مسجد ییولی مناره

مسجد-ییولی-مناره آنتالیا

مسجد علاالدین یا مسجد ییولی مناره لی که معمولا مسجد اولو (در زبان ترکی به معنای جامع) در آنتالیا نیز نامیده می شود؛ یک مسجد تاریخی است؛ که توسط سلطان سلجوقی علاالدین کی قباد اول ساخته شده است؛ و دلیل نامگذاری آن نیز همین نام سازنده این بنا می باشد. ییولی مناره به معنای مناره های شیاردار می باشد. این مسجد در کالیچی( مرکز شهر قدیمی) در امتداد خیابان جمهوریت در کنار میدان کاله کاپیسی، واقع شده است. مناره فلوت مسجد به نام ییولی مناره که با کاشی های آبی تیره تزئین شده ؛ بسیار چشم نواز است. این مسجد در سال 2016 در فهرست میراث جهانی در ترکیه ثبت شد.

تاریخچه مسجد ییولی مناره

تاریخچه-مسجد-ییولی-مناره آنتالیا

این مسجد اولین بار در سال 1230 ساخته شد. و برای دومین بار در سال 1373 به طور کامل بازسازی شد. مناره 38 متر ارتفاع دارد؛ و بر روی یک پایه سنگ مربعی که ارتفاع آن 6.5 متر و 5.5 متر عرض دارد؛ ساخته شده است. مسجد جامع اصلی در قرن چهاردهم تخریب شد؛ و مسجد جدیدی در سال 1373 توسط مهمت بی براساس کلیسا بیزانس ساخته شد. این بنا با شش گنبد یکی از قدیمی ترین نمونه های ساخت چند گنبد در آنتالیا است. گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی هر ساله با خرید بلیط هواپیما آنتالیا به این شهر سراسر جذابیت سفر کرده؛ و برای خود و همراهانشان لحظاتی خوش و ماندگار ثبت می کنند.

موزه مردم شناسی مسجد ییولی مناره

موزه-مردم-شناسی-مسجد-ییولی-مناره آنتالیا

امروزه این بنا، موزه مردم شناسی آنتالیا را نیز در خود جای داده است؛ و شامل لباس، ظروف آشپزخانه، گلدوزی، ملیله دوزی، جوراب، گونی، گلیم، زیورآلات و چادرهای عشایری است. این مجموعه در سال  1974 برای بازدید عموم افتتاح شد. اطراف این مجموعه شامل بخشهایی از جمله مدرسه غیاث الدین کی خسرو، منزل درویش سلجوقی، حمام سلجوقی و مقبره نگار خاتون و مهمت بی نیز می باشد. بهترین فصل سفر برای این شهر اواخر بهار و اوایل تابستان است. شما نیز اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید؛ با مراجعه به آژانس های هواپیمایی نزدیک محل زندگیتان نسبت به تهیه بلیط هواپیما ارزان قیمت در این مسیر اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *