پل خواجو قدیمی ترین پل سرزمین گنبدهای فیروزه ای

پل-خواجواصفهان

پل خواجو یکی از معروف ترین پل های ایران است . این پل علاوه بر اینکه نقش یک پل را دارد به عنوان یک سد هم از آن استفاده می شود ؛ و در گذشته یک ساختمان برای برگزاری جلسات عمومی و همچنین  جایگاه امیران و شاهانی بود که برای نگاه کردن مسابقات شنا و قایقرانی بر دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانه می شدند ؛ نیز مورد استفاده قرار می گرفت .

درباره پل خواجو

درباره-پل-خواجو اصفهان

پل خواجو یا پل کهجو به عنوان بهترین پل اصفهان ، در سال 1650 میلادی به دستور شاه عباس دوم پادشاه سلسله صفویه بنا نهاده شد . علاقه مندان به بازدید از آثار قدیمی هرساله با خرید بلیط چارتر پرواز اصفهان به این شهر تاریخی آمده و از جاذبه های بی شمار آن دیدن می کند.

ویژگی های شگفت انگیز پل خواجو

ویژگی-های-شگفت-انگیز-پل-خواجو اصفهان

پل خواجو با کاشی کاری ها هنری و نقاشی های افسانه ای تزیین شده است . همچین یک غرفه در وسط پل وجود دارد که گفته ها حاکی از آن است که شاه عباس یک بار در آنجا نشسته و منظره پیش روی خود را تحسین کرده است ؛ که البته امروزه تنها باقی مانده  صندلی شاه عباس ، یک سنگ خالی است .

معماری پل خواجو

معماری-پل-خواجو اصفهان

پل خواجو یکی از نمونه های واقعی معماری فارسی است . معماری این پل تاثیر فرهنگی دوران صفویه را بر ایران نشان می دهد . به گفته اوفام پاپ ” این پل یکی از جالبترین پل های موجود است ؛ که اوج زیبایی معماری پارسی  را به تصویر می کشد . این پل دارای ریتم و عظمت خاصی است که فرخنده ترین سازگاری و زیبایی در جای جای آن به چشم می خورد”

پل خواجو دارای 23 قوس به طول 133 متر و عرض 12 متر است . گذر گاه این پل 7.5 متر عرض دارد ؛ و پل در دو طبقه از سنگ و آجر ساخته شده است . لازم به ذکر است که این پل دارای 21 کانال بزرگتر و 26 کانال وروری و خروجی کوچکتر است . قطعات سنگی به کار رفته در این پل 2 متر طول دارد ؛ همچنین در سال 1873 به تعمیر پل خواجو پرداخته شد.

کاربردهای پل خواجو

کاربردهای-پل-خواجو اصفهان

آبگیرهایی که در زیر طاق های فرعی رودخانه قرار دارد ؛ جریان آب را تنظیم می کنند . هنگامی که آبگیرها بسته می شوند ؛ سطح آب بالا می رود ؛ بنابراین آبیاری بسیاری از باغ های کنار رودخانه آسان می شود . نکته قابل توجه این است که سطح پایینی این پل برای پیاده روی عابران مناسب و مکانی است تا در زیر سایه به استراحت بپردازند.

گردش هوا پایین پل خواجو

گردش-هوا-در-زیر-پل-خواجو اصفهان

در سطح پایین پل طاق ها به گونه ای طراحی شده اند که باعث جریان هوا و در نتیجه باعث شرایط جوی خنکی می شوند . آبشاری پله مانند در قسمت غربی پل برای کنترل سیلاب نیز قرار دارد . وجود آب و هوا دلپذیر در آنجا باعث می شود که بسیاری از گردشگران و مسافران به آنجا رفته و از پیاده روی در زیر پل لذت ببرند .

زیبایی های پل خواجو

زیبایی-های-پل-خواجو اصفهان

امروزه نقاشی های اصلی و کاشی کاری های زیبا بر روی پل موجود است . و این پل پس از گذشت 350 سال ، هنوز مورد استفاده است ؛ و این مکان را به یک مکان تفریحی و گردشگری مبدل کرده است . طاق های شگفت انگیز درون پل ، در نگاه اول نظر همگان را به خود جلب می کند . به خصوص در شبها که نور چراغ ها در درون آب منعکس می شود . شما نیز می توانید با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز دزفول به اصفهان و بلیط هواپیما اصفهان به دزفول به این شهر سفری به یادماندنی داشته باد و در هنگام قدم زدن بر پل خواجو به تاریخ شکوهمند ایران زمین بی اندیشید.

رستون های نزدیک پل خواجو

رستوران-های-نزدیک-پل-خواجو اصفهان

از جمله رستوران های خوب در نزدیکی پل خواجو می توان به رستوران خوان گستر که با غذاهای لذیذ ایرانی پذیرای شماست اشاره کرد ؛ همچنین کافه رستوران هرمس با طبخ غذاهای ایتالیایی منتظر شماست . همچنین برای خوردن یک فنجان قهوه  یا نوشیدنی های مختلف می توانید  کافه دیروز امروز و یا کافه لوتوس بروید .

هتل های نزدیک پل خواجو

هتل-های-نزدیک-پل-خواجو اصفهان

هتل های فراوانی در نزدیکی پل خواجو قرار دارند که برخی از آنها عباتند از هتل و سوییت پارسیان ، هتل پل و پارک ، هتل اسپادانا و هتل ملل . از دیگرهای هتل های واقع در خیابان شمس آبادی هم می توان هتل هتل توریست ، هتل پارسیان عالی قاپو ، هتل پارس و هتل شیخ بهایی را نام برد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *