آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا پزشک ایرانی

همدان جز یکی از قدیمی ترین و کهن ترین شهرهای ایران و حتی جهان شناخته می شود. این شهر پایتخت نخستین امپراطوری ایران، مادها بوده است. هم چنین در دوران حکومت هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. این شهر با داشتن جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیارش به عنوان یکی از شهرهای مهم فرهنگی و تاریخی کشور شناخته می شود. در ادامه با یکی از این جاذبه های گردشگری این شهر بیشتر آشنا می شویم.

درباره ابوعلی سینا

درباره ابوعلی سینا پزشک ایرانی

کمتر کسی است که درباره ی طبیب مشهور ایرانی چیزی نشنیده باشد. ابوعلی سینا که به به نام های ابن سینا، پور سینا و شیخ الرئیس نیز شناخته می شود، به پدرطب شناخته می شود. در غرب به او لقب امیر پزشکان نسبت داده اند. او یکی از مهمترین پزشکان، اختر شناسان، متفکران و نویسندگان عصر اسلامی  است. آرامگاه ایشان در شهر همدان قرار دارد. پس ازخرید بلیط هواپیما همدان می توانید از آرامگاه این طبیب فیلسوف و همه چیز دان بازدید نمایید.

درباره آرامگاه ابوعلی سینا

درباره آرامگاه ابوعلی سینا پزشک ایرانی

آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجار و به دستور نوه ی فتحعلی شاه به نام نگار ساخته شد. در سال 1330 به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به ساخت بنای جدید بر مقبره ی ایشان گرفته شد. معماری این بنا بر اساس سبک معماری دوره ای که ابوعلی سینا زیسته است و با الگو برداری از قدیمی ترین بنای دوران اسلامی یعنی برج گنبد قاووس توسط مهندس هوشنگ سیحون انجام گرفته است. این بنا در سال 1376 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

معماری آرامگاه ابوعلی سینا  

معماری آرامگاه ابوعلی سینا   پزشک ایرانی

هماطور که گفته شد معماری این بنا با الهام از برج گنبد کاووس و تلفیقی از معماری ایران اسلامی و ایران باستان می باشد. آرامگاه ابوعلی سینا در تعداد ستون ها با برج گنبد کاووس متفاوت است. تعداد ستون های آرامگاه ابوعلی سینا 12 تا است و این ستون ها به تعداد دانش هایی است که ایشان بر آن تسلط داشته اند. باغچه های این آرامگاه نیز یادآور باغ های ایرانی میباشد. نمای برج نیز با سنگ گرانیت تزیین شده است که بازهم یادآور کاخهای باستانی ایرانیان می باشد.

بخش های آرامگاه ابوعلی سینا

بخش های آرامگاه ابوعلی سینا پزشک ایرانی

پس از ورود به آرامگاه با باغی سرسبز روبه رو می شوید، و در گوشه کنار آن باغچه ها و آب نماهای موجود طراوت باغ ایرانی را یادآور می شود. در کنار آرامگه و قسمت شرقی میدان تندیس ابوعلی سینا را مشاهده خواهید کرد. کتابخانه ی این آرامگاه یکی از بخش جذاب و قابل توجه این مجموعه است. در این کتابخانه حدود  ۸ هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی وجود دارد.

موزه ی ابن سینا بخش دیگری از این آرامگاه می باشد که در آن سکه ها، سفال ها، برنزی جات و سایر اشیای کشف شده در این محدوده که مربوط به هزاران سال قبل از میلاد می باشد نگهداری می شود. در این آرامگاه مقبره ی ابوسعید دخدوک، از دوستان ابوعلی سینا و مقبره ی ابوالقاسم عارف قزوینی را نیز می توانید مشاهده کنید.

موقعیت مکانی آرامگاه ابوعلی سینا

موقعیت مکانی آرامگاه ابوعلی سینا پزشک ایرانی

این آرامگاه درمرکز شهر و در میدان بوعلی سینا قرار دارد. در نزدیکی این آرامگاه مراکز خرید زیادی وجود دارد؛ پاساژ خواجه رشید، مرکز خرید شهر آرا، مرکز خرید مهستان. در کنار بازدید از این آرامگاه از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر مثل آرامگاه بابا طاهر، موزه سفال، موزه هگمتانه، مسجد جامع، حمام قلعه همدان نیز دیدن فرمایید.

رستوران های نزدیک آرامگاه ابوعلی سینا

رستوران های نزدیک آرامگاه ابوعلی سینا پزشک ایرانی

دراطراف آرامگاه ابوعلی سینا رستوران و کافه های زیادی مشاهده خواهید کرد. کافه بامبو، کافه متسو، کافه داستان، رستوران کاکتوس، رستوران ته چین از نزدیک ترین رستوران ها به این جاذبه ی گردشگری می باشد.

هتل های نزدیک آرامگاه ابوعلی سینا

هتل های نزدیک آرامگاه ابوعلی سینا پزشک ایرانی  

برای داشتن یک اقامت راحت و به یادماندنی پس از خرید بلیط هواپیما تهران به همدان و بلیط هواپیما همدان به تهران می توانید هتل آرین، هتل پارسیان بوعلی، هتل پارسیان آزادی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *