آب انبار باسیلیکا

 باسیلیکا بزرگترین آب انبار باستانی است؛ که در زیر شهر استانبول ترکیه قرار دارد. این آب انبار واقع در 150 کیلومتری جنوب غربی ایاصوفیه در شبه جزیره تاریخی sarayburnu در قرن ششم و در زمان امپراطور بیزانس ژوستینین اول ساخته شده است. امروزه این آب انبار برای دسترسی عموم به داخل فضا با آب کم نگهداری می شود.

تاریخچه آب انبار باسیلیکا

تاریخچه-آب-انبار-باسیلیکا استانبول

این آب انبار در یونانی باسیلیکا نامیده می شد؛ زیرا در زیر یک میدان بزرگ در تپه اول قسطنطنیه، با نام باسیلیکا استوآ واقع شده بود. در این مکان و قبل از ساخت آب انبار یک کلیسا بزرگ قرار داشت؛ که بین قرون 3 و 4 در دوران اوایل روم به عنوان یک مرکز تجاری، حقوقی و هنری ساخته شده بود. باسیلیکا پس از آتش سوزی در سال 476 توسط ایلوس بازسازی شد. متون تاریخی ادعا می کنند؛ 7000 کارگر در ساخت آب انبار نقش داشته اند.

آب انبار یک سیستم تصفیه آب برای کاخ بزرگ قسطنطنیه و دیگر ساختمان های تپه اول فراهم کرده؛ و پس از تسخیر عثمانی ها در سال 1453 و تا زمان معاصر به تامین آب کاخ توپکاپی ادامه داده است.

اندازه آب انبار باسیلیکا

اندازه-آب-انبار-باسیلیکا استانبول

این آب انبار اندازه کلیسا جامع یک محفظه زیرزمینی است؛ که تقریبا 38 متر در 65 متر، در حدود 9.800 متر مربع قادر به نگهداری 80000 متر مکعب از آب است؛ و سقف آن با تعداد زیادی از ستون های مرمر نگهداری می شود. که هر کدام از این ستونها 9 متر ارتفاع دارند؛ و در 12 ردیف 28 ستونی قرار گرفته اند؛ که هر کدام 5 متر از هم فاصله دارند.

سر ستون ها عمدتا به سبک یونانی است؛ به استثنا چند سبک دوریک و بدون حکاکی. در یکی از ستون ها تصاویر برجسته چشم مرغ، دسته های مورب و اشک حک شده است. این ستون شبیه ستون های طاق پیروزی تئودوسیوس اول از قرن چهارم است؛ که در میدان Forum Tauri ساخته شده است. متون قدیمی حاکی از آن است؛ که اشکهای ستون ادای احترام به صدها برده ای است؛ که در حین ساختن آب انبار باسیلیکا درگذشتند. سالانه مسافران  فراوانی در غالب تورهای تفریحی با خرید بلیط هواپیما استانبول به این شهر سفر می کنند. همچنین گردشگران خارجی نیز با اطلاع از قیمت بلیط چارتر هواپیما و یا بلیط ارزان هواپیما به این شهر آمده تا با تاریخ کهن ترکیه و فرهنگ مردمانش آشنا شوند.

فرهنگ عامه در مورد آب انبار باسیلیکا

فرهنگ-عامه-در-مورد-آب-انبار-باسیلیکا استانبول

از آب انبار به عنوان لوکیشن فیلم 1963 جیمز باند از روسیه با عشق استفاده شد. همچنین در پایان فیلم International 2009 در یک مخلوط فانتزی از شهر قدیمی اتفاق افتاد. و آب انبار کلیسا جامع را در زیر مسجد سلطان احمد نشان می دهد. که در این فیلم مستقیما به مسجد سلیمانیه مجاور است.

شما نیز اگر قصد بازدید از این شهر سراسر جاذبه را دارید؛ با خرید بلیط سیستمی هواپیما از طریق سایتهای معتبر فروش بلیط آنلاین هواپیما، به همراه خانواده و یا دوستان خود به استانبول زیبا سفر کرده؛ و خاطراتی ماندگار را برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *