بازار بزرگ

بازار-بزرگ استانبول

بازار بزرگ در استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار با 61 خیابان پوشیده و بیش از 4000 مغازه در مساحت 30700 متر مربع، روزانه بین 250.000 تا 400.000 بازدید کننده را به خود جذب می کند. در سال 2014، با 91.250.000 بازدیدکننده در سال، در فهرست شماره یک پربازدیدترین جاذبه های گردشگری جهان قرار گرفت. بازار بزرگ در این شهر اغلب به عنوان یکی از اولین مراکز خرید جهان شناخته می شود.

موقعیت مکانی بازار بزرگ

موقعیت-مکانی-بازار-بزرگ استانبول

بازار بزرگ در داخل شهر محصور شده استانبول، در منطقه فاتح و در محله با همان نام(Kapalıçarşı) واقع شده است. تقریبا از غرب به شرق بین مساجد بایزید و نوروسمانیه امتداد دارد. با تراموا ایستگاه Beyazıt-Kapalıçarşı از سلطان احمد و سیرکاکی به راحتی می توانید به بازار دسترسی پیدا کنید.

تاریخچه بازار بزرگ

تاریخچه-بازار-بزرگ استانبول

ساخت هسته بازار بزرگ در زمستان سال 1455/56 اندکی پس از تسخیر قسطنطنیه توسط عثمانی آغاز شد. و بخشی از یک طرح گسترده تر برای تحریک رونق اقتصادی در استانبول بود. در زمان سلطان محمد دوم ساختمانی اختصاصی داشت که مربوط به تجارت منسوجات و جواهرات در نزدیکی کاخ خود در قسطنطنیه بود. نام آن Cevirhir Bedestan بود و در ترکی عثمانی به Bezzâzistan-ı Cedîd نیز معروف بود. کلمه Bedestan از کلمه فارسی Bezestan  اقتباس شده؛ و از bez(پارچه) گرفته شده است. و به معنای “بازار پارچه فروشان” می باشد.

ساخت Bedestan در زمستان 1460/61 پایان یافت؛ و این ساختمان وقف مسجد ایاصوفیه شد. تجزیه و تحلیل آجر کاری نشان می دهد؛ که بیشتر سازه ها از نیمه دوم قرن پانزدهم سرچشمه میگیرد. اگر چه یک نقش برجسته بیزانس به نمایندگی از یک عقاب، استفاده شده است؛ که چندین دانشمند به عنوان اثبات این ساختمان به عنوان یک بنا بیزانسی به آن اشاره می کنند.

در بازاری در نزدیکی بدستن، بازاری برای تجارت برده نیز فعال بود. استفاده ای که از زمان بیزانس انجام می شد. بازارهای مهم دیگر در مجاروت آن بازار طولانی، که از سکونتگاه کنستانتین تا شاخ طلایی که از مناطق اصلی بازار شهر بود؛ امتداد داشت. چند سال بعد طبق منابع دیگر، در سال 1545 در زمان سلطان سلیمان اول رخ داد؛ محمود دوم بازار سرپوشیده دیگری با نام “صندل بدستن” ساخت. این نام از نوعی نخ بافته شده در بورسا است؛ که دارای رنگ چوب صندل بود. گردشگران و مسافران فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط هواپیما استانبول به این شهر زیبا سفر کرده؛ و از آثار تاریخی آن دیدن می کنند.

معماری بازار بزرگ

معماری-بازار-بزرگ استانبول

بازار دارای یک طرح مستطیل شکل است؛ و دارای دو ردیف چهارتایی پایه های سنگی که در بین آنها گنبدهای آجری دیده می شود. نور خورشید از پنجره های مستطیل شکلی که در سقف قرار گرفته عبور می کند؛ و باعث روشنایی بازار می شود. از طریق چهار دروازه می توان به بازار دسترسی داشت: اول دروازه عتیقه فروشها در شمال، دوم دروازه جنوبی، سوم دروازه جواهر فروشها در شرق، چهارم دروازه پوشاک زنانه در غرب.

تاریخچه اجتماعی بازار بزرگ

تاریخچه-اجتماعی-بازار-بزرگ استانبول

تا زمان بازسازی پس از زلزله سال 1894، بازار بزرگ مغازه ای نداشت. در امتداد دو طرف جاده ها بازرگانان بر روی دیوان های چوبی جلوی قفسه های خود نشسته بودند. هر یک از آنها فضایی با عرض 1.8 تا 2.4 متر و عمق 1.22 تا 1.91 را اشغال میکردند. اشیا گرانبها در معرض دید قرار نمیگرفت؛ بلکه در کمدها نگهداری میشد. فقط لباس ها را در ردیف های طولانی آویزان می کردند؛ که جلوه ای زیبا داشت. یک مشتری می توانست در مقابل فروشنده بنشیند؛ با او صحبت کند؛ و یک چای یا قهوه ترکی بنوشد. در پایان روز، هر دکه با پارچه بسته می شد. ویژگی دیگر کمبود کامل تبلیغات بود.

با تعاریف و معرفی این شهر شما نیز می توانید برای سفر به آنجا آماده شوید؛ و به سایتهای فروش آنلاین بلیط هواپیما مراجعه نموده و با اطلاع از بلیط لحظه آخری هواپیما و یا ارزانترین بلیط هواپیما در این مسیر برنامه ریزی سفرتان را انجام دهید. امروزه سایت های مختلف اینترنتی در کمتر از یک دقیقه اطلاعاتی راجع به تمامی مسیرهای مورد نظر شما در اختیارتان می گذارند. با خیالی آسوده می توانید نرخ بلیط سیستمی هواپیما و یا نرخ بلیط چارتر هواپیما را چک نموده و پس از بررسی هایی نسبت به خرید بلیط هواپیما مد نظرتان اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *