گنبد جبلیه یک عبادتگاه زرتشتی

اعتقاد بر این است که گنبد جبلیه یک زیارتگاه یا آتشکده زرتشتی بوده است. برخی نیز بر این باورند که این بنا متعلق به دوره ساسانی بوده؛ که در ابتدای دوره اسلامی بازسازی شده است. این بنا به فرمان محمد بن الیاس در دوره سلطنت سلجوقیان مورد بازسازی قرار گرفته است. به دلیل قرارگیری گنبد جبلیه در کنار تپه، این بنا از سیل در امان بوده است.

تاریخچه گنبد جبلیه

تاریخچه-گنبد-جبلیه کرمان

ایرانیان بر این باورند که این بنا یک عبادتگاه یا آتشکده زرتشتی بوده است. برخی نیز بر این باورند که این بنا مقبره سید محمد تباشیری است. پیرو تحقیقات اروپاییان ساخت و ساز این بنا به دوره سلجوقی باز می گردد؛ اما این باور چندان معتبر نیست. زیرا جبلیه از گبری می آید؛ و به دلیل این که گنبد گبری خوانده می شود؛ متعلق به دوره قبل از اسلام است؛ و یکی از ساختارهای زرتشتی و گبری است. مسافران می توانند با اطلاع از قیمت بلیط چارتر پرواز کرمان به این شهر تاریخی کشورمان سفر کرده؛ و از جاذبه های آن دیدن کنند.

ساختار گنبد جبلیه

ساختار-گنبد-جبلیه کرمان

در شرقی ترین قسمت کرمان در جوار آرامگاه صاحب الزمان و سید حسین، گنبدی بزرگ و دیدنی وجود دارد؛ که از سنگ و گچ ساخته شده است.این گنبد هشت ضلعی معروف به گنبد گبری(جبلیه) است. در هر ضلع آن یک در وجود دارد؛ که عرض آن دو متر می باشد. اخیر به منظور جلوگیری از تخریب به جز یک در بقیه درها را مسدود کرده اند.

سقف این بنا از آجر ساخته شده و طراحی داخلی آن با گچ است؛ در گذر زمان قسمت هایی از این بنا به دلیل حوادث طبیعی و دستکاری بشر تخریب شده است. گفته می شود در مراحل ساخت از شیر شتر که باعث ثبات در ساختار بنا می شود؛ به جای آب استفاده شده است. اما این باور اثبات نشده است. منطقه وسیعی از اطراف گنبد جبلیه دارای فضای سبز و همچنین یک جنگل مصنوعی با درختان سرو و کاج می باشد.نام این جنگل قائم است؛ که یکی از جاذبه های اصلی کرمان به شمار می رود.

گنجینه گنبد جبلیه

گنجینه-گنبد-جبلیه کرمان

گنبد جبلیه در سال 1316 توسط وزارت فرهنگ در فهرست میراث ملی ثبت شد. پس از چند نوبت نوسازی در سال 1383 به خزانه جبلیه (کتیبه های تاریخی) تبدیل شد. یکی از کتیبه های این گنجینه که باید به آن اشاره کنیم؛ کتیبه مسجد آبدر است؛ این کتیبه متعلق به سال 413 شمسی می باشد؛ که به دستور عبدلله بن یوسف در دوران دیلمیان ساخته شد. این کتیبه یکی از قدیمی ترین کتیبه های موجود در این مجموعه است. کوچک ترین سنگ قبر موجود در استان کرمان نیز در این مجموعه نگهداری می شود؛ اندازه این سنگ قبر 22*26 سانتی متر، قسمت هایی از قرآن، نام و تاریخ وفات که در سال 525 شمسی بوده؛ روی آن نوشته شده است. اگرچه تاریخ دقیقی برای تاسیس گنبد جبلیه وجود ندارد؛ اما بدون شک یکی از با شکوه ترین بناهای تاریخی این شهر است.

رستوران های نزدیک گنبد جبلیه

رستوران-های-نزدیک-گنبد-جبلیه کرمان

اگر به دنبال مکانی برای صرف غذای خوشمزه ایرانی در نزدیکی گنبد جبلیه هستید؛ رستوران کیخسرو و رستوران همیشه بهار از جمله رستوران های خوب و با کیفیت به شمار می رود. با حضور در این رستورانها از سفارش کباب ایرانی غافل نشوید.

هتل های نزدیک گنبد جبلیه

هتل-های-نزدیک-گنبد-جبلیه کرمان

 

اگر به  دنبال یک اقامت مقرون به صرفه در نزدیکی گنبد جبلیه هستید؛ مهمان خانه یاس دقیقا در کنار این بنا است. همچنین هتل 2 ستاره اخوان از دیگر هتل های مقرون به صرفه نزدیک این مکان تاریخی به شمار می رود. اگر به دنبال اقامت در یک هتل لوکس می باشید؛ هتل پارس انتخاب مناسبی است. با ورود به سایت های معتبر رزرو هتل برای اقامتتان و همچنین با ورود به سایت های فروش آنلاین بلیط  پرواز نسبت به خرید بلیط هواپیما شیراز به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به شیراز خود اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *