پارک ائل گلی نماد سرسبزی و زیبایی

پارک-ال-گلی تبریز

وقتی صحبت از جاذبه های شهر تبریز به میان می آید؛ پارک ائل گلی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار همچون مرواریدی می درخشد. علی رغم شهرت این شهر در پس زمینه های تاریخی و فرهنگی، پارک ائل گلی به دلیل زیبایی های طبیعی به قطب گردشگری پیشرو در این شهر تبدیل شده است. احساس قدم زدن بی نظیر در هوای تازه و خوب پارک را هرگز نمی توان با سایر نقاط دیدنی این شهر قیاس کرد. پارک ائل گلی با طیف وسیعی از تجهیزات سرگرم کننده پذیرای شماست. به این شهر بیایید و از سرگرمی های این پارک لذت ببرید.

موقعیت مکانی پارک ائل گلی

موقعیت-مکانی-پارک-ال-گلی تبریز

اولین مکانی که برای بازدید در این شهر توصیه می شود؛ پارک ائل گلی است. پارک ائل گلی که به آن پارک ایل گلی و یا پارک شاه گلی نیز گفته می شود؛ در قسمت جنوب شرقی تبریز واقع شده است. این پارک به دلیل ارزش ملی در سال 1387 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. از جاذبه های نزدیک به این پارک می توان به عینالی، برج ساعت، خانه حیدرزاده، موزه قاجار، ارگ و مسجد کبود اشاره کرد.

تاریخچه پارک ائل گلی

تاریخچه-پارک-ال-گلی تبریز

در زمان سلطنت آق قویونلوها بود که نخستین بار ساخت استخر در پارک ائل گلی تاسیس شد. آب موجود در استخر به عنوان منبع آبیاری باغ های اطراف منطقه شرقی تبریز مورد استفاده قرار می گرفت. در دوره صفویه آب استخر، سنگریزه ها، ماسه و زباله های تولید شده در مناطق اطراف آن خالی شد. همچنین در دوره قاجار توجه زیادی به پارک ائل گلی شد. در این دوره برای سهولت در پیاده روی برخی مسیرها در اطراف استخر ساخته شده است. همچنین بسیاری از درختان در انواع مختلف نیز به دلیل زیبایی کاشته شدند. عمارتی در دو طبقه نیز به دستور فرمانروا زمان در مرکز آن ساخته شد.

شهرداری در دوره پهلوی مسئولیت مدیریت پارک را بر عهده گرفت؛ تا آن را به یک مرکز تفریحی برای بازدیدکنندگان خود تبدیل کند. این عمارت در سال 1346 تخریب شد و در سال 1349 با کمک و سرمایه گذاری شهرداری ساختار فعلی خود را به دست آورد. طبق نام ائل گلی پارک، “ائل” به معنای مردم و “گل” به معنای استخر به زبان ترکی است. بنابراین ائل گلی به معنای استخری که متعلق به مردم است.

ساختار پارک ائل گلی

ساختار-ارک-ال-گلی تبریز

معماری این پارک از همان قوانین و اساس باغ های ایرانی پیروی می کند. استخر و یا دریاچه ای که دارای یک عمارت در مرکز آن و یک باغ با درختان متراکم اطراف آن را فرا گرفته است. جدا از این زیبایی ها، پارک ائل گلی امکانات جذاب دیگری نیز دارد؛ که هدف آنها سرگرمی بازدیدکنندگان است که از آن جمله تم پارک، مرکز گلف، مجموعه اسکیت، آکادمی بیلیارد، کلوپ بازی، کافه ها و رستوران ها، فروشگاههای ورزشی، فروشگاههای کوچک خیابانی و بسیاری دیگر است.

برخی فعالیت ها مانند قایقرانی در فصول گرم، پیاده روی، دوچرخه سواری، کالسکه سواری، پیک نیک، تفریح و همچنین فروش برخی از غذاهای سنتی خانگی مانند تخم مرغ، سیب زمینی و کره که در پارک به فروش می رسد؛ برای بازدیدکنندگان و گردشگران جالب و سرگرم کننده می باشد. همچنین پارک ائل گلی دارای بزرگترین ساعت آفتابی شمال غرب کشور می باشد؛ که زمان رسمی ایران را نشان می دهد. یک سالن مدرن و مجهز برای برگزاری جلسات و رویدادها و همایش ها به نام تالار اندیشه نیز در این پارک قرار دارد. خبر خوب اینکه پارک ائل گلی یک سرویس  وای فای رایگان برای بازدیدکنندگان خود در پارک ارائه می دهد. علاقه مندان به سفر به این شهر زیبا می توانند با اطلاع از قیمت بلیط ارزان هواپیما تبریز سفری ماندگار را برای خود به ارمغان بیاورند.

رستوران های نزدیک پارک ائل گلی

رستوران-های-نزدیک-پارک-ال-گلی تبریز

رستوران شاهگلی، خانه کباب داملا، پیتزا کمپانی، فست فود پاندا برخی از رستوران های نزدیک پارک ائل گلی می باشند؛ پس از بازدید از این پارک زیبا شما می توانید یک وعده غذای خوش طعم را در رستوران های مذکور میل کنید.

هتل های نزدیک پارک ائل گلی

هتل-های-نزدیک-پارک-ال-گلی تبریز

اگر به دنبال هتل های مجلل در نزدیکی پارک ائل گلی هستید؛ می توانید در هتل بین المللی، هتل گسترش، هتل پتروشیمی و یا هتل بین المللی شهریار اقامت کنید. هتل هایی با قیمت مناسب تر نیز در نزدیکی پارک ائل گلی قرار دارند. از جمله آن می توان به هتل دریا، هتل سینا و هتل پارک اشاره داشت. با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل علاوه بر اطلاع از نرخ هر شب هتل های مذکور، نسبت به رزرو هتل و همچنین با اطلاع از قیمت چارتر بلیط هواپیما کیش به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به کیش نسبت به خرید بلیط هواپیما خود نیز اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *