آسپندوس

آسپندوس آنتالیا

آسپندوس شهری باستانی یونانی-رومی در آنتالیا ترکیه است. این مجموعه در هفت کیلومتری شمال شرقی مرکز سیریک، و در حدود 40 کیلومتری شرق شهر مدرن آنتالیا واقع شده است. آسپندوس شهری قدیمی، در پامفیلیای آسیای صغیر می باشد.

تاریخچه آسپندوس

تاریخچه-آسپندوس آنتالیا

برخی از محققان نام این شهر را با “آزاتیوادایا” مرتبط می دانند. شهر مشهور به این نام توسط آزاتیوادا در مرزهای شرقی، درکوه های Karatepe بنا شد. طبق سنت بعدی، آسپندوس توسط یونانیانی که احتمالا از آرگوس آمده اند، زودتر بنا شده است.

طیف گسترده ای از ضرب سکه های این شهر در سراسر جهان باستان نشان می دهد؛ که در قرن پنجم قبل از میلاد، آسپندوس به مهمترین شهر پامفیلیا تبدیل شده بود. در آن زمان طبق گفته توسیدید، رودخانه یوریمدون تا آسپندوس قابل کشتیرانی بود. و این شهر ثروت زیادی از تجارت نمک، روغن و پشم به دست آورد.

آسپندوس به عنوان یک نیروی سیاسی در دوران باستان نقش مهمی ایفا نکرد. تاریخ سیاسی آن در دوران استعمار با جریانات منطقه پامفیلی مطابقت داشت. در این روند، پس از دوره استعمار، مدتی تحت سلطه لیکی باقی ماند. در سال 546 قبل از میلاد تحت سلطه پارسیان در آمد. این واقعیت که این شهر به نام خود به ضرب سکه ادامه داد؛ نشان می دهد که آزادی آن حتی در زمان پارس ها نیز بسیار زیاد بوده است.

ساختارهای یونانی_رومی آسپندوس

ساختارهای-یونانی_رومی آنتالیا

آسپندوس به داشتن بهترین آمفی تئاتر در دوران باستان مشهور است. این آمفی تئاتر با قطر 96 متر و دارا بودن 12000صندلی برای تماشاگران، میزبان علاقه مندان فراوانی در دوران گذشته بوده است. این بنا در سال 155 توسط معمار یونانی زنون، بومی این شهر ساخته شد. این بنا به صورت دوره ای توسط سلجوقیان که از آن به عنوان کاروانسرا استفاده کردند؛ تعمیر؛ و در قرن سیزدهم ساختمان صحنه توسط سلجوقیان روم به قصر تبدیل شد.

به منظور رعایت سنتهای هلنیستی، قسمتهای کوچکی از این تئاتر ساخته شد؛ به گونه ای که به تپه ای که قلعه آکروپلیس در آن قرار داشت متمایل شد. در ضرب سکه نیز آسپندوس یکی از اولین شهرهای ضرب سکه بود. در حدود 500 سال قبل از میلاد؛ صدور سکه را آغاز کرد. تاریخ سکه شناسی این شهر از یونان باستان تا اواخر روم گسترش یافته است. گردشگران و علاقه مندان فراوانی هر ساله با تهیه بلیط هواپیما آنتالیا به این شهر زیبا سفر می کنند.

جشنواره بین المللی اپرا و باله آسپندوس

جشنواره-بین-المللی-اپرا-و-باله-آسپندوس آنتالیا

این آمفی تئاتر سالانه میزبان جشنواره بین المللی اپرا و باله آسپندوس است؛ که از سال 1994 توسط اپرا و باله دولتی ترکیه؛ با حضور بین المللی شرکت های اپرا و باله و حدود 10 هزار مخاطب برگزار می شود. دالیدا آخرین کنسرت خود را در 28 آوریل 1987را در آنجا برگزار کرد. شما نیز اگر قصد سفر به این شهر را دارید؛ به سایتهای معتبر فروش بلیط هواپیما مراجعه کرده؛ و نسبت به خرید بلیط سیستمی هواپیما در این مسیر اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *