بازار تاریخی کاشان

بازار-تاریخیی-کاشان

بازار کاشان یکی از تماشایی ترین بازارهای ایران است. این مکان تاریخی که  در مرکز شهر قرار گرفته؛ در نگاه اول شلوغ و در عین حال آرام به نظر می رسد. این بنا جز آثار ملی ثبت شده کشورمان نیز محسوب می شود. با ما همراه شوید تا در ادامه به معرفی بیشتر این مکان تاریخی جذاب بپردازیم.

تاریخچه بازار تاریخی

تاریخچه-بازار-تاریخی کاشان

اعتقاد بر این است که بازار کاشان در قرن 10 تا 11 تحت حکومت سلسله سلجوقی ساخته شده است. با این وجود بازسازی اصلی در دوره صفویه انجام شده است. بعد از 800 سال مرکز تجارت، بازار هنوز هم پابرجا و در حال فعالیت می باشد. برخی از قسمت های بازار بازسازی شده اند؛ مانند کاروانسرای امین الدوله، اما بسیاری از قسمت های اصلی هنوز دست نخورده باقی مانده است. گردشگران فراوانی هر ساله با خرید بلیط هواپیما ارزان کاشان به این شهر زیبا آمده تا از آثار تاریخی بی نظیر آن دیدن کنند.

معماری بازار تاریخی

معماری-بازار-تاریخی کاشان

نکته جالب در مورد بازار کاشان اینست که این بازار به دلیل قدمت طولانیش، در زمان خود بازسازی و به پایان رسید. بنابراین در اینجا می توانید دیوارهای باستانی و قسمتهای تازه ترمیم شده را با هم ببینید. بازار کاشان دارای یک راسته اصلی و تعداد زیادی کوچه است. دورتر از راسته اصلی و مغازه ها، مساجد، حمام ها، کاروانسرها و حتی مقبره ها قرار دارند. جالب ترین آنها کاروانسرای امین الدوله با گنبد زیبایش، مسجد سلطانی که فقط برای آقایان باز است. همچنین مسجد 800 ساله میر عماد نیز قابل بازدید می باشد. حمام خان هم، یک حمام عمومی متعلق به قرن نوزدهم که اکنون به چایخانه تبدیل شده است.

سقف بازار سازه ای از سبک کاملا متفاوت است. گنبدهای شنی متوسط، که از فروشندگان و خریداران در مقابل آقتاب سوزان محافظت می کنند؛ و منظره ای شگفت انگیز را برای کسانی که از بلندی به این بنا نگاه می کنند؛ فراهم می کند. یکی دیگر از ویژگی های بازار، وجود قنات هایی است؛ که تامین کننده آب چشمه ها و آبگیرهاست. و باعث سرد و تازه شدن هوای داخل بازار می شوند.

در این بازار تاریخی چه می توان خرید؟

در-بازار-تاریخی کاشان-چه-می-توان-خرید؟

یکی از دو راسته اصلی بازار به راسته مس نامگذاری شده است. در اینجا می توان گلدان هایی با اندازه های مختلف، قابلمه، کتری، قوری و بسیاری از وسایل خانگی ساخته شده از مس را دید. صنایع دستی سنتی از جمله جعبه جواهرات، گلدانها، فرش ها و رومیزی های سنتی از دیگر وسایلی است که در این بازار می توان خرید. انواع مانتوها و روسری ها در تنوع رنگ گسترده، میوه های تازه و خشک، آجیل، ادویه جات با بهترین کیفیت را هم می توانید در آنجا پیدا کنید. همچنین یک آسیاب ادویه قدیمی وجود دارد که هنوز کار می کند.گلاب و انواع شیرینی نیز از جمله خریدهای دیگر شما در این بازار می تواند باشد.

موقعیت مکانی بازار تاریخی

موقعیت-مکانی-بازار-تاریخی کاشان

بازار کاشان در مرکز شهر بین خیابان بابا افضل و خیابان محتشم قرار دارد. این بازار دارای دو ورودی می باشد؛ ورودی جنوبی در میدان کمال الملک، ورودی شمالی در میدان دروازه دولت قرار دارد. کاروان سرای امین الدوله، مسجد سلطانی در داخل بازار، مسجد آقا بزرگ در جنوب غربی بازار، خانه طباطبایی، خانه بروجردی ها و خانه عامری ها از دیگر آثار تاریخی نزدیک به بازار است.

هتل های نزدیک بازار تاریخی

هتل-های-نزدیک-بازار-تاریخی کاشان

برای مهمانانی که از این شهر بازدید می کنند؛ گزینه های مختلفی برای اقامت وجود دارد. اقامتگاه بوم گردی ثنا، اقامتگاه سنتی خانه صفا، هتل 4 ستاره مهینستان راهب، هتل منوچهری و هتل 5 ستاره سرای عامری ها از جمله گزینه های پیش روی مسافران است. با ورود به سایت های معتبر اینترنتی رزرو هتل، و سایتهای فروش بلیط پرواز نسبت به اقامت و خرید بلیط هواپیما مشهد به کاشان و برای برگشت بلیط هواپیما کاشان به مشهد خود اقدام نمائید.

رستوران های نزدیک بازار تاریخی

رستوران-های-نزدیک-بازار تاریخی کاشان

بازار کاشان به خودی خود دارای گزینه های مناسبی برای صرف غذا می باشد؛ بسیاری از چایخانه های سنتی از جمله رستوران شاه نشین امین الدوله در این مکان مشهور است. اگر در مرکز شهر قدم بزنید؛ رستوران خانه منوچهری یکی از بهترین رستوران هاست. همچنین رستوران تالار آینه در خانه عامری ها و رستوران و کافی شاپ عباسی از جمله گزینه های دیگر پیش روی شماست.

زمان بازدید از بازار تاریخی

زمان-بازدید-از-بازار-تاریخی کاشان

برنامه دقیقی برای بازگشایی بازار وجود ندارد؛ فروشندگان به بازگشایی مغازه های خود در حدود ساعت 9:00 صبح الی 17:00 تا 20:00 می کنند. شلوغ ترین زمان بازار بعد از ظهر ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *