بازار بزرگ تهران قدیمی ترین و بزرگترین بازار سنتی

بازار بزرگ تهران قدیمی ترین و بزرگترین بازار سنتی ایران در تهران

بازدید از قدیمی ترین بازار تهران با توجه به معماری سنتی آن قطعاً برای بازدیدکنندگان جالب خواهد بود. علاوه بر این، این بازار تنها مرکز عمده فروشی تهران است. با این وجود، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید در آنجا به صورت خرده خرید کنید. این بازار تقریباً انواع محصولات را به سایر مغازه های اطراف تهران توزیع می کند. علاوه بر این، برای کسانی که به قیمت برایشان مهم است، این بازار بهترین مکان برای خرید مناسب و به صرفه است. بازار بزرگ شامل بازارهای جداگانه کوچکی می باشد که هرکدام کالایی خاص را برای فروش ارائه می دهند. بنابراین، باید بخش خاصی مربوط به کالای مورد نظر خود را پیدا کنید.

موقعیت مکانی بازار بزرگ تهران

موقعیت مکانی بازار بزرگ تهران ایران

بازار بزرگ تهران یک بازار قدیمی در مرکز شهر تهران است. این بازار در بین خیابان مولوی در قسمت جنوبی آن، خیابان مصطفی خمینی در شرق، خیابان پانزده خرد در شمال و خیابان خیام درغرب محصور شده است. اگر پس از تهیه بلیط هواپیما تهران مایل به بازدید دیگر جاذبه های آن منطقه هستید؛ می توانید از باغ سردار ملی، باغ نگارستان، کلیسای ارتدکس یونان، کلیسای مقدس سنت ماری، کاخ گلستان، موزه عبرت، موزه ملی ایران  موزه مقدم و کاخ مسعودیه نیز بازدید کنید.

تاریخچه بازار بزرگ تهران

تاریخچه بازار بزرگ تهران ایران

آقا محمدخان بنیانگذار سلسله قاجار، تهران را به عنوان پایتخت ایران در قرن نوزدهم برگزید. اما آنها تغییرات زیادی در بافت تهران ایجاد نکرد. به جز برخی از کاخ های سلطنتی، مساجد، یک دروازه و عمارت شمس الاماره، بنای دیگری یادآور این دوره نمی باشد. نکته جالب اینجاست که معماری بسیاری از مناطق دیدنی تهران به سبک ایرانی نیست. ناصرالدین شاه از تیمی از معماران فرانسوی خواسته بود تا در دوران سلطنت 50 ساله خود، دروازه ها و مناطق مهم را طراحی كنند.

هوای گرم تابستان در تهران مهمترین دلیل ایجاد سقف برای این بازار بوده است. از این رو، مردم هنگام خرید احساس گرما نمی کنند. حضور بیشمار گردشگران در این بازار گواه این است که این بازار قوی ترین جاذبه تهران است. این بازار قبلاً تنها مکان در دسترس برای کالاهای داخلی و تجارت کالاهای وارداتی بود. بعدها نیز به مرکز جنبش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شد. به دلیل معماری خاص این بازار و وجود کوچه های تو در تو زیادی که دارد؛ این کوچه ها خاطرات وحشتناک زیادی را در خود نگه داشته اند.

معماری بازار بزرگ تهران

معماری بازار بزرگ تهران ایران

بازار بزرگ تهران معماری بی نظیر و پیچیده ای دارد. طاق های ضربی، گنبدهای چشم نواز، راهروهای پیچ در پیچ و سیستم های تهویه مطبوع سنتی به زیبایی آن افزوده است. همچنین مکانهای قدیمی و جدیدی برای تفریح وجود دارد. برخی از این مکان های قدیمی این بازار عبارتند از چایخانه سنتی، زورخانه، حمام های عمومی، مساجد و برخی بناهای مذهبی دیگر. پس از مدتی، مناطق خاص مختلفی به نام “بازارچه” یا بازارهای كوچك برای هر نوع خاص از كالا ساخته شد. به عنوان مثال، رسته یا بازارچه طلا فروشی یا محصولات آرایشی و …

خرید در بازار بزرگ تهران

خرید در بازار بزرگ تهران ایران

شما می توانید در بازار بزرگ تهران هر آنچه را که فکر کنید خریداری کنید. با این حال، شما باید بدانید که دقیقاً برای هر محصول کجا بروید. در اینجا لیستی از بازارچه ها آماده شده است تا شما را در رسیدن به نیازمندی هایتان کمک کرده باشد.

برای خرید خشکبار و اجیل تازه و سبزیجات تازه و خشک به بازار چهار سوق بروید. لباس زنانه، روسری، دستکش، کلاه و غیره را در راسته جعفری می توانید پیدا کنید که یکی از شلوغ ترین قسمت ها است. قابل توجه است که قیمت های این بازار تقریباً 50٪ ارزان تر از فروشگاه های تهران است. برای خرید طلا، جواهرات، ساعت  بازار زرگرها مکان مناسبی است که در مقایسه با سایر فروشگاه های طلا، دستمزدهای کمتری برای طلا دریافت می کنند. دکوراسیون خانه و لوازم خانگی رسته حاجب الدوله با طیف گسترده ای از محصولات و البته قیمت های پایین شما را شگفت زده می کند.

اگر می خواهید وسایل آرایشی با کیفیت بالا را با قیمت مناسب خریداری کنید، کوچه مروی بهترین مکان است. لوازم التحریر را از بازار بین الحرمین تهیه کنید. کوله پشتی، کیف ورزشی، کیف کودک، چمدان در مشیر خلوت می توانید تهیه نمایید. اما نکته این است که تمام فروشگاه های این بخش عمده فروشی هستند. بنابراین، شما ممکن است برای خرید تنها یک کیف با مشکل روبرو شوید. با این حال، قطعاً می دانید که هیچ چیز غیرممکن نیست! بنابراین نیازی به نگرانی نیست.

رستوران های نزدیک بازار بزرگ تهران

رستوران های نزدیک بازار بزرگ تهران ایران

تعداد زیادی رستوران های معروف با غذاهای ایرانی فوق العاده خوشمزه در اطراف این بازار وجود دارد؛ که در آن می توانید پس از تهیه بلیط هواپیما ایلام به تهران و بلیط هواپیما تهران به ایلام طعم عالی غذاهای ایرانی به ویژه انواع مختلف کباب را بچشید. برخی از این رستوران ها قدمتی حدود یک قرن دارند. نام برخی از این رستوران ها نایب، شمشیری، مسلم، حاج مرشد، شرف الاسلامی ، و … است.

رستوران های نزدیک تهران

رستوران های نزدیک تهران ایران

از آنجا که تهران بزرگ بازار در مرکز شهر تهران واقع شده است، هتل های زیادی در این نزدیکی وجود دارد. بنابراین نیازی نیست که در مورد مکانی که می خواهید در آن اقامت داشته باشید نگران باشید. در اینجا طیف گسترده ای از انواع مختلف هتل ها برای همه نوع افراد با هر نوع وضعیت اقتصادی معرفی شده است. هتل سنتی ایران تهران، هتل امیرکبیر (2 ستاره)، هتل اخوت (1 ستاره)، هتل زیبا (2 ستاره)، هتل فارس (2 ستاره)، هتل ثامن (1 ستاره)، هتل بزرگ فردوسی (4 ستاره)، هتل شیراز (3 ستاره)، هتل خیام (1 ستاره)، هتل گلستان (2 ستاره)، هتل آرمان(2 ستاره) و هتل آسیا (1 ستاره) بهترین هتل های نزدیک بازار بزرگ تهران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *