باغ صدری

همیشه وقتی اسم یزد به میان می آید؛ یک شهر کویری در ذهنمان مجسم می شود، شهری با کوچه های خشتی، مساجد و آتشکده. اما حتی در این شهر هم می توانید باغ های بسیار زیبا و سرسبز پیدا کنید! باغ صدری یکی از جاذبه های گردشگری تفت، شهری ثبت شده در فهرست میراث جهانی، است. هم اکنون این خانه تحت عنوان هتل و رستوران مشغول به فعایت می باشد. در ادامه با این باغ زیبا بیشتر آشنا خواهید شد، و می توانید پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از آن دیدن کنید.

تاریخچه باغ صدری

آَشنایی با تاریخچه باغ صدری

“صدر العلما” یکی از حکام دوران زندیه دستور ساخت این باغ را در محله گلابدان داده است. این باغ با نام نمیر نیز معروف است. علت نامگذاری باغ به این نام این است که شخصی به‌نام “نمیر میزانیان” که از زرتشتی‌های معروف و شکسته‌بندهای ماهر بوده است؛ در سال ۱۳۱۹ این باغ را از ورثه صدر خریداری کرد. در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، باغ نمیر از طرف وراث میزانیان، به شهرداری تفت فروخته شد و شهرداری نیز خانه را برای مرمت و بازسازی  در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داد. برای بازدید از این باغ باید به تفت بروید باغ صدری در ابتدای خیابان شهدا واقع شده است.

درباره باغ صدری

درباره باغ صدری یزد در تفت
باغ صدری یا باغ نمیر بیش از 400 سال قدمت دارد و ساخت آن به دوره زندیه بر می گردد. حدود 40 سال پیش این باغ نوسازی و مرمت شده است. این باغ دارای مجموعه ای از بادگیرهای بلند است. این بادگیرها از گچبری داخلی زیبایی به شکل سدر برخوردار است. مانند هر باغ ایرانی دیگر، باغ صدری دارای یک حوض سنگی به وسعت 500 متر مربع است، که دارای 95 فواره می باشد. نکته ی جالب این حوض و فواره های این بوده است که این فواره ها با آبی که ازکوه سرازیر می شده است و بدون هیچ پمپی کار می کرده اند. از آب حوض برای آبیاری درختان میوه انار، زردآلو و شفتالو استفاده می کردند. هنوز هم این درختان حوض و فواره ها پابرجا هستند؛ و حتی  در انتهای باغ، هندوانه نیز می توانید پیدا کنید.

معماری باغ صدری

آشنایی با معماری باغ صدری

اولین ساختمانی که پس از ورود به باغ خواهید دید، عمارت تابستان نشین باغ است. این ساختمان دارای تالاری بزرگ است که قسمت بالایی اش با طاق نمای محرابی نزیین شده است. اتاق های عمارت با شیشه های رنگی معروف به ارسی پوشانده شده است. لازم به ذکر است که بلندترین بادگیر تفت با دو طبقه بروی این عمارت قرار گرفته است. جلوی این عمارت حوض سنگی را می بینید. پس از عبور از این حوض به عمارت زمستان نشین باغ می رسید. این قسمت دارای  آسیاب آبی بوده است که زمانی آرد اهالی خانه را تأمین می كرده است.

رستوران های نزدیک باغ صدری

معرفی رستوران های نزدیک باغ صدری
در باغ صدری رستورانی وجود دارد که می توانید برخی از غذاهای خوشمزه ایرانی را امتحان کنید. همچنین، اگر از طرفداران فست فود هستید، پیتزا کاکتوس و فست فود هندی نیز وجود دارد که می توانیددر آن ها نیز غذای خوشمزه صرف کنید.

هتل های نزدیک باغ صدری

معرفی هتل های نزدیک باغ صدری

همانطور که گفته شد این باغ در فالب رستوران و هتل مشغول به فعالیت می باشد؛ می توانید یک شب رویایی پس از خری بلیط هواپیما تهران به یزد، در این شهر با اقامت در این باغ هتل تجربه کنید. یا می توانید یک اتاق را در اقامتگاه بومگردی باغ دوسرو رزرو کنید. مطمئناً از اقامت خود در یزد لذت خواهید برد. قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به تهران خرید سوغات را فراموش نکتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *