آرامگاه حیقوق نبی

آشنایی با آرامگاه حیقوق نبی

در مورد آرامگاه حیقوق نبی داستان ها و روایات مختلفی وجود دارد. ولی طبق مستندات تاریخی و سرگذشت ایشان، به قطع یقین آرامگاه ایشان همین آرامگاهی است که در شهر تویسرکان همدان قرار دارد. پس از خرید بلیط هواپیما همدان،می توانید از این آرامگاه تاریخی دیدن کنید.

درباره ی حیقوق نبی

درباره ی حیقوق نبی بدانیم

حیقوق یکی از پیامبران اسرائیلی و از نسل حضرت موسی (ع) می باشد. این پیامبر حدود 700سال قبل از میلاد زندگی می کرده است. حیقوق نبی هشتمین پیامبر از دوازده پیامبر دارای کتاب در عهد عتیق می باشد. زمان و مکان تولد ایشان به طور مشخص ذکر نشده است ولی طبق روایات ایشان پس از شعیای نبی (ع) مبعوث شده اند و با دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) هم عصر بوده اند. ایشان برای پیروان دین یهود بسیار قابل اعتبار و دارای شان و منزلت خاصی می باشد. این پیامبر الهی نگهبان معبد سلیمان در اورشلیم بوده است. معبد سلیمان بزرگترین معبد یهودیان می باشد و اورشلیم نام قدیمی بیت المقدس می باشد.

داستان نام گذاری حیقوق نبی

داستان نام گذاری حیقوق نبی چیست؟

حیقوق در زبان عبری به معنای ” در آغوش می گیرد ” می باشد. دو داستان در حق ایشان روایت شده است؛ گویا در زمان کودکی ایشان از دنیا می رود و الیاس نبی (ع) کودک را در آغوش می گیرد و از خداوند می خواهد که کودک را به زندگانی بر گرداند، کودک به اذن خدا زنده می شود. در داستان دوم مادرش کودک بی جان را در اغوش گرفته، او را در بسترش می خواباند و به عبادت مشغول می شود، پیش از اتمام نیایشش، کودک جانی دوباره می گیرد.

درباره آرامگاه حیقوق نبی

درباره آرامگاه حیقوق نبی چه می دانید؟

بخت، پادشاه مشهور حکومت بابلی در سال 597 قبل ازمیلاد، به اورشلیم حمله کرد و این شهر را فتح کرد. در پی این لشکر کشی معبد سلیمان آسیب دید و تعداد زیادی از یهودیان اسیر شدند. این اسرا برای مدت طولانی در بابل ( نزدیک بغداد فعلی ) اسیر بودند. در سال 539 قبل میلاد، کوروش کبیر پادشاه ایران به بابل حمله کرد و شکستشان داد. او زندانیان یهودی را آزاد کرد. حیقوق نبی (ع) پس از آزادی به اورشلیم برنگشت و همراه عده ای از پیروانش به منطقه ی رودآور که امروزه با نام تویسرکان شناخته می شود مهاجرت کرد و در آنجا نیز از دنیا رفت.

معماری آرامگاه حیقوق نبی

آشنایی با معماری آرامگاه حیقوق نبی

قدمت بنای این آرامگاه به دوره ی سلجوقبان، قرن هفتم هجری قمری بر می گردد. این بنا دارای ساختمانی هشت ضلعی و سقفی مخروطی شکل می باشد. این بنا از سطح زمین 12 متر ارتفاع دارد و سقف گنبدی آن از ارتفاع 7 متری آغاز می شود. بر روی دیوارهای خارجی طاق نماهایی ساخته اند که با کاشی کاری به صورت ستاره ی داوود تریین شده است. این ستاره ی شش ضلعی نماد دین یهود می باشد. این آرامگاه در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی آرامگاه حیقوق نبی

موقعیت مکانی آرامگاه حیقوق نبی در همدان

این بنای قدیمی و در تلریخی در یکی از شهرستان های همدان به نام تویسرکان قرار دارد. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به همدان و قبل از خرید بلیط هواپیما همدان به مشهد ، به این شهرستان بروید؛ برای دیدن آرامگاه باید به خیابان شهید اشرفی اصفهانی و سپس به انتهای خیابان حیقوق نبی بروید. تندیس زیبایی از ایشان نیز در موزه ی واتیکان در شهر فلورانس رم قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *