کویر مصر سرزمین ستارگان

کویر مصر یکی از زیباترین و پر ماجراترین کویرهای ایران است. این صحرای خشک مرموز و توریستی در نزدیکی اصفهان و کاشان واقع شده است فعالیت ها، مکان ها و پدیده های مختلفی را در این کویر میتوان مشاهده کرد؛ پس برای آشنایی با این جذابیت ها با ما همراه باشید.

درباره کویر مصر

درباره-کویر-مصر اصفهان

بخش عظیمی از فلات مرکزی ایران از تپه های طلایی و ماسه سنگ ها پوشیده شده است. ایران دارای بیابان های شگفت انگیز بسیاری از قبیل مرنجاب، ورزنه و کویر لوت است؛ اما به گفته غالب بازدید کنندگان مصر زیباترین این کویر ها است.

این اقیانوس طلایی در نزدیکی کویر مرکزی ایران قرار دارد و توسط شهرهای اصفهان، کاشان، دامغان و خور و بیابانک محصور شده است. در این کویر چندین دهکده و واحه وجود دارد. همچنین فیلم معروف ” خیلی دور، خیلی نزدیک” در این صحرای زیبا فیلمبرداری شده است.

دلیل نامگذاری کویر مصر

دلیل-نامگذاری-کویر-مصر اصفهان

نامگذاری این کویر از نام کشور مصر الهام گرفته شده است؛ و همچنین نام روستایی در این کویر است. قدمت روستای مصر به عنوان محبوب ترین توقف گاه این بیابان به کمتر از صد سال می رسد. مرد جوانی به نام یوسف با حفر تعدادی چاه و تامین آب مورد نیاز روستا، این زمین خشک را احیا کرد. به همین دلیل، مردم روستا های اطراف این منطقه را “چاه دراز” می نامند. اما چون یوسف این نام را دوست نداشت؛ پیشنهاد نام مصر را برای این روستا داد.

در کویر مصر چه باید کرد

در-کویر-مصر اصفهان-چه-باید-کرد

فعالیت های زیادی را می توان در کویر مصر انجام داد؛ در اولین نگاه شما عاشق چشم انداز آن خواهید شد. قدم زدن روی ماسه های نرم و صعود از تپه های بزرگ طلایی تجربه ای است که جز در بیابان ها نخواهید داشت. برای کسب تجربه ای هیجان انگیز و بالا بردن آدرنالین خونتان حتما پرش از تپه ها را امتحان کنید؛ تمام بدنتان پر از ماسه خواهد شد که خود تجربه ای جالب است.

شتر سواری یکی دیگر از تجربه های جالب این کویرنوردی خواهد بود؛ گله های کوچک شتر در تمام صحرای مصر به چشم می خورند و شما می توانید با چند دقیقه شتر سواری لختی از اوقات خود را سپری کنید. از دیگر تفریحات این کویر می توان به سافاری و پاراگلایدر اشاره کرد.  علاقه مندان به کویر می توانند با خرید بلیط لحظه آخری هواپیما اصفهان به این شهر آمده و زمانی را برای رفتن به دل کویر اختصاص دهند.

دریاچه خور

دریاچه-خور اصفهان

یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعی کویر مصر دریاچه نمکی خور می باشد. این دریاچه بزرگترین دریاچه نمکی فصلی در ایران است. این دریاچه نمایی شگفت انگیز از اشکال پنج ضلعی نمکی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. اشکال پنج ضلعی این دریاچه در زمستان ها با خاک مخلوط شده و به رنگ سیاه در می آیند اما در تابستان ها به رنگ سفید می باشند. نمک موجود در خاک اجازه رشد گیاهان در این منطقه را نمی دهد.

روستاهای کویر مصر

روستاهای-کویر-مصر اصفهان

در کویر مصر روستاهای زیبایی وجود دارد. به جز کویر مصر که اکثر گردشگران سفر خود را از آنجا آغاز می کنند؛ روستای گرمه و دهکده فرحزاد مکان های جذاب دیگری برای بازدید گردشگران می باشد. شما می توانید شیر شتر و غذاهای سنتی را در مهمان خانه های این روستاها امتحان کنید.

روستای گرمه مانند واحه ای در قلب کویر مصر می باشد. شما با دیدن چگونگی پوشیده شدن این روستا با نخل های سبز بلند حیرت خواهید کرد. گردشگران می توانند از قلعه باستانی مربوط به دوره ساسانی در دل این روستا دیدن فرمایند و همچنین پس از یک پیاده روی طولانی بر روی ماسه های کویر، با قرار دادن پاهای خود در چشمه آب گرم روستا کمی استراحت کنند.

آسمان کویر مصر

آسمان-کویر-مصر اصفهان

گرچه کویرها شب های سختی دارند؛ اما بسیاری از مردم برای دیدن آسمان پر ستاره، به کویر سفر می کنند. مطمئنا آسمان کویر یکی از زیبا ترین و به یاد ماندنی ترین تصاویری است که در طول عمر خود تجربه می کنید. شما می توانید با همراهی متخصصان نجوم در این سفر تجربه ستاره شناسی با تلسکوپ را کسب کنید.

موقعیت مکانی کویر مصر

موقعیت-مکانی-کویر-مصر اصفهان

کویر مصر در نزدیکی اصفهان و کاشان واقع شده است. بازدید از کویر مصر حداقل پنج ساعت به زمان نیاز دارد؛ بهتر است یک شب را در کویر مصر در اردوگاه ها یا مهمان خانه ها اقامت کنید تا از این بازدید به طور کامل لذت ببرید. بهترین زمان برای سفر به کویر مصر پاییز و زمستان می باشد. شما نیز می توانید با اطلاع از ارزانترین قیمت بلیط هواپیما رشت به اصفهان و برای برگشت بلیط هواپیما اصفهان به رشت، در بهترین زمان ممکن از کویر مصر بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *