ارگ علیشاه

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز یکی از بلندترین و قدیمی ترین دیوارهای تاریخی ایران است. این بنای تاریخی 700 سال قدمت دارد؛ در گذر زمان قسمت های زیادی از این بنا به دلیل حوادث طبیعی مانند زلزله و یا به دست بشر مانند جنگ ها تخریب شده است. این ارگ بلندترین بنای تاریخی در استان آذربایجان شرقی و تبریز است.

موقعیت مکانی ارگ علیشاه

موقعیت-مکانی-ارگ-علیشاه تبریز

این بنای تاریخی در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی، و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است. به دلیل مرکزیت این بنا در شهر تبریز شما می توانید با دسترسی آسان از دیگر جاذبه های این شهر از جمله: موزه استاد شهریار، خانه حیدرزاده، موزه آذربایجان، برج ساعت، خانه امیرنظام و موزه سفال دیدن فرمایید.

تاریخچه ارگ علیشاه

تاریخچه-ارگ-علیشاه تبریز

تاج الدین علیشاه جیلانی، وزیر ایلخانیان، دستور ساخت بنای با شکوه این ارگ، در مسجدی عظیم را صادر کرد. با وجود وقوع بسیاری از بلایای طبیعی و حوادث تاریخی، دیوار به ظاهر بی ارزش ارگ با افتخار پابرجاست. این بنای تاریخی در ادوار مختلف کارایی های متفاوتی داشته است؛ به عنوان مثال، در دوره قاجار از این مسجد و فضای اطراف آن به عنوان انبار غله و اسلحه استفاده میشد؛ از این رو، حصاری در اطراف مسجد ساخته شد و نام این مکان به ارگ تغییر یافت.

در جریان جنگ ایران و روسیه در سال 1290 و سقوط تبریز این بنا به دست روس ها منفجر شد. در جریان اعتراضات به قانون اساسی در دوره قاجار، مخالفان از این بنا به عنوان سرپناه و محلی برای انسجام نیروها در برابر سرکوب های محمدعلی شاه قاجار استفاده می کردند. نشانه های این درگیری ها هنوز هم بر روی دیوار این بنا قابل مشاهده است. پس از تصویب قانون اساسی یک مدرسه و یک سالن تئاتر، که مشابه سالنی در سن پترزبورگ می باشد؛ در ارگ علیشاه ساخته شد. این بنای تاریخی در سال 1310 در فهرست میراث ملی ثبت شد.

ساختار ارگ علیشاه

ساختار-ارگ-علیشاه تبریز

ارگ علیشاه نمایشی عالی از معماری ایرانی است. به گفته استاد پیرنیا سبک معماری این بنا آذری می باشد. سبک آذری نوع جدیدی از معماری ایرانی است که پس از ظهور اسلام در آذربایجان به وجود آمد. گردشگران هر ساله با اطلاع از نرخ بلیط لحظه آخری هواپیما تبریز به این شهر تاریخی سفر می کنند؛ تا از نزدیک با این بنا آشنا شوند.

عرض طاق فعلی ارگ علیشاه 30 متر و ارتفاع آن 26 متر است. تنها سه دیوار از طاق این ارگ بزرگ باقی مانده است که شبیه ایوان است. عرض هر کدام از این دیوارها 10 متر است. کاوش ها نشان می دهد که بر اثر زمین لرزه حدود 7 متر از این دیوار ها در زیر خاک قرار گرفته است. بخش مسقف بنا به عنوان مسجد استفاده می شد؛ و قدیمی ترین قسمت این مجموعه بشمار می رود.

رستوران های نزدیک ارگ علیشاه

رستوران-های-نزدیک-ارگ-علیشاه تبریز

از جمله رستوران های نزدیک ارگ می توان به: کبابی حاج علی، رستوران ایپک ایلو، رستوران دکتر نیک، رستوران سالار ارک، رستوران عمارت، رستوران اسپانیایی باداس و رستوران حاج مجید اشاره کرد. دانستن این رستوران ها ممکن است برای هر گردشگری حائز اهمیت باشد. تا پس از بازدید از بناهای تاریخی آن منطقه بتواند برای صرف غذا به رستوران های مذکور برود.

هتل های نزدیک ارگ علیشاه

هتل-های-نزدیک-ارگ-علیشاه تبریز

هتل بین المللی تبریز، هتل بین المللی شهریار، هتل گسترش و هتل پتروشیمی از جمله هتل های مجلل در نزدیکی ارگ علیشاه می باشند؛ همچنین در هتل سینا یا هتل دریا اقامتی مقرون به صرفه در نزدیکی این ارگ دیدنی داشته باشید. شما می توانید پس از رزرو اقامت در هر یک از هتل های نامبرده برای خرید بلیط هواپیما اهواز به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به اهواز خود نیز اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *