موزه شیشه و سرامیک مشهور به موزه آبگینه

موزه شیشه و سرامیک مشهور به موزه آبگینه در تهران

در قلب تهران بنایی قدیمی زیبایی وجود دارد که هم اکنون صنایع دستی جالب باستانی را در خود جای داده است. موزه ی ظروف شیشه ای , سرامیکی ایران یا موزه آبگینه، که بیشتر به این نام در ایران مشهور است، یکی از مجموعه های بی نظیر هنرهای شیشه ای در ایران است. اگر به ظروف شیشه ای و سرامیکی علاقه مند هستید، اکنون بهترین موقعیت برایتان است که ببینید چگونه هزاران سال پیش ایرانی ها این سبک ظروف را می ساختند.

درباره موزه شیشه و سرامیک

درباره موزه شیشه و سرامیک تهران

جالب است بدانید که امپراتوری بزرگ ایران در 4000 سال پیش از شیشه استفاده می کرده است! و می توانید این شیشه ها را در یک مجموعه در موزه آبگینه ایران ببینید. مجموعه ای نادر از کارهای شیشه ای و سرامیکی را می توانید در این موزه جالب با ساختمان و معماری بی نظیر و منحصر به فرد خود پیدا کنید.

در این موزه اشیاء قدیمی مربوط به هزاره چهارم تا سده قبل از میلاد مسیح، همچنین کارهای شیشه ای از هزاره اول میلاد مسیح تا به امروز را مشاهده خواهید کرد. این موزه با مساحتی بیش از 7000 متر مربع در دو طبقه و شش سالن اصلی با کارکردها و طراحی های مختلف ساخته شده است. با ما همراه باشید تا درباره این موزه ی عالی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تاریخچه موزه شیشه و سرامیک

تاریخچه موزه شیشه و سرامیک تهران

این موزه که در واقع یک خانه تاریخی است 90 سال قدمت دارد. این خانه در اصل متعلق به احمد قوام، یکی از سیاستمداران مشهور دوره قاجار می باشد. او از این خانه زیبا به عنوان محل زندگی و دفتر کار خود استفاده می کرده است. برای مدت کوتاهی این ساختمان به عنوان سفارت مصر مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال 1976 به دفاتر فرح پهلوی فروخته شد. سرانجام در سال 1980 به موزه تبدیل شد و در سال 1998 در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

معماری موزه شیشه و سرامیک

معماری موزه شیشه و سرامیک تهران

موزه شیشه و سرامیک ایران و باغ اطراف آن مساحتی بالغ بر 7000 متر مربع دارند. این ساختمان دو طبقه از معماری بی نظیر فارسی و اروپا برخوردار است. پله های چوبی به سبک روسی آن توجه شما را به خود جلب می کند. علاوه بر این، با هوشمندی هانس هولین، معمار و طراح مشهور اتریشی اش، دکوراسیون داخلی آن بسیار خاص و منحصر به فرد است. وی بیشتر از جاذبه های تاریخی نمادین ایران مانند تخت جمشید و پاسارگاد الهام گرفته است و در طراحی خود استفاده کرده است. از این رو، این موزه ترکیبی از طراحی مدرن و معماری باستانی ایران است.

نه تنها گلدان ها و اشیای قدیمی این موزه شما را متحیر خواهد ساخت، بلکه خود ساختمان نیز شاهکار است. سازندگان این بنا بیش از 50 نوع کاشی مختلف با الگوهای گل متفاوت در ساختمان و نمای بیرونی آن استفاده کرده اند. این طرح ها برگرفته از هنر سلجوقی است. بر انداز کردن سقف ها و دیوارهای این بنا را که با ظرافتی خاص گچبری شده است را فراموش نکنید. قطعا عاشق اینه کاری های به کار رفته در این دکوراسیون زیبای ایرانی خواهید شد.

در شیشه و موزه سرامیک چه باید کرد؟

در شیشه و موزه سرامیک تهران چه باید کرد؟

علاوه بر بازدید از طبقات و تالار های این موزه، در طبقه همکف این موزه یک فروشگاه هدیه وجود دارد که می توانید کتاب، دی وی دی، صنایع دستی و سوغاتی خریداری کنید. همچنین می توانید در باغ و حیاط موزه یک پیاده روی رویایی داشته باشید. اگرچه این موزه در مرکز پایتخت و شلوغی شهر تهران واقع شده است، اما در این موزه احساس آرامش خواهید کرد. شایان به ذکر است که گرفتن عکس و فیلم در این موزه ایرادی ندارد؛ البته کشیدن سیگار در محدوده موزه ممنوع می باشد.

موقعیت مکانی موزه شیشه و سرامیک

موقعیت مکانی موزه شیشه و سرامیک تهران

موزه شیشه و سرامیک ایران در قلب تهران در خیابان 30 تیر واقع شده است. پس از خرید بلیط ارزان هواپیما تهران و سفر به تهران با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید به این موزه بروید. در مجاورت این موزه، جاذبه های گردشگری بیشماری مانند موزه جواهرات ملی، موزه مقدم، باغ نگارستان، کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران، موزه ملی ایران، باغ ملی ، موزه ملک و کتابخانه، پارک شهر و کاخ مسعودیه قرار دارد. همچنین، قدم زدن در طولانی ترین خیابان خاورمیانه، خیابان ولیعصر را نیز از دست ندهید. کافه، رستوران و فروشگاه های زیادی نیز در این منطقه وجود دارد.

رستوران های نزدیک موزه شیشه و سرامیک

رستوران های نزدیک موزه شیشه و سرامیک تهران

به دنبال مکانی خوب برای غذا خوردن هستید؟ گزینه های زیادی در اطراف شما وجود دارد. در اینجا، برخی از بهترین مکان هایی که می توانید وعده غذایی خود را در نزدیکی موزه شیشه ای و سرامیک صرف کنید، آورده شده است. اگر می خواهید غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی را امتحان کنید؛ رستوران وحید چلویی و رستوران سنتی فرهنگ اصیل در خیابان پانزده خرداد و رستوران طارقات در شمال لاله زار گزینه های مناسبی خواهند بود. همچنین، اگر کمی به سمت جنوب تهران و بازار بزرگ بروید، می توانید رستوران های معروف مسلم یا شرف الاسلامی را امتحان کنید. اگر ترجیح می دهید فست فود بخورید، می توانید بین روتودل در بازار موبایل واقع در خیابان حافظ، تمشک در خیابان امام خمینی (ره) و دلیون در چهارراه ولیعصر انتخاب کنید.

هتل های نزدیک موزه شیشه و سرامیک

هتل های نزدیک موزه شیشه و سرامیک

از آنجا که این موزه در مرکز تهران قرار دارد، هتل های زیادی برای انتخاب در اطراف این موزه وجود دارد. که پس از تهیه بلیط هواپیما بوشهر به تهران  و بلیط هواپیما تهران به بوشهر می توانید برای اقامت انتخاب کنید؛ هتل پرستو، هتل حافظ، هتل بین المللی فردوسی، هتل گراند، هتل نادری، هتل آرمان، هتل آرین، هتل فارس، هتل الیان، هتل تابان و هتل رودکی … می توانند انتخاب های مناسبی برای اقامت در نزدیکی این موزه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *