بازار سرپوشیده

بازار-سرپوشیده شاهرود

بازار سرپوشیده شاهرود مکانی است؛ که یاداور دوره قاجار است. این بازار در وسط شهر و در استان سمنان قرار دارد. سقف این بازار یکی از شاهکارهای معماری است؛ که حاکی از ساخت بازار، در مکانی با شرایط آب و هوا بیابانی حاصل شده است. در ادامه به معرفی بیشتر این بازار می پردازیم.

معماری بازار سرپوشیده

معماری-بازار-سرپوشیده شاهرود

به غیر از سقف بازار می توان از ساختن گنبدهای آجری و خشتی برای مقابله با گرمای منطقه بیابانی و پایین نگهداشتن سطح دما یاد کرد. همچنین ساختار اصلی بازار از خشت خام است.

بازار سرپوشیده از پنج دروازه و دو راسته اصلی به نام راسته بازار و راسته انارکی ها تشکیل شده است. این بازار بزرگ که در فهرست میراث آثار ملی ثبت شده است؛ دارای بخش های مختلفی همچون مسجد، کاروانسرا، مدرسه، آب انبار و حمام می باشد.

مجموعه بازار شاهرود با وسعت بیش از هجده هزار متر مربع شامل منطقه ای با چهار بازار که در کنار هم دویست و پنجاه مغازه جداگانه دارد. گردشگران و مسافران فراوانی با اطلاع از قیمت بلیط پرواز شاهرود هر ساله به این شهر تاریخی و کمتر شناخته شده سفر میکنند؛ تا با جاذبه های تاریخی و طبیعی آن بیشتر آشنا شوند.

تاریخچه بازار سرپوشیده

تاریخچه-بازار-سرپوشیده شاهرود

برای یافتن ریشه و درک پیشینه تاریخی پیدایش و ساخت بازار سرپوشیده باید به دوره قاجار بازگشت. تا صد سال پیش این شهر از توسعه زیادی برخوردار نبود. در اواخر دوره قاجار، بویژه در دهه آخر قرن سیزدهم شمسی گسترش یافت؛ و تحولات گسترده ای در آن رخ داد.

این گستردگی تا جایی بود که شهر تاریخی و حاکمیت بسطام را تحت الشعاع قرار داد. در سالهای آخر سلسله قاجار، محور سیاسی و دیوان سالاری بسطام، دامغان و سمنان شد. شاهرود با پیشرفت تجارت و کشاورزی، که دیگر یکی از اصلی ترین شهرهای تجاری یا بازرگانی شمال شرقی ایران بشمار می رفت؛ نیازمند بازار و محور بازرگانی و فروش تازه ای شد.

این وضعیت جدید نیازمند توسعه، گسترش و ساخت جاده ها، کاروانسراها، مغازه ها و خانه های بازرگانی است. به طوریکه علاوه بر کمپانی های ایرانی، میزبان کمپانی های بین المللی نیز باشد. همین نیازهای تجاری و اقتصادی بود؛ که اهمیت بازار سرپوشیده را بالا برد.

هتل های نزدیک بازار سرپوشیده

هتل-های-نزدیک-بازار-سرپوشیده شاهرود

اگر قصد اقامت در نزدیکی این بازار قدیمی را دارید؛ می توانید به هتل جهانگردی، هتل پارمیدا، هتل رویال و مهمانپذیر نادر بروید. شما براحنی می توانید با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل، نسبت به اقامت خود و همچنین با ورود به سایتهای معتبر رزرو بلیط پرواز برای خرید بلیط هواپیما تهران به شاهرود و برای برگشت بلیط هواپیما شاهرود به تهران خود نیز اقدام نمائید.

رستوران های نزدیک بازار سرپوشیده

رستوران-های-نزدیک-بازار-سرپوشیده شاهرود

پس از بازدید از بازار سرپوشیده و دیگر آثار تاریخی این شهر می توانید برای صرف غذا به یکی از رستورانهای سطح شهر بروید. از جمله رستورن های خوب و معروف این شهر می توان به رستوران کبابچی، رستوران گلبرگ، رستوران ایتالیایی مدیترانه ای کوک، سفره خانه سنتی عمارت و رستوران سنتی کاخ اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *