یخچال دوقوز پله

یکی از مکان های گردشگری جذاب شهر ارومیه که دارای سابقه تاریخی زیادی نیز می باشد یخچال دوقوز پله می باشد. این بنا در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما ارومیه از این جاذبه ی گردشگری زیبا نیز دیدن فرمایید.

پیشینه یخچال دوقوز پله

آشنایی با پیشینه یخچال دوقوز پله

این یخچال در دوران قاجار به دستور حکومت برای تامین آب شرب مردم در تابستان ساخته شده است. به همین دلیل مردم از آن به عنوان هدیه و پیشکش یاد می کردند، و پس از مدتی به نام دوقوز معروف شد. دوقوز در زبان آشوری به معنای هدیه و پیشکش می باشد. دوقوز با تشدید روی ق در زبان آذری معنای نُه می دهد. در گذر زمان مردم به صورت تشدید دار این کلمه را تلفظ کردند که به نظر می رسد با توجه به معماری بنا و تاریخچه ی تاریخی، دوقوز با تلفظ بدون تشدید آن صحیح تر می باشد.

مردمان ارومیه در قدیم در کنار نهری نزدیک به این مکان که حدود 40 متر با آن فاصله داشته است، مراسم چهارشنبه سوری خود را برگزار می کردند. این یخچال با صنعتی شهر کاربرد خودش را از دست داده است و به خانه آبگینه شهر تغییر نام داده است، و برای برپایی نمایشگاه از آن استفاده می شود.

معماری یخچال دوقوز پله

آشنایی با معماری یخچال دوقوز پله

به دلیل کوهستانی بودن آن منطقه، این یخچال به صورت طولی ساخته شده است. یخچال دوقوز پله 40 متر طول، 5.5 متر عرض، و 5.7 متر ارتفاع دارد.  یخچال دوقوز پله دارای یک فضای ورودی بوده است که توسط  پلکانی به سالن انبار یخ ارتباط پیدا می کند. این بنا پایین تر از سطح خیابان ساخته شده است.

مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و آجر می باشد.این بنا چون با هدف مصارف عمومی تاسیس شده بوده است فاقد هر گونه تزئینات درونی و بیرونی می باشد؛ اما آجرچینی های منظم آن در عین سادگی، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

موقعیت مکانی یخچال دوقوز پله

آشنایی با موقعیت مکانی یخچال دوقوز پله

این جاذبه ی گردشگری در خیابان عسگر خان در محله ی قدیمی به همین نام یعنی دوقوز پله در کنار رود کوچک دره چایی واقع شده است. در کنار بازدید از این جاذبه ی گردشگری می توانید از مسجد جامع، برج سه گنبد، خانه انصاری، کلیسای ننه مریم نیز دیدن فرمایید. برای خرید سوغات به بازار تاریخی ارومیه بروید تا در کنار بازدید خرید سوغات از این شاهکار معماری نیز بازدید کنید.

رستوران های نزدیک یخچال دوقوز پله

آشنایی با رستوران های نزدیک یخچال دوقوز پله

اگر گشت گذار در این محله شما را گرسنه کرده است، نگران نباشید؛ رسنوران های زیادی در این اطراف برای صرف غذا وجود دارد. رستوران عباس آباد کباب چی، کافه سنتی چی چست، کله پزی ساوالان، قصر کوروش، رستوران هانی فراز، رستوران فلامینگو را می توانید در نزدکی این مکان گردشگری پیدا کنید.

هتل های نزدیک یخچال دوقوز پله

آشنایی با هتل های نزدیک یخچال دوقوز پله

از جمله هتل های نزدیک به این جاذبه ی گردشگری می توان هتل خرم، هتل آپارتمان غزال، هتل بین الملی پارک،هتل ایران پارک، هتل آریا، هتل آپارتمان بهار را نام برد. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه و بلیط هواپیما ارومیه به تهران اقامت راحت و به یادماندنی در این هتل ها داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *