چَک چَک نیایشگاه رمزآلود

چَک چَک نیایشگاه رمزآلود زرتشتیان

زیارتگاه چَک چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه های مهم زرتشتیان که در 43 کیلومتری شرق اردکان در میان کوه های اردکان و انجیره واقع شده است. این زیارتگاه که با نام پیر سبز نیز معروف است و دارای تقدس و محبوبیت خاصی در میان زرتشتیان است. این زیارتگاه همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است که با خرید بلیط چارتر هواپیما یزد به آن سفر می کنند.

درباره زیارتگاه چَک چَک

درباره زیارتگاه چَک چَک اردکان

همانطور که گفته شد این زیارتگاه رمز آلود در شهرستان اردکان این استان واقع شده است. این زیارتگاه دارای طبیعتی سرسبز و چشمه ی آبی است، که خود معجزه ای زیبا در دل کویر می باشد. اگر قصد بازدید از این زیارتگاه را پس از خرید بلیط هواپیما سیراز به یزد دارید، باید توجه داشته باشید که به دلیل قرار گرفتن زیارتگاه چک چک در دل کوه راه سختی در پیش دارید.

ورود به عبادتگاه هم شرایط مخصوص خود را دارد، طبق نظر زرتشتیان افرادی که مایل به ورود به این زیارتگاه هستند باید کاملا پاک باشند، کفش های خود را درآورند و سر خود را بپوشاند. شب مانی و زدن کمپ در چک چک ممنوع می باشد. این زیارتگاه بسیار برای جامعه ی زرتشتی مقدس و آن مظهر وحدت و هماهنگی آنان می باشند. زرتشتیان همه ساله 24 خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه به دور هم جمع می شوند و به زیارت و نیایش می پردازند. در این زیارتگاه اتاقک هایی ساده ای برای زائرین زرتشتی فراهم شده است که ساخت آن ها مربوط به دوران قاجار می باشد.

تاریخچه زیارتگاه چک چک

تاریخچه زیارتگاه چک چک اردکان یزد

مورخان و کارشناسان مذهبی درباره چگونگی به وجود آمدن این مکان مقدس اتفاق نظر ندارند و چندین روایات برای آن ذکر شده است. در ادامه چند روایتی که در خصوص این زیارتگاه آمده است را می خوانیم. لازم به ذکر است که این روایات نظرات مختلف بزرگان دین زرتشت است.

پناهگاه ابدی نیک بانو

پناهگاه ابدی شاهزاده نیک بانو

طبق نوشته ی آقای رستم بلیوانی، رییس سابق انجمن زرتشتیان شریف آباد یزد، در زمان سلطنت یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، اعراب به ایران حمله کردند، یزدگرد در جنگ با مسلمانان شکست خورد و توسط مرد آسیابانی در خراسان به قتل رسید. خانواده ی پادشاه ایرانی که پیش از این ار مدائن به یزد کوچ کرده بودند، پس از شنیدن خبر مرگ پادشاه هر کدام به گوشه ای گریختند.

یزد گرد هفت فرزند داشت، که هر کدام به سرگذشتی متفاوت دچار می شوند. نیک بانو دختر یزدگرد به سمت کوهی در شرق اردکان حرکت می کند. در کوه دشمن به او می رسد و قصد گرفتن او را می کند، بانوی پاکدامن نگاهی به کوه می اندازد و می گوید: ” مرا چون مادری مهربان در آغوش خود بگیر و از دست دشمنانم برهان”، پس از گفتن این جملات شکافی در دل کوه پدیدار می گردد و نیک بانو را به درون می کشد.

گویا چوپانی در آن نزدیکی گله ی خود را گم می کند و پس از جست و جوی زیاد از فرط خستگی در آن کوه به خواب می رود. در خواب بانو را می بیند که گله را در پناه خود گرفته و به او می گوید “در این محل اتاقی بنام من بساز و شمع و چراغ بیفروز و به دیگران نیز خبر بده که چنان کنند.” چوپان هم پس از بیداری گله ی خود را سالم می بیند و این زیارتگاه را با کمک بزرگان زرتشتی می سازند.

معبد الهه آناهیتا

معبد الهه آناهیتا و معجزه ی یزدان

برخی از روشن اندیشان زرتشتی به دلیل احداث این زیارتگاه به سوی شرق آن را به عنوان معبد آناهیتا می شناسند؛ تا پیروان مهر در گذشته بتوانند به هنگام سپیده دمِ بامدادی آیین نیایش نور خورشید را انجام دهند.

برخی دیگر آن را معجزه ای از جانب یزدان می دانند، در زمان کیانیان (دومین سلسله پادشاهی اساطیر ایرانی) کاروانی از ایرانیان که به خاطر طوفان راه خود را در بیابان گم کرده بودند و روزها در این بیابان ها سرگردان بودند، آهویی را از پشت کوه می بینند، آن را دنبال می کنند و در پشت کوه به منظره اي سبز و خرم و چشمه آب بر می خورند. وقتی خبر این ماجرا به گوش فرمانروا می رسد او در این منطقه شهری بنا می کند و نام پیرسبز بر ان می گذراند. امید است فرصت کافی پس از سفر به این شهر و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به شیراز برای بازدید از این نیایشگاه پر رمز و راز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *