ابیانه جایی که می توان اصالت را لمس کرد

ابیانه کاشان-جایی-که-می-توان-اصالت-را-لمس-کرد

بوی گل سرخ پیچیده در هوا، وزش باد میان درختان بید، خانه های کوچک پله ای سرخ رنگ، مردمانی با لباس های سنتی و لهجه ای جذاب همه اینها را می توانید در ابیانه پیدا کنید. یکی از زیباترین روستاهای ایران ابیانه می باشد؛ دنیایی که سنتها نبرد جهانی را شکست می دهند. دیدن یک جامعه دست نخورده واقعا نعمت است. در ادامه نگاهی دقیق تر به این دهکده سرخ می اندازیم.

درباره ابیانه

درباره-ابیانه کاشان

دهکده خیره کننده ابیانه در کوهپایه های کوههای کرکس، درست در مرکز ایران، استان اصفهان ساخته شده است. هیچ مدرک مشخصی مبنی بر قدمت این روستا زیبا وجود ندارد؛ اما باستان شناسان قدمت آن را بیش از 1500 سال تخمین زده اند. آنها همچنین چندین مکان تاریخی متعلق به سلسله سلجوقیان، سلسله ساسانیان، سلسله صفویان و قاجاریان را نیز پیدا کرده اند. بنابراین روستای ابیانه علاوه بر جنبه فرهنگی، جنبه تاریخی هم دارد. مردم ابیانه این روستا را ویونا می نامند؛ به معنای مکانی پر از درختان بید. این مکان در حدود 2222 متر بالاتر از سطح دریا است. و می توان تصور کرد که چقدر دلپذیر است؛ قدم زدن در جایی که با درختان بید محصور شده؛ و نسیم ملایم پوست شما را لمس می کند.

معماری ابیانه

معماری-ابیانه کاشان

یکی از دیدنی هایی که در ابیانه شگفت انگیز است؛ معماری آن است. و آن را به همراه ماسوله و کندوان به یکی از سه روستای برتر گردشگری ایران تبدیل کرده است. ابیانه دارای خانه های پله ای شکل، به گونه ای که سقف یک خانه حیاط خانه دیگری است. ناگفته نماند که استفاده از خشت باعث زیبایی و شادابی روستا می شود. همچنین در نمای خانه ها پنجره های مشبک چوبی خودنمایی می کند. نزدیکی، شور و هیجان همسایگان نیز جز فرهنگ منحصر به فرد ابیانه است. گردشگران فراونی هر ساله با اطلاع از ارزانترین نرخ بلیط هواپیما کاشان به این شهر زیبا سفر می کنند؛ تا با دیدن از جاذبه های زیبای این شهر خاطراتی ماندگار برای خود و همراهانشان رقم بزنند.

فرهنگ و سبک زندگی در ابیانه

فرهنگ-و-سبک-زندگی-در-ابیانه کاشان

مردم ابیانه فرهنگ منحصر به فرد خود را دارند. آنها لهجه، لباس، خانه و سنتهای خود را کاملا حفظ کرده اند. گذشته از تفاوت های معماری که ذکر شد؛ لباس یکی دیگر از عناصر فرهنگی است که در بدو ورود متوجه آن خواهید شد. معمولا شاید این تصور پیش بیاید که افراد سالخورده هنوز از پوشش سنتی استفاده می کنند؛ اما در ابیانه تمامی مردم روستا در هر رده سنی دارای پوشش سنتی هستند.

پوشاک زنان در ابیانه شامل شلیته( نوعی دامن)، روسری، پیشانی بند، جوراب، کفش یا گره( نوعی کفش نرم، بادوام و بافته شده است و در بعضی نقاط ایران رایج است). شلیته لباسی گشاد و بلند که با یک کمربند بروی کمر گره خورده و پر از چین است.

زمان بازدید از ابیانه

زمان-بازدید-از-ابیانه کاشان

ابیانه دارای آب و هوای معتدل است. بنابراین به جرات می توان گفت در هر زمان از سال می توان به بازدید از این روستا پرداخت. خصوصا در فصل بهار طبیعتی خیره کننده همراه با جشنواره گلاب گیری در انتظار شماست.

موقعیت مکانی ابیانه

موقعیت-مکانی-ابیانه کاشان

 ابیانه در حدود 80 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است. با استفاده از مسیر کاشان- نطنز یا آزاد راه کاشان می توانید به این دهکده توریستی برسید. اصلی ترین جاذبه گردشگری ابیانه، خود روستاییان هستند. قدم زدن در میان خانه هایی از خشت سرخ و تماشای افراد پیر و جوان که از کوچه ها می گذرند؛ خود تجربه ای بی نظیر برای شما خواهد بود. همچنین از برخی بناهای تاریخ همچون آتشکده، دو زیارتگاه و مسجد می توانید بازدید کنید. لازم به ذکر است که ابیانه مسیر توریستی دارد؛ که از کنار روستا می گذرد. بنابراین شما در گذر از این مسیر می توانید تمامی ویژگی های این روستا جذاب را ببینید.

رستوران های نزدیک روستای ابیانه

رستوران-های-نزدیک-روستای-ابیانه کاشان

پس از بازدید از روستا شما و همراهانتان می توانید در طول اقامت خود در ابیانه در رستوران ویونج، رستوران دومیلون و یا رستوران داخل هتل ویونا به صرف یک وعده غذای لذیذ بپردازید.

هتل های نزدیک روستای ابیانه

هتل-های-نزدیک-روستای-ابیانه کاشان

هتل سه ستاره ویونا و هتل ابیانه از جمله مکان هایی هستند؛ که می توان شب را در آنجا اقامت کنید. اگر در فصل بهار قصد سفر به ابیانه را دارید؛ حتما قبل از شروع مسافرت نسبت به رزرو هتل و رزرو بلیط هواپیما مشهد به کاشان و برای برگشت بلیط هواپیما کاشان به مشهد خود نیز اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *