آب انبار رستم گیو

معرفی آب انبار رستم گیو

در مناطق کویری وجود آب انبارها نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز مردم داشته است. این شهر نیز با توجه نوع آب و هوای گرم و خشکش، دارای آب انبارهایی برای تامین آب مردم بوده است. آب انبار رستم گیو که مربوط به دوران قاجار است یکی از این آب انبارهای شهر می باشد که در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی آب انبار رستم گیو

موقعیت مکانی آب انبار رستم گیو یزد

آب انبار رستم گیو در محله ی زرتشتیان و در حاشیه بلوار بسیج قرار دارد. در اطراف این آب انبار بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی قرار دارند که می توانید پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از آنها دیدن کنید. برخی از این جاذبه های گردشگری نزدیک به آب انبار رستم گیو عبارتند از: آتشکده ی بهرام، میدان ساعت مارکار، مجموعه امیر چخماق، موزه آب و مجموعه خان.

تاریخچه آب انبار رستم گیو

معرفی تاریخچه آب انبار رستم گیو

آب انبار ابتکار و هنر مردم در زمانهای بسیار دور در مناطق کم آب برای ذخیره ی آب بوده است. آب انبارها مکان هایی سرپوشیده و اغلب در زیرِ زمین می باشند و به گونه ای ساخته می شدند که در فصول مختلف سال، بوسیله‌ی آب باران یا جویبارها، پر آب شوند. آب انبار رستم گیو مربوط به دوران قاجار می باشد. طبق مستندات تاریخی این آب انبار در اوایل جنگ‌ جهانی اول و در سال ۱۳۲۰ احداث شده است. هزینه ی احداث و ساخت آن توسط ارباب رستم گیو نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس شورامی ملی وقت، تامین شده‌است.

معماری آب انبار رستم گیو

معماری آب انبار رستم گیو یزد

معماری این آب انبار بر عهده ی حاج محمدابراهیم خرمشاهی بوده است و نظارت ساخت آن را جناب جمشید امانت عهده دار بوده است. این آب انبار بروی یک دشت صاف طبقات خاک رس قرار گرفته است. آب انبار رستم گیو دارای طراحی به شکل شلغمی و با طرح سرو دارد. مصالح استفاده شده در ساخت این آب انبار آجر وساروج می باشد. به علت گرم بودن هوای یزد در اطراف این آب انبار چهار بادگیر در چهار طرف آن ساخته شده است. این آب انبار دارای مخزن بزرگی است که گنجایش نگهداری 2300 متر مکعب آب را دارد.

یکی دیگر ازنکات قابل توجه این آب انبار این است که دارای دو دهانه است که دو محله ی زرتشتیان و مسلمانان که در فاصله ی دو کیلومتری از هم قرار داشتند بتوانند از آن استفاده کنند. هم اکنون به دلیل خشکسالی های متموالی و خشک شدن قنات ها این آب انبار فاقد آب است.

رستوران های نزدیک به آب انبار رستم گیو

معرفی رستوران های نزدیک به آب انبار رستم گیو

رستوران های زیادی در اطراف این بنای تاریخی برای صرف یک وعده غذای خوشمزه ایرانی قرار دارد. رستوران شاطر عباس، رستوران سنتی خوان دو حد، رستوران سنتی ماهور، رستوران سنتی ملک التجار برخی از این گزینه ها هستند.

هتل های نزدیک به آب انبار رستم گیو

آشنایی با هتل های نزدیک به آب انبار رستم گیو

برای داشتن یک اقامت راحت و به یاد ماندنی در نزدیکی آب انبار رستم گیو می توانید پس از خرید بلیط هواپیما کیش به یزد و قبل از خرید بلیط هواپیما یزد به کیش هتل سنتی سروش، هتل باغ مرشد، هتل لاله، هتل سنتی خوان دو حد، هتل سنتی رز را رزرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *