یخدان مویدی

زمانی که در خصوص جاذبه های تاریخی و گردشگری کرمان سخن می گوییم یکی از اولین انتخاب های ما یخدان مویدی می باشد؛ که از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی این شهر است.این بنا در سال 1378 به عنوان میراث ملی ثبت شد. در ادامه به معرفی بیشتر این یخدان می پردازیم.

درباره یخدان مویدی

درباره-یخدان-مویدی کرمان

مویدی در واقع نام محله ای در کرمان است. قبلا در این منطقه یک قنات معروف وجود داشت؛ به نام قنات مویدی که آب را برای یخدان مویدی تامین می کرد. و نام یخدان از این مکان گرفته شده است. با توجه به موقعیت یخدان، گنبد جبلی و مجموعه گنجعلی خان، نیز در مجاورت آن قرار دارند. و شما می توانید پس از بازدید از یخدان مویدی، از دیگر آثار نزدیک به آن هم دیدن نمایید.

تاریخچه یخدان مویدی

تاریخچه-یخدان-مویدی کرمان

چندین یخدان در این شهر وجود داشت؛ که مشهورترین آن یخدان مویدی بود. یخدان های دیگر به مرور زمان نابود شدند؛ آب این یخدان ها توسط قنات های اطراف آن تامین می شد. با اختراع برق و ساخت کارخانه های بزرگ یخ ساز، دوره یخدان ها به پایان رسید؛ و آنها به مکان هایی متروکه تبدیل شدند؛ که برای جمع آوری زباله و مواد زائد مورد استفاده قرار می گرفت. از ده سال پیش که سازمان میراث ملی ایران یک روند نوسازی را آغاز کرد. بسیاری از یخدان ها به عنوان آثار تاریخی حفظ شدند و از آن وضعیت نا مطلوب در آمدند. گردشگران می توانند با خرید بلیط هواپیما کرمان به این شهر زیبا و دیدنی آمده و از آثار تاریخی آن بازدید کنند.

ساختار یخدان مویدی

ساختار-یخدان-مویدی کرمان

سطوح مسطحی قبلا در پشت دیوارهای بلند و ضخیم یخدان ساخته می شد؛ تا از تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری کرده؛ و مانع از آب شدن یخ ها شود. ضخامت آبی که در یخدان ها جمع می شد؛ تا به یخ تبدیل شود بیش از چند سانتی متر نبود. زیرا فقط در طی چند ساعت از شب دما به زیر صفر می رسید. در نتیجه بزرگترین تکه های یخ در حدود 30 تا 40 سانتی متر بود؛ که آنها را به قطعات کوچک و قابل حمل تقسیم، و در یخدان نگه می داشتند.

یخدان مویدی در گذشته به عنوان یک ساختمان شهری قابل توجه، مورد استفاده قرار می گرفت. و حیات مردم تا حد زیادی به آن وابسته بود؛ همچنین این بنا به عنوان یک مرکز تفریحی  مورد استفاده قرار می گرفت؛ و مردم در فصول گرم در سابه آن می نشستند و از خوردن فالوده بی نظیر کرمانی لذت می بردند. لازم به ذکر است که ارتفاع این مجموعه به حدود 20 متر می رسد.

رستوران های نزدیک یخدان مویدی

رستوران-های-نزدیک-یخدان-مویدی کرمان

رستوران ابوذر، ساندویچی تیموری، کبابی توحید از جمله مکان های نزدیک به یخدان مویدی است. و شما می توانید قبل از بازدید از این یخدان و یا بعد از بازدید برای صرف غذا به یکی از این مکان ها بروید.

هتل های نزدیک یخدان مویدی

هتل-های-نزدیک-یخدان-مویدی کرمان

اگر به دنبال اقامتی مجلل در نزدیکی این مکان تاریخی هستید؛ هتل پارس و هتل روزهای طلایی از جمله انتخاب های لوکس می باشد. همچنین هتل اخوان، هتل گواشیر، هتل جهانگردی و مهمان پذیر یاس از دیگر اقامتگاههای نزدیک یخدان مویدی می باشند. پس از رزرو اقامت، به سایتهای معتبر فروش بلیط پرواز رفته و برای خرید بلیط هواپیما بندرعباس به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به بندرعباس خود نیز اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *