موزه ملی ایران

موزه ملی ایران در تهران

موزه ملی مهمترین موزه در ایران است که مجموعه های باستان شناسی و تاریخی را در خود جای داده است. تحقیقات نشان می دهد که این موزه به سفارش رضا شاه و توسط یک معمار فرانسوی، به نام آندره گدار ساخته شده است. ساخت آن در 21 مه 1313 هجری آغاز و در سال 1316 تکمیل و برای عموم افتتاح شد.
اولین انتخاب مسافرین و گردشگرانی که به باستان شناسی و تاریخ علاقه مند هستند بازدید از موزه ملی ایران است. موزه ملی، تاریخ ایران را از دوره پارینه سنگی تا دوره قاجار پوشش می دهد. بنابراین بازدید کنندگان از موزه می توانند کل تاریخ ایران – از عصر حجر تا قرن بیستم – را مشاهده کنند. برای بازدید ازین موزه تاریخی خاص کافی است با خرید بلیط هواپیما تهران به این شهر سفر کنید و ازاین موزه ی جذاب دیدن کنید.
اکنون موزه ملی ایران با دو ساختمان جداگانه با عنوان های موزه ایران باستان و موزه دوره اسلامی مشغول به فعالیت می باشد؛ که به ترتیب در سال های 1355 و 1391 افتتاح شدند. در این موزه در حدود 300000 اشیاء تاریخی از دوره های مختلف تاریخی نگهداری می شود. این موزه یکی از بهترین موزه های جهان ، غنی ترین موزه از لحاظ فرهنگ ، هنر و تاریخ ایران است. قدیمی ترین آثار حضور بشر در فلات ایران، حدود ششصد هزار سال پیش، در این موزه نگهداری می شود.

موزه ایران باستان

موزه ی ایران باستان تهران

این موزه علاوه بر این که قدیمی ترین موزه ی ایران می باشد؛ یکی از جذاب ترین ساختمان های مدرن در تهران است. که معماری آن الهام گرفته از معماری دوران ساسانی و ورودی آن مانند ورودی طاق کسری می باشد و در ساخت نمای آن از آجرهای قرمز رنگ استفاده شده است. این موزه دارای دو طبقه می باشد و در دو بخش پیش از تاریخ و بخش تاریخی آثاری را به نمایش گذاشته است. بخش پیش از تاریخ که مربوط به دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد در طبقه ی دوم آن آثار را به نمایش گذاشته است. منشور کوروش بزرگ نیز وقتی به ایران بازگردانده شد در این موزه نگهداری می شود.
موزه ایران باستان بیشتر تمرکز بر آثار باستانی دارد و طیف گسترده ای از آثار باستانی را به نمایش می گذارد. بر این اساس، آثارهای باستانی به دست آمده در حفاری های باستان شناسی از شوش، ری، اسماعیل آباد ، تخت جمشید ، تورنگ تپه و .. در آن نمایش داده می شود. در این موزه می توانید شواهدی از تمدن باستان کهن را ببینید. این مجموعه شامل ابزار سنگی است که متعلق به عصر سنگ است و قدمتی بیش از 30000 سال دارد. همچنین در اینجا بازدید کنندگان می توانند نسخه ای از قانون بابل همورابی -اولین قانون جهان- را مشاهده کنند. تکان دهنده ترین و مهیج ترین مورد نمایشگاه مرد نمکی است که از حفاری های چهر آباد زنجان به دست آمده است. علاوه بر این مجسمه ها، نسخه های خطی، سفالگری و موارد با ارزش دیگری نیز در این موزه صفحه وجود دارد.

موزه هنرهای اسلامی

موزه هترهای اسلامی موزه ملی تهران

ساختمان این موزه به شکل هشت ضلعی و با نمای سنگ در سه طبقه ساخته شده است و آثار هنری و تاریخی ایران پس از اسلام را در خود جای داده است. طبقه ی همکف آن شامل سالن اجتماعات و سالن نمایشگاه موقت، طبقه ی دوم آن آثار مربوط به دوران تیموری صفوی قاجار و طبقه ی دوم موزه آثار مربوط به دوران صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی می باشد.
آثار موجود موزه هنرهای اسلامی شامل سفال ، نساجی ، آثار هنری ، متون و خوشنویسی را از دوره پسا کلاسیک تاریخ ایران تا پهلوی را به نمایش می گذارد.

ساعات بازدید از این موزه در فصل بهار و تابستان همه روزه از ساعت 9-19 و در فصل پاییز و زمستان همه روزه از ساعت 9-17 می باشد. بهای بلیت مجموعه موزه ملی ایران برای هر نفر ایرانی 100.000 ریال و برای غیرایرانی 1.000.000 می باشد. پس از خرید بلیط هواپیما اردبیل به تهران و بلیط هواپیما تهران به اردبیل با استفاده از متروی ایستگاه امام خمینی به راحتی از موزه دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *