آرامگاه سعدی تلفیقی از معماری و ادبیات

ارامگاه سعدی شیراز

سعدی شاعر بزرگ و نام آشنا قرن سیزدهم بوده که عمق اشعار وی به دلیل رسیدن به سطوح بالایی از عرفان تاثیر بسزایی بر روی افراد زیادی گذاشته است . اشعار او بسیار غنی می باشد و از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی سخن به میان می آورد  که گویی در تمامی قرن ها قلب بسیاری از دوست داران شعر و ادب را لمس کرده است.

بدون شک او یکی از بهترین استادان ادبیات فارسی بشمار می رود . کریم خان زند حاکم شیراز در قرن هجدهم دستور داد تا مقبره ای را به احترام سعدی بسازند.

چند کلمه ای در مورد سعدی

چند کلمه ای در مورد سعدی شیراز

سعدی یک شاعر مشهور ایرانی است ؛ که اشعار وی در تمام دنیا تاثیر عمیقی بر مردمان گذاشته .همانطور که در بالا نیز اشاره شد وی در قرن سیزدهم میزیسته و مظنون اشعار وی بیشتر به اخلاقیات اشاره داشته است . بسیاری از مردم اشعار سعدی را به صورت ضرب المثل در زندگی روزمره خود به کار می برند.

سعدی مرد یادگیری بود به همین دلیل زادگاه خویش  را برای تحصیل در دانشگاه نظامیه (مرکز دانش جهان اسلام ) به بغداد ترک کرد. وی در ادبیات عرب ، علوم اسلامی ، تاریخ ، قانون و الهیات اسلامی به علم آموزی مشغول شد.

یکم اردیبهشت روز بزرگداشت این شاعر نام آشنای سرزمینمان است که از جمله آثار مشهور وی می توان به گلستان ، بوستان ، و غزلیات و دیوان اشعار او اشاره کرد که این سه کتاب را کلیات سعدی نیز می نامند. بزرگان ادب وی را استاد سخن و شیخ اجل نامیده اند.

معماری مقبره سعدی

معماری ارامگاه سعدی شیراز

نما این مقبر از بیرون مانند یک ساختار مربع شکل است . نمایی مسطح با کاشی هایی که درخت زندگی را در رنگ های مختلف به تصویر می کشد . به دستور رضا شاه بنیان گزار سلسله پهلوی این بنا مجددا بازسازی گردید . مقبره سعدی در باغی با گلها زیبا و چندین درخت سرو واقع شده است . همچنین نمای ورودی مقبره توسط آندره گدار معمار فرانسوی که  مسئول احیا  چندین اثر تاریخی در ایران بود است ، طراحی شده. امروزه در رقابت با گذشته تعداد بازدید کنندگان از مقبره سعدی سه برابر شده است.

حوضچه ماهی اسرار آمیز

حوض ماهی اسرار امیز شیراز

اعتقادی وجود دارد که مردم سکه های خود را داخل حوضچه ماهی که در جلوی مقبره است می اندازند و بر این باورند که آرزوهایشان محقق می شود.

حوضچه ای که دارای چند کانال آب می باشد و دقیقا پس از پایین آمدن از پله های مقبره به چشم می خورد. با خرید بلیط هواپیما شیراز ، شما می توانید از باغ دلگشا ، باغ جهان نما و آرامگاه حافظ که از دیگر آثار دیدنی نزدیک به آرامگاه سعدی هستند ؛ دیدن نمایید.

کافه های نزدیک آرامگاه سعدی

کافه های نزدیک ارامگاه سعدی شیراز

مسافران و گردشگران می توانند برای خوردن بستنی های خوشمزه و همچنین فالوده بستنی به کافه بستنی سروناز بروند و یا در کافه آرامیس خود را به یک میان وعده خوشمزه که در همان نزدیکی است ؛ دعوت کنید.

هتل های نزدیک آرامگاه سعدی

هتل های نزدیک ارامگاه سعدی شیراز

هتل آناهیتا تنها 5 کیلومتر با آرامگاه سعدی فاصله دارد . از دیگر هتل های نزدیک می توان به هتل ارگ ، هتل شمس و همچنین اقامتگاههای سنتی همچون خانه سنتی راز ، خانه سنتی طاها میزبان شما می باشند. تمامی مسافران می توانند از طریق اپلیکیشن های مرتبط با فروش بلیط  ، بدون صرف هزینه جابجایی و زمان از داخل خانه و یا محل کار خود  از طریق گوشی همراه ، بلیط هواپیما کیش به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به کیش خود را تهیه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *