنید .

هتل های نزدیک مسجد جامع عتیق

هتل-های-نزدیک--مسد-جامع-عتیق اصفهان

هتل ابن سینا ، هتل طلوع خورشید ، هتل عتیق و خانه سنتی حوضک از جمله مکان هایی برای اقامت مسافران و گردشگران در نزدیکی مسجد جامع عتیق می باشد . همزمان با رزرو اقامت خود می توانید از سایت های فروش آنلاین بلیط هواپیما ، قیمت بلیط هواپیما اهواز به اصفهان و برای برگشت بلیط هواپیما اصفهان به اهواز را چک کنید . و پس از بررسی های لازم آن را خریداری نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *