موزه مردان نمکی

آیا میدانید در ایران مومیایی وجود دارد؟ مردان نمکی شش نفر بودند؛ که حدود 2500 سال پیش در یک معدن نمک به طرز فجیحی جان باختند. پس از این اتفاق برخی از اجسادشان دست نخورده باقی ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شش جسد و مکان هایی که اکنون در آنها نگهداری می شوند؛ با ما همراه شوید.

درباره موزه مردان نمکی

درباره-موزه-مردان-نمکی زنجان

در زمستان سال 1372 شش مرد مومیایی شده در معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شدند. در بین این اجساد، یک زن و یک نوجوان هم وجود داشتند. برخی از اجساد توسط بولدوزر به شدت آسیب دیده اند. اما برخی دیگر کاملا دست نخورده و سالم هستند. مطالعات بر روی مردان نمکی نشان می دهد که تعدادی از آنها به دوره هخامنشی و برخی به اواخر دوره ساسانی تعلق دارند. این بدان معناست که آنها بیش از 2500 سال قدمت دارند.

آنچه در مورد این اجساد جالب است؛ اینکه بسیاری از اجسام همراه آنها دست نخورده باقی مانده اند. حجم نمکی که این مردان را احاطه کرده بسیار زیاد بوده؛ و همین موضوع به سالم ماندن گوشت بدنشان کمک کرده است. لباس و وسایلی که همراه مومیایی ها دفن شده اند؛ به باستان شناسان کمک می کند تا سبک زندگی مردم آن منطقه را بهتر بشناسند.

پس از کشف یک به یک این اجساد، مرد نمکی شماره چهار دست نخورده ترین آنها بشمار می رود؛ که ژست وی هنگام مرگ حفظ شده است و در موزه قابل بازدید است. همچنین سر اولین مرد مومیایی یافت شده؛ هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

موقعیت مکانی موزه مردان نمکی

موقعیت-مکانی-موزه-مردان-نمکی زنجان

موزه مردان نمکی داخل خانه ای زیبا به نام خانه ذوالفقاری واقع در سبزه میدان قرار گرفته است. این عمارت در دوره قاجار ساخته شده و معماری جالب توجهی دارد. بعد از بازدید از این موزه می توانید به بازدید از دیگر آثار تاریخی زنجان از جمله رختشویخانه، سلطانیه، بازار بزرگ و سنتی و غاز زیبای کتله خور بپردازید. مسافران و گردشگران با اطلاع از قیمت بلیط چارتر پرواز زنجان هر ساله به این شهر زیبا سفر میکنند؛ تا از بناهای تاریخی آن دیدن نمایند.

رستوران های نزدیک موزه مردان نمکی

رستوران-های-نزدیک-موزه-مردان-نمکی زنجان

پس از بازدید از موزه مردان نمکی می توانید برای صرف یک وعده غذای لذیذ به همراه خانواده و یا همسفرانتان به رستوران کباب بناب، فست فود باغچه ریحون و کافه رسپینا بروید.

هتل های نزدیک موزه مردان نمکی

هتل-های-نزدیک-موزه-مردان-نمکی زنجان

برای گذراندن چند شب در این شهر زیبا گزینه های مختلفی برای اقامت پیش روی شماست. گراند هتل، هتل پارک و هتل آپارتمان سپهر از جمله این گزینه ها هستند. با ورود به سایت های معتبر رزرو هتل و رزرو بلیط پرواز، نسبت به اقامت و رزرو بلیط هواپیما مشهد به زنجان و برای برگشت بلیط هواپیما زنجان به مشهد خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *