ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند شیراز

ارگ کریم خان ، که به نام زندان کریم خان نیز مشهور است ؛ در سال 1697 به فرمان کریم خان زند پادشاه معروف سلسله زندیه بنا شد. بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا برای بازدید از این مکان دیدنی به ایران سفر می کنند . از دیدگاه معماری ارگ کریم خان یکی از آثار ماندگار دوره ی زندیه نیز بشمار می رود. بعضی از قسمتهای ارگ طی گذر زمان تخریب شده که در حال بازسازی است.

آدرس ارگ کریم خان زند

محل ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان در مرکز شهر، بلوار کریم خان زند در جنب میدان شهدا واقع شده است. چندین جاذبه  دیگر نیز در این منطقه وجود دارد مانند موزه پارس ، حمام وکیل ، بازار وکیل ، مسجد نصیرالملک و مسجد جامع عتیق. مسافرین داخلی و خارجی می توانند با خرید بلیط هواپیما ارزان شیراز به این شهر تاریخی آمده و از تمامی مکانهای گردشگری آن دیدن فرمایند.

تاریخچه ارگ کریم خان

تاریخچه-ارگ-کریم-خان شیراز

ارگ کریم خان  در زمان حاکمیت سلسله ی زندیه ساخته شد. هنگامی که شیراز به عنوان پایتخت ایران شناخته شد تغییرات چشمگیری بوجود آمد؛ کریم خان حرفه ای ترین معماران و هنرمندان را به این شهر دعوت کرد و از آنها خواست برای این بنای شگفت انگیز تمام تلاش خود را بکار گیرند.

این ارگ محل زندگی کریم خان  در دوره ی زندیه و دیگر حاکمان در دوره های قاجار و پهلوی نیز بوده است که  در حال حاضر تبدیل به یک موزه ی دیدنی شده است و در سال 1972 در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری ارگ کریم خان

معماری ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان دارای 4 دیوار به طول 12 متر است که به 4 برج آجری مدور به طول 14 متر با زاویه 90 درجه وصل شده است ماده غالب مورد استفاده در این سازه سنگ و گچ می باشد و به شکلی ساخته شده که می تواند کارکردهای مسکونی و سیاسی داشته باشد.

دیوارهای بیرونی محکم و بلند است و دارای جان پناههایی برای تیراندازی سربازان می باشد. نقشه ی ارگ دارای شکل ذوزنقه ذورنقه ای می باشد زیرا خاک آن قسمت برای ساختن برجی با چنین عظمتی مناسب نبود بنابراین معماران برای حفظ امنیت بنا نقشه را تغییر دادند.

برجهای اطراف ارگ کریم خان دارای سه طبقه مجزا است که با استفاده از راه پله های مارپیچ میتوان به طبقات بالا رسید. در هر طبقه دو اتاق موجود است که یکی برای استراحت سربازان و دیگری محل نگهداری اسلحه می باشد.

ساختمان های مسکونی در قسمت شمالی ، غربی و جنوبی قرار دارد ؛ که هر یک از آنها یک ایوان و دو ستون سنگی در نمای جلوی خود دارد.اتاق های این ساختمان با معماری ایرانی ساخته شده که نکته جالب توجه این است که تمامی این اتاق ها بهم پیوسته اند.

درمقابل هر ایوان یک حوضچه ی کوچک طراحی شده که قبلا توسط قنات رکن آباد تغذیه می شد که اکنون خشک شده است.دروازه ی برج شرقی که دروازه ی  اصلی ارگ است با یک تابلو بزرگ کاشی کاری شده تزیین شده است . دراین تابلو تصویری از اسطوره های معروف شاهنامه به چشم میخورد. حمام اختصاصی پادشاه و برخی دیگر از امکانات رفاهی نیز در آنجا قرار دارد.

زمان بازدید از ارگ کریم خان

زمان بازدید ارگ شیراز

اگر قصد بازدید از شهر شیراز را دارید باید بدانید که نمیتوان بدون برنامه ریزی منظم از جاذبه های دیدنی آن بازدید کنید. بنابراین شاید لازم باشد که ساعتهای بازدید هرمکان را بدانید. ارگ کریم خان در بهار و تابستان از ساعت 8:00 تا 20:30 و در پاییز و زمستان از 8:00 تا 19:30 برای دیدار عموم باز می باشد.

رستورانهای نزدیک ارگ کریم خان

رستورانهای-ارگ-کریم-خان شیراز

رستوران شرزه ، رستوران سرای مهر و سرای آینه و همچنین کافه حافظ و کافه خانه شعرا ،رستوران سنتی وکیل و کافه رویال مکانهایی در آن نزدیکی است  که در آنها می توانید نوشیدنی های گرم و سرد و همچنین شام و نهارهای مورد علاقه ی خود را میل کنید.

هتلهای نزدیک ارگ کریم خان

هتل-های-نزدیک-ارگ-کریم-خان شیراز

هتل سنتی گلشن ، هتل ارگ و خانه سنتی پرهامی و خانه سنتی راز در آن نزدیکی هستند که مسافران داخلی و گردشگران خارجی می توانند با خرید بلیط هواپیما اصفهان به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به اصفهان به این شهر سفر کنند و درنزدیکی ارگ کریم خان ، در مکانهایی که معرفی شد اقامتی راحت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *