آرامگاه سید رکن الدین

آشنایی با آرامگاه سید رکن الدین

 سید رکن الدین، قاضی عالی وقت خود بود و پیکر وی در مدرسه رکنیه به خاک سپرده شد. قدمت این مقبره به قرن هشتم هجری قمری باز می گردد. امروزه مقبره وی تمام چیزی است که از مدرسه، رصدخانه، کتابخانه، مسجد، بیت‌الادویه، دارالشفا و خانقاه ساخته شده در آن زمان باقیمانده است. مقبره سید رکن الدین در سال 1314 به عنوان میراث ملی به ثبت رسیدد.

موقعیت مکانی آرامگاه سید رکن الدین

آَشنایی با موقعیت مکانی آرامگاه سید رکن الدین

مقبره سید رکن الدین واقع در کوچه سید رکن الدین، در مجاورت مسجد جامع یزد واقع شده است. برای بازدید از این آرامگاه، خیابان امام خمینی را تا رسیدن به خیابان مهدی طی کنید. سپس باید به کوچه ی سید رکن الدین که در خیابان مهدی وجود دارد، بروید. مقبره سید رکن الدین در این کوچه واقع شده است.

مسجد جامع یزد نیز در فاصله ی بسیار کمی با این آرامگاه قرار دارد. همچنین برج ساعت مارکار، برج دخمه زرتشتیان (برج سكوت) و آتشكده زرتشتیان از دیگر جاذبه های اطراف هستند؛ که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما یزد، و در طول اقامتتان در این شهر از آنها دیدن کنید.

تاریخچه آرامگاه سید رکن الدین

آشنایی با تاریخچه آرامگاه سید رکن الدین

سید رکن الدین ابوالمکارم محمد قاضی حسینی یزدی یکی از بزرگترین حاکمان زمان ابوسعید بهادرخان بوده است.  وی هنگام حیات قاضی عالی مرتبه ی یزد بوده است. طبق اسناد تاریخی، وی در سال 732 هجری قمری درگذشت و در مدرسه رکنیه به خاک سپرده شد. با این وجود، لازم به ذکر است که این مدرسه بخشی از یک مجموعه ی عظیم بوده که قبلاً شامل یک کتابخانه رصدخانه، مسجد، بیت‌الادویه، دارالشفا و خانقاه بوده است. با عرض تأسف، در حال حاضر مقبره تنها بنایی است که از کل مجموعه باقی مانده است.

ساختار آرامگاه سید رکن الدین

آشنایی با ساختار آرامگاه سید رکن الدین

مقبره سید رکن الدین یک درب ورودی و یک گنبد چشم نواز دارد که بر گردنی استوانه ای و بسیار بلند قرار گرفته است. معماران، طراحان و سازندگان این مقبره، سالن داخلی را بدون هیچ اتاق و یا طراحی معماری رها کرده اند. سادگی تماشایی مقبره یکی از نکات جذاب و قابل تامل آن است. از طرف دیگر، دیوارها با نقوش هنری مختلفی مانند کاشی کاری، نقاشی،طلاکاری، حکاکی و گچبری تزئین شده است. این تزئینات طی سالهای اخیر مورد بازسازی و مرمت های متعدد قرار گرفته است.

رستوران های نزدیک به آرامگاه سید رکن الدین

معرفی رستوران های نزدیک به آرامگاه سید رکن الدین

رستوران مارکوپولو، رستوران کافه بام، کافه و رستوران کاریزما، رستوران ترمه و ترنج، رستوران پناهنده، رستوران سنتی یزد و رستوران شازده گزینه های اطراف شما هستند که می توانید برای خوردن غذاهای خوشمزه ی گرم و سرد و همچنین انواع نوشیدنی ها به آن ها مراجعه کنید..

هتل های نزدیک به آرامگاه سید رکن الدین

هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل سنتی ولی (3 ستاره)، هتل سنتی فیروزه (3 ستاره)، هتل ملک التجار (4 ستاره)، هتل جاده ابریشم (4 ستاره) و هتل تاریخی لب خندق (3 ستاره) هتل های مجاور و نزدیک به آرامگاه سید رکن الدین هستند. شما می توانید با توجه به سلیقه و نظرتان پس از خرید بلیط هواپیما قشم به یزد و رزرو بلیط هواپیما یزد به قشم یکی از این از این هتل ها را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *