آرامگاه شاه شجاع خاموشگاه چشم و چراغ مظفری

آرامگاه-شاه-شجاع شیراز

آشهر شعر و ادب ایران ، شیراز جاذبه های فراوانی دارد که همین فراوانی ، باعث شده تا برخی آثار تاریخی این شهر کمتر مورد توجه قرار گیرند . از جمله آن می توان به آرامگاه شاه شجاع اشاره کرد.

درباره شاه شجاع

درباره-شاه-شجاع شیراز

 ابوالفوارس جلال الدین شاه شجاع در تاریخ 10 مارس 1333 میلادی مقارن با سال 733 هجری قمری  در یزد متولد شد .وی فرزند مبارز الدین محمد پایه گذار سلسله آل مظفر و زنی به نام ترکان مخدوم شاه دختر شاه جهان قراختایی از سلاطین قراختای کرمان بود .

جلال الدین ، در زمان حکومت پدرش شایستگی های فراوانی از خود نشان داد که بعدها منجر شد که وی حاکم  مقتدر سلسله آل مظفر شود.نقل است که وی تنها پادشاه ایرانی بود که توان مقابله با تیمور لنگ را داشته است . و اگر در زمان حمله تیمور زنده بود هیچوقت اینقدر خونریزی در ایران رخ نمی داد.

 از حسن خلق شاه شجاع بسیار سخن گفته اند که وی بر خلاف پدرش بسیار خوش اخلاق بوده است. همچنین شاه شجاع علاقه فراوانی به شعر و ادبیات داشت. حتی خود وی طبع شعر هم داشت.

 دوران حکومت شاه شجاع آرامش نسبی برای مردم ایران ، پس از حمله مغولان به همراه داشت.وی پس از گذراندن یک دوره سخت بیماری در شیراز در گذشت و سلسله مظفریه نیز کم کم از صحنه روزگار حذف شد.

آرامگاه شاه شجاع

آرامگاه-شاه-شجاعع شیراز

 

در سال 1192 هجری قمری به دستور کریم خان زند حاکم وقت شیراز سنگ قبری فاخر روی  آرامگاه وی گذاشتند ؛ که با خط نستعلیق نام و عنوان های شاه شجاع و سال وفات وی نوشته شد. آرامگاه شاه شجاع در سال 1354 جزو آثار ملی ایران ثبت شد.

معماری آرامگاه شاه شجاع

معماری-آرامگاه-شاه-شجاع شیراز

در سال 1338 هجری توسط علی سامی معماری که بازسازی مقبره های حافظ و سعدی را هم انجام داده و تلاش انجمن آثار ملی ، آرامگاه گنبدی از کاشی های فیروزه ای بر فراز مزار وی ساخته شد. که روی چهار ستون مایل با سنگهای سفید استوار است.

سه پله برای اتصال بین محوطه و آرامگاه تعبیه شده است. داخل گنبد  کاشی کاری هایی با معرق تزیین شده و اشعار حافظ هم که در مدح شاه شجاع سروده ، در داخل گنبد باخطی زیبا به چشم می خورد.

آدرس آرامگاه شاه شجاع

آدرس-آرامگاه-شاه-شجاع شیراز

آرامگاه شاه شجاع ، پادشاهی که در دوران حکومتش اکثریت مردمان از شرایط زندگی خود و شیوه حکومتی وی راضی بوده اند ؛ در نزدیکی باغ موزه هفت تنان ، در شمال غربی آرامگاه حافظ در کنار بلوار هفت تن قرار دارد . با تهیه بلیط هواپیما شیراز به این شهر پر از جاذبه سفری خاطره انگیز داشته باشید.

رستوران های نزدیک آرامگاه شاه شجاع

رستوران-های-نزدیک-آرامگاه-شاه-شجاع شیراز

 

پس از بازدید از آرامگاه شاه شجاع می توانید برای صرف نهار به رستوران های نزدیک این آرامگاه بروید که از جمله آن می توان به رستوران هفت خان ، رستوران شاندیز ، خانه استیک دلا و رستوران باکویه اشاره کرد.

هتل های نزدیک آرامگاه شاه شجاع

هتل-های-نزدیک-آرامگاه-شاه-شجاع شیراز

برای رزرو جا در نزدیکی آرمگاه شاه شجاع می توانید به هتل پرسپولیس ، هتل پارک سعدی ، هتل گراند شیراز و هتل پارسه بروید و اقامتی راحت را تجربه کنید. علاوه بر اقامت ، خرید ارزانترین بلیط هواپیما اصفهان به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به اصفهان خود را نیز از سایت آنلاین فروش بلیط آنی تیکت 24 تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *