مقبره الشعرا آرامگاه استاد شهریار

مقبره شعرا تبریز

مقبره الشعرا یک بنا بی نظیر در شهر زیبای تبریز است. این شهر دارای بیش از 400 شاعر است؛ که برخی از آنها مانند استاد شهریار مشهور هستند. معماری این جاذبه توریستی یکی از ویژگی هایی است؛ که آن را خاص می کند. بیایید نگاهی دقیق تر به این بنا داشته باشیم.

درباره مقبره الشعرا

درباره-مقبره-الشعرا تبریز

مقبره الشعرا یا آرامگاه شاعران، در واقع یک قبرستان بسیار قدیمی است؛ اما این یک قبرستان معمولی نیست. شاید تعجب کنید که چگونه یک قبرستان می تواند خاص باشد. خوب، فقط شاعران کلاسیک، معاصر، عرفا و دیگر افراد برجسته مجاز به استفاده از این مکان هستند! اطلاعات دقیقی در مورد قدمت این قبرستان در دسترس نیست. اما در مورد بنا ساختمان، طهماسب دولتشاهی وزیر پیشین هنر و فرهنگ آذربایجان شرقی، مقبره الشعرا را در دهه 1340 بنا کرد.

 از آن زمان تاکنون ساخت مجسمه های جدید و بازسازی در این بنا صورت گرفته است. اسدی طوسی ( اولین شاعری که در این مکان دفن شده است)- شاعر، خاقانی- شاعر، قطران تبریزی- شاعر، همام تبریزی- شاعر، عزیز دولت آبادی (درویش)- شاعر و عزیز خان مکری – ژنرال ارتش و آخرین شاعری که دفن شد؛ از جمله اشخاص برجسته ای هستند که در اینجا دفن شده اند. استاد شهریار نیز از دسته شاعران برجسته کشورمان نیز در مقره الشعرا به خاک سپرده شد.

معماری مقبره الشعرا

معماری-مقبره-الشعرا تبریز

متاسفانه مقبره الشعرا یک بار به دلیل زلزله ای عظیم ویران شد. بنابراین در سال 1350، مسابقه ای برای پیشنهاد بنا یادبودی برای شاعران آغاز شد. بدین ترتیب مقبره شاعران به یکی از مشهورترین نمادهای این شهر تبدیل شد. مقبره الشعرا بنا 30 متری که توسط غلامرضا فرزانمهر طراحی شده است. عملیات ساخت و ساز از سال 1351 آغاز شد؛ و در سال 1361 به پایان رسید. شایان ذکر است؛ که شهرداری مسئولیت این مکان را بر عهده نمی گیرد. این ساختمان نمایانگر معماری سنتی و مدرن است. اگر به الگوها زیبا و پیچیده آن توجه کنید؛ بیشتر به این موضوع پی خواهید برد. گردشگران و علاقه مندان به بازدید از این مکان تاریخی می توانند با طلاع از قیمت بلیط لحظه آخری پرواز تبریز به این شهر آمده و از مقبره الشعرا و دیگر آثار تاریخی دیدن نمایند.

موقعیت مکانی مقبره الشعرا

موقعیت-مکانی-مقبره-الشعرا تبریز

مقبره الشعرا در منطقه سرخاب واقع شده است. از اینجا می توانید از جاذبه های دیگر مانند خانه پروین اعتصامی، خانه مشروطه و بازار بازدید کنید. در بازار بزرگ و قدیمی این شهر می توانید برای عزیزانتان اجناسی را به عنوان سوغات خریداری کنید. همچنین مقبره الشعرا در سال 1387 با شماره ثبت 25191 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 رستوران های نزدیک مقبره الشعرا

رستوران-های-نزدیک-مقبره-الشعرا تبریز

اگر بعد از بازدید مقبره الشعرا و دیگر آثار تاریخی نزدیک آن به دنبال مکانی خوب برای صرف غذا هستید؛ پیتزا اسدی، فست فود آیلار، رستوران حسینی و رستوران ایپک یولو برخی از گزینه های نزیک به شما هستند.

هتل های نزدیک مقبره الشعرا

هتل-های-نزدیک-مقبره-الشعرا تبریز

اگر می خواهید در مکانی نزدیک مقبره الشعرا بمانید؛ گزینه هایی از جمله هتل آپارتمان استقلال، هتل آذربایجان و هتل دریا پیش روی شماست. امروزه به دست آوردن اطلاعاتی راجع به هتل ها کار سختی نیست. سایت های معتبر رزرو اقامت هتل و بلیط هواپیما گزینه های خوبی برای کسب اطلاعات هستند. شما می توانید با ورود به یکی از این سایتها علاوه بر رزرو اقامت، با اطلاع از ارزانترین قیمت بلیط هواپیما رشت به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به رشت در زمانی معین بلیط پرواز خود را نیز خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *