گنبد علویان

همدان با قدمت سه هزار ساله اش آثار تاریخی با ارزشی از دوران متفاوت تاریخ در خود جای داده است. اگر قصد دارید پس از خرید بلیط ارزان قیمت همدان، گشت و گذار در این شهر ادامه دهید به یک بنای زیبا به نام گنبد علویان خواهید رسید. این بنا معماری باشکوهش، یادآور معماری پس از اسلام می باشد؛ و به عنوان شاهکاری در معماری پس از اسلام شناخته می شود. این بنا در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه گنبد علویان

آشنایی با تاریخچه گنبد علویان

آنطور که در شناسنامه ی فنی این بنا ذکر شده است؛ قدمت این بنا به قرن ششم هجری و اواخر دوره ی سلجوقیان باز می گردد. این گنبد ابتدا توسط خاندان علویان با کارایی مسجد احداث شد. بعدها با اضافه شدن یک سرداب به زیرزمین آن، به مقبره ای برای آن خاندان تبدیل شد. این بنا همواره به علت تزئینات گچبری خاص و پیچیده اش مورد توجه همگان بوده است.

معماری گنبد علویان

آشنایی با معماری گنبد علویان

طبق تحقیقات کاوش گران این بنا در اصل یک بنای ساخته شده در دوران مغول و تکامل یافته در دوران سلجوقی می باشد. این بنای چهار ضلعی در گذشته دارای گنبد بوده است که در اثر زمان فرو ریخته است؛ اما دیوارهای آن کاملا سالم مانده است. در سال 1317 این بنا توسط اداره کل باستان شناسی موزد مرمت و بازسازی قرار گرفت. پس از آن نیز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

نمای بیرونی این بنا بی شباهت به گنبد سرخ مراغه نیست. در قسمت درب ورودی گچ بری های بی نظیری را مشاهده می کنید که جلوه ای از گل و بوته های درهم پیچیده هستند. داخل بنا هم اتاقی به ابعاد 8 متر در 8 متر را خواهید دید، که با هنر گچ بری با زیبایی هر چه تمام تر تزئین شده است. در قسمت جنوبی این بنا محرابی زیبا مشاهده خواهید کرد که بازهم با گچ بری هایی چشمگیر تزئین شده است. از طریق راه پله های محراب می توان به سرداب راه پیدا کرد، در این سرداب مقبره ی دو تن از بزرگان خاندان علوی قرار گرفته است. این سرداب دارای 6 حجره و دو قبر مستطیلی می باشد.

موقعیت مکانی گنبد علویان

آشنایی با موقعیت مکانی گنبد علویان

برای دیدن گنبد علویان باید به چهار باغ همدان بروید. در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله این بنا را خواهید دید. گنبد علویان از از سمت شمال به میدان عین القضات، از سمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق به خیابان اکتبان متصل می شود. این گنبد تا چند سال پیش در محدوده ی دبستان کوچکی در بافت قدیمی شهر واقع شده بود، و آنطور که شایسته اش بود به آن توجه نشده بود. اما امروز با آزاد سازی بافت اطرافش این کاستی کاملا برطرف شده است و به یکی از جاذبه های گردشگری محبوب این شهر مبدل شده است. در کنار بازدید از این جاذبه ی گردشگری می توانید از آرامگاه باباطاهر، باغ ایرانی و موزه صنایع دستی آن هم دیدن کنید.

رستوران های نزدیک به گنبد علویان

آشنایی با رستوران های نزدیک به گنبد علویان

اگر به دنبال رستوران در نزدیکی این جاذبه ی گردشگری تاریخی می باشید؛ می توانید رستوران بریان پسر خوب، سرداشتی داره تا، را در آن حوالی برای صرف نهار یا شام پیدا کنید.

هتل های نزدیک به گنبد علویان

آشنایی با هتل های نزدیک به گنبد علویان

هتل آپارتمان خاتم، هتل آپارتمان سفیر و هتل بابا طاهر از هتل های نزدیک به گنبد علویان می باشد، که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به همدان و بلیط هواپیما همدان به مشهد اقامت راحتی در آن تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *